Οι εξελίξεις στα "ενεργειακά" φέρνουν( ; ) την DFC αντί του ΑΔΜΗΕ στον GSI

Οι εξελίξεις στα "ενεργειακά" φέρνουν( ; ) την DFC αντί του ΑΔΜΗΕ στον GSI

Εύσχημος τρόπος για να παρακαμφθούν οι γνωστές αντιδράσεις της Αγκυρας είναι να δοθεί διεθνής χαρακτήρας στο project

Στο πλαίσιο της νέας αρχιτεκτονικής της ευρύτερης περιοχής, όπως την σχεδιάζει η διοίκηση της Ουάσιγκτον προωθούνται win win συμφωνίες μεταξύ κυβερνήσεων, ενεργειακών ομίλων, επενδυτικών funds με ότι αυτό μπορεί να σημαίνει για την αναδιάταξη από πολιτικών μέχρι επιχειρηματικών συμφερόντων.

Η νέα "γεωγραφία" της περιοχής που καλύπτει από την Αραβική χερσόνησο, την ευρύτερη Μέση Ανατολή και εκτείνεται έως την Κασπία και τα Ουράλια -συμπεριλαμβάνει φυσικά την Ανατολική Μεσόγειο- με τα Ελληνο-Τουρκικά εκ των πραγμάτων ψηλά στην σχετική ατζέντα.

Μέσα σε αυτόν τον σχεδιασμό προβλέπεται η εξεύρεση λύσης για τον Great Sea Interconnector, δλδ το πολύπαθο έργο διασύνδεσης Κύπρου με Ισραήλ και Ελλάδα.

Μέχρι τώρα το "βάρος" της ελληνικής πλευράς το επωμίζεται- κατά κύριο λόγο- ο ΑΔΜΗΕ με τα λίγο ως πολύ γνωστά προβλήματα λόγω της αναθεωρητικής πολιτικής της Αγκυρας.

Σύμφωνα με παράγοντες -γνώστες του συγκεκριμένου σχεδιασμού- μία από τις λύσεις που προτείνονται είναι η απόσυρση από τον GSI του ΑΔΜΗΕ.

Θυγατρική εταιρεία του ΑΔΜΗΕ, ειδικού σκοπού σχήμα ο Great Sea Interconnector, συστάθηκε τον Ιανουάριο 2024, ως φορέας υλοποίησης και χρηματοδότησης του έργου της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης - Κύπρου - Ισραήλ. Το σκέλος του έργου που αφορά στην κατασκευή της διασύνδεσης Κρήτης - Κύπρου έχει ξεκινήσει από τα τέλη του 2023 με στόχο την ενσωμάτωση της Κύπρου –του τελευταίου μη διασυνδεδεμένου κράτους- μέλους της ΕΕ– στο ευρωπαϊκό σύστημα μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας.

Εύσχημος τρόπος για να παρακαμφθούν οι γνωστές αντιδράσεις της Αγκυρας είναι να δοθεί διεθνής χαρακτήρας στο project -ξεκινώντας από τον φορέα/βασικό μέτοχο του έργου- δλδ την αντικατάσταση του Διαχειριστή από έναν αμερικανικών συμφερόντων φορέα.

Ο US International Development Finance Corporation -κάτι σαν την Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα των ΗΠΑ- που από την σύσταση του -ως Overseas Private Investment Corporation/το 1969 επί Ρίτσαρντ Νίξον- έχει την δικαιοδοσία να αναλαμβάνει overseas χρηματοδοτήσεις.

Σε έναν GSI υπό νέα σύνθεση με DFC από την αμερικανική πλευρά θα μπορούσε να συμμετάσχουν φορείς εταιρείες γαλλικών συμφερόντων (ήδη η Nexans έχει εύλογο ενδιαφέρον) όπως και σαουδαραβικών και άλλων.

Αλλωστε, διαβάζοντας κάποιος -λίγο πιο προσεκτικά- "πίσω" από τις δηλώσεις των αμερικανών παραγόντων, στο πλαίσιο της P-TEC - αλλά όχι μόνον- αντιλαμβάνεται πως το επόμενο διάστημα θα διαδραματισθούν εξελίξεις που θα άπτονται και των ευρύτερα εθνικών/πολιτικών συμφερόντων. Και πιθανότατα, όχι όλες όπως θα τις ήθελε η Αθήνα, που κατά γενική εκτίμηση των αναλυτών θα χρειαστεί να κάνει και αυτή υποχωρήσεις, όπως άλλωστε και η Αγκυρα.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ