Οι επιπτώσεις για την ενέργεια από τις επιθέσεις στον Κόλπο του Ομάν

Η αναταραχή στις αγορές και οι φόβοι από την κλιμάκωση

Οι επιπτώσεις για την ενέργεια από τις επιθέσεις στον Κόλπο του Ομάν

Οι χθεσινές επιθέσεις στα δεξαμενόπλοια προκάλεσαν ανησυχίες ότι θα μειωθούν οι ροές του αργού 

Αναταραχή στις αγορές προκάλεσαν οι επιθέσεις την Πέμπτη εναντίον δύο δεξαμενόπλοιων στον Κόλπο του Ομάν με πρώτη αντίδραση την εκτίναξη των τιμών του πετρελαίου

Οι επιθέσεις έναν μήνα αφότου άλλα τέσσερα δεξαμενόπλοια χτυπήθηκαν από νάρκες στην ίδια περιοχή εγείρουν νέες ανησυχίες για την ασφάλεια των πλοίων που διαπλέουν το Στενό του Χορμούζ.

Το Στενό του Χορμούζ, δίαυλος ζωτικής σημασίας για τη ναυτιλία που συνδέει τους πετρελαιοπαραγωγούς της Μέσης Ανατολής με τις αγορές στην Ασία, την Ευρώπη, τη Βόρεια Αμερική κι όχι μόνο, βρίσκεται στο επίκεντρο των εντάσεων της περιοχής για δεκαετίες.

IEA

Οι επιθέσεις σε δύο δεξαμενόπλοια στον κόλπο του Ομάν απειλούν την παγκόσμια ενεργειακή ασφάλεια, δήλωσε σήμερα ο εκτελεστικός διευθυντής του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας

Οι χθεσινές επιθέσεις στα δεξαμενόπλοια προκάλεσαν ανησυχίες ότι θα μειωθούν οι ροές του αργού σε μία από τις πιο πολυσύχναστες οδούς της ναυσιπλοΐας, με αποτέλεσμα οι τιμές του πετρελαίου να αυξηθούν μέχρι και 4,5%.

«Αυτή είναι μια μείζων ανησυχία για την παγκόσμια ενεργειακή ασφάλεια, για την παγκόσμια πετρελαϊκή ασφάλεια και για τις παγκόσμιες αγορές ενέργειας», δήλωσε ο Μπιρόλ στους δημοσιογράφους. «Παρακολουθούμε τα γεγονότα από πολύ κοντά», πρόσθεσε τονίζοντας πως ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας είναι έτοιμος να δράσει, αν και όταν είναι απαραίτητο.

Στη G20

Ο Μπιρόλ έκανε τις δηλώσεις αυτές κατά την παρουσίαση της έκθεσης της IEA για το υδρογόνο στην Καρουιζάουα, βορειοδυτικά του Τόκιο, όπου συναντώνται αυτή την εβδομάδα οι υπουργοί Ενέργειας και Περιβάλλοντος της Ομάδας των Είκοσι (G20) ενόψει της συνόδου κορυφής της G20 που θα πραγματοποιηθεί αυτόν τον μήνα.

Πάντως, ο υπουργός Βιομηχανίας της Ιαπωνίας Χιριοσίγκε Σέκο δήλωσε σήμερα ότι η χθεσινή επίθεση εναντίον δύο δεξαμενόπλοιων στον Κόλπο του Ομάν θα συζητηθεί στη σύνοδο των υπουργών Ενέργειας και Περιβάλλοντος των χωρών της Ομάδας των 20 (G20) που θα πραγματοποιηθεί το Σαββατοκύριακο.

Η σύνοδος των υπουργών θα πραγματοποιηθεί στην πόλη Καρουιζάουα, βορειοδυτικά του Τόκιο λίγο πριν τη διεξαγωγή της συνόδου κορυφής της G20 στις 28 και 29 Ιουνίου στην Οσάκα.

Φόβοι πως θα μπορούσε να πλήξει το διεθνές εμπόριο πετρελαίου

«Πριν από λίγο καιρό, η τιμή του πετρελαίου εκτοξεύτηκε μόνο και μόνο επειδή περίπου ένα εκατομμύριο βαρέλια την ημέρα δεν προσφερόταν στην αγορά εξαιτίας του εμφυλίου πολέμου στη Λιβύη. Μέσω του Στενού του Χορμούζ μεταφέρονται καθημερινά πάνω από 15 φορές μεγαλύτερες ποσότητες» εξήγησε ο Εουτζέν Βάινμπεργκ, επικεφαλής αναλυτής της Commerzbank.

Η Lloyd's του Λονδίνου χαρακτήρισε τον Περσικό Κόλπο και τμήματα του Κόλπου του Ομάν περιοχές υψηλού κινδύνου μετά τις επιθέσεις στα μέσα Μαΐου.

Ο Βάινμπεργκ αναμένει ότι ο αριθμός των μεταφορών μέσω των Στενών θα μειωθεί. Αυτό θα σήμαινε λιγότερη προσφορά, υψηλότερες τιμές.

Η αμερικανική Υπηρεσία Ενεργειακής Πληροφόρησης εκτιμά ότι 18,5 εκατ. βαρέλια την ημέρα του πετρελαίου που μεταφέρεται διά θαλάσσης πέρασαν από τη δίοδο αυτή το 2016. Αυτό είναι περίπου το 30% του αργού και άλλων προϊόντων πετρελαίου σε υγρή μορφή που μεταφέρθηκαν διά θαλάσσης το 2016.

Περίπου 17,2 εκατ. βαρέλια την ημέρα, αργό και συμπυκνώματα εκτιμάται ότι μεταφέρθηκαν μέσω του Στενού το 2017 και περίπου 17,4 εκατ. βαρέλια την ημέρα το πρώτο εξάμηνο του 2018, σύμφωνα με την εταιρία αναλύσεων του πετρελαϊκού κλάδου Vortexa.

Με την παγκόσμια κατανάλωση πετρελαίου να είναι περίπου 100 εκατ. βαρέλια την ημέρα, αυτό σημαίνει ότι περίπου το ένα πέμπτο περνά μέσω των Στενών.

Η μεγαλύτερη ποσότητα αργού που εξάγεται από τη Σαουδική Αραβία, το Ιράν, τα ΗΑΕ, το Κουβέιτ και το Ιράκ - όλα κράτη-μέλη του Οργανισμού Πετρελαιοεξαγωγικών Κρατών - μεταφέρεται μέσω του θαλάσσιου αυτού διαύλου.

Είναι χρησιμοποιείται για σχεδόν όλο το υγροποιημένο φυσικό αέριο (ΥΦΑ) που παράγεται από τον μεγαλύτερο εξαγωγέα ΥΦΑ του κόσμου, το Κατάρ.

Κατά τη διάρκεια του πολέμου Ιράν-Ιράν το 1980-1988, οι δύο πλευρές προσπάθησαν να διακόψουν η μία τις εξαγωγές πετρελαίου της άλλης, σε μια διαμάχη που έμεινε γνωστή ως «ο πόλεμος των δεξαμενόπλοιων».

Ο αμερικανικός 5ος Στόλος, που εδρεύει στο Μπαχρέιν, είναι επιφορτισμένος με την προστασία των εμπορικών πλοίων στην περιοχή.

«Ενώ η παρουσία του αμερικανικού 5ου Στόλου αναμένεται να διασφαλίσει ότι το κρίσιμης σημασίας θαλάσσιο πέρασμα παραμένει ανοικτό, είναι πιθανοί προκλητικοί ελιγμοί των ιρανικών στρατιωτικών δυνάμεων όπως και μια επανέναρξη των πυρηνικών δραστηριοτήτων», έγραψαν σε έκθεσή τους στις 22 Απριλίου αναλυτές της τράπεζας RBC.

Το Ιράν συμφώνησε να περιορίσει το πυρηνικό του πρόγραμμα με αντάλλαγμα τη χαλάρωση των κυρώσεων στο πλαίσιο συμφωνίας του 2015 με τις ΗΠΑ και πέντε άλλες μεγάλες δυνάμεις. Η Ουάσινγκτον αποσύρθηκε από τη συμφωνία το 2018. Οι δυτικές δυνάμεις φοβούνται ότι το Ιράν θέλει να κατασκευάσει πυρηνικά όπλα, κάτι που αρνείται η Τεχεράνη.

«Όλες αυτές οι γεωπολιτικές ιστορίες θα μπορούσαν να αντιπροσωπεύουν ένα σκληρό θερινό σενάριο για τον πρόεδρο (Ντόναλντ) Τραμπ καθώς προσπαθεί να διατηρήσει υπό έλεγχο τις τιμές του πετρελαίου», έγραψαν αναλυτές της RBC.

Ο χάρτης από το spiegel

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ