Μύθοι και αλήθειες για τη μείωση του αφορολογήτου και των συντάξεων

Για επιμένει το ΔΝΤ –πότε θα ληφθούν οι τελικές αποφάσεις – Τα... ταπεινά κίνητρα των Ευρωπαίων

Μύθοι και αλήθειες για τη μείωση του αφορολογήτου και των συντάξεων

Το μόνο βέβαιο είναι ότι οι επόμενες 100 ημέρες για την Ελλάδα –ενδεχομένως και λίγες περισσότερες καθώς παρά τις διαψεύσεις περί ενός σχεδίου plan B αν δεν υπάρξει συμφωνία μέχρι τις 21 Ιουνίου το ενδεχόμενο να μπουμε στον Ιούλιο είναι ανοικτό- θα είναι γεμάτες από ένταση. Ήδη τα αίματα άναψαν σε Αθήνα Βρυξέλλες και Ουάσινγκον με αφορμή, τι άλλο, το ενδεχόμενο να έρθει νωρίτερα η μείωση του αφορολογήτου μοιράζοντας πρόσθετους φόρους 650 ευρώ σε όλη την Ελλάδα

Υπάρχει περιθώριο να αναβληθεί η μείωση των συντάξεων από την 1/1/2019;

Πρακτικά κανένα. Η κυβέρνηση έχει αποδεχθεί ότι 100 ημέρες πριν από το κρίσιμο Eurogroup της 21ης Ιουνίου δεν την... παίρνει να θέσει νέα θέματα στο τραπέζι. Υτα συμφωνηθέντα θα τηρηθούν ενώ στην επόμενη επίσκεψη των δανειστών στην Ελλάδα στις αρχές Μαίου, η υπουργός Εργασίας θα κληθεί να παρουσιάσει στοιχεία σχετικά με την πορεία επανυπολογισμού των συντάξεων.

Από τι εξαρτάται το αν θα μειωθεί το αφορολόγητο από την 1/1/2019 και όχι από την 1/1/2020;

Από το αν το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο θα πειστεί ότι το πρωτογενές πλεόνασμα του 2019 μπορεί να φτάσει στο 3,5% του ΑΕΠ χωρίς να επιβληθούν άλλα μέτρα πέραν της μείωσης των συντάξεων. Μόνο με τη μείωση των συντάξεων, το ΔΝΤ βλέπει προς το παρόν το πρωτογενές πλεόνασμα του 2019 στο 2,5% του ΑΕΠ. Γι’ αυτό και επιμένει και στη μείωση του αφορολογήτου και στη μείωση των συντάξεων ταυτόχρονα. Η Κομισιόν, είναι πολύ πιο αισιόδοξη και βλέπει το πρωτογενές πλεόνασμα στο 3,5% του ΑΕΠ ακόμη και αν ενεργοποιηθεί το πακέτο με τα θετικά μέτρα του 2019 (επίδομα στέγασης, σχολικά γεύματα, μείωση συμμετοχής ασφαλισμένων στα φάρμακα κλπ)

Πότε θα ληφθούν οι σχετικές αποφάσεις;

Την τελευταία στιγμή. Έχει συμφωνηθεί ότι θα χρησιμοποιηθούν τόσο τα τελικά στοιχεία για το πρωτογενές πλεόνασμα του 2017 (σ.σ αναμένεται να δημοσιευτούν στις 23 Απριλίου μετά το Eurogroup της Σόφιας) όσο και τα στοιχεία για την πορεία του ΑΕΠ κατά το πρώτο τρίμηνο τα οποία θα είναι διαθέσιμα στις αρχές Ιουνίου. Έτσι, το δημοσιονομικό θα είναι ένα από τα τελευταία θέματα που θα κλείσουν μαζί με το θέμα του χρέους και της εποπτείας της Ελλάδας μετά τον Αύγουστο οπότε και θα λήξει το 3ο μνημόνιο.

Μπορεί να αποφευχθεί η μείωση του αφορολογήτου από την 1/1/2019 αλλά να χάσουμε το «καλό πακέτο» μέτρων του 2019;

Είναι αυτή τη στιγμή μια συμβιβαστική λύση που βρίσκεται πάνω στο τραπέζι. Δηλαδή, να μην μειωθεί το αφορολόγητο από την 1/1/2019 αλλά το καλό πακέτο του 2019 κόστους περίπου 1,8 δις. ευρώ να μπει στον «πάγο» μέχρι να προκύψουν περισσότερα στοιχεία σχετικά με την πορεία εκτέλεσης του προϋπολογισμού του 2019 και –κυρίως- την πορεία του ΑΕΠ.

Ποια είναι η βασική διαφωνία Κομισιόν-ΔΝΤ;

Πρακτικά το ΔΝΤ εκτιμά ότι χωρίς το μνημόνιο, η ελληνική κυβέρνηση δεν θα προωθήσει τις μεταρρυθμίσεις τινάζοντας τον προϋπολογισμό της χώρας στον αέρα. Σε βραχυπρόθεσμο ορίζοντα, το ΔΝΤ δεν είναι απαισιόδοξο για την πορεία ανάπτυξης, ωστόσο δεν βλέπει ότι η Ελλάδα μπορεί να κρατήσει τους υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης. Αντίθετα, η Κομισιόν είναι σαφώς πιο αισιόδοξη για την πορεία της ελληνικής οικονομίας. Δεν είναι λίγοι αυτοί που καταλογίζουν βέβαια στους Ευρωπαίους πολιτικά κίνητρα. Η διάθεση στις Βρυξέλλες, η έξοδος της Ελλάδας να «πουληθεί» ως ένα success story τον Αύγουστο, είναι κάτι περισσότερο από εμφανής.