Φρέναρε και πάγωσε το μετρό στο Παρίσι

Για να διαχειριστεί τις αυξανόμενες τιμές ενέργειας της ΕΕ, ο γαλλικός φορέας διαμετακόμισης RATP κατεβάζει τον θερμοστάτη και προσπαθεί να εξοικονομήσει ενέργεια.

Φρέναρε και πάγωσε το μετρό στο Παρίσι

Ψυχρότεροι χώροι εργασίας για τους υπαλλήλους, χαμηλότερες κυλιόμενες σκάλες και μειωμένη ταχύτητα τρένων - αυτά είναι μερικά από τα μέτρα που εξετάζει η αρχή δημόσιων συγκοινωνιών του Παρισιού RATP ενόψει της ενεργειακής κρίσης του φετινού χειμώνα.

Με την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία να ωθεί απότομα τις τιμές των καυσίμων της Γαλλίας προς τα πάνω, ανέφερε η αρχή σε δελτίο τύτπου, το ενεργειακό της κόστος φέτος είναι πιθανό να είναι ένα τρίτο υψηλότερο από ότι το 2021, επιπλέον 70 εκατομμύρια ευρώ.

Η διαχείριση αυτού του κύματος δεν θα είναι εύκολη. Οι μειώσεις των υπηρεσιών είναι ανέφικτε και από την άποψη της εξοικονόμησης ενέργειας, αντιπαραγωγικές, σε μια πόλη που εξαρτάται όλο και περισσότερο μετακίνηση, η έλλειψη μηχανοδηγών και οι επιβραδύνσεις που προκαλούνται από προβληματικές υποδομές προκαλούν ήδη τριβές στην περιοχή του Παρισιού. Οι ναύλοι, εν τω μεταξύ, πρόκειται να αυξηθούν μετά από ένα πενταετές πάγωμα. Το ακριβές μέγεθος της αύξησης δεν έχει ακόμη προσδιοριστεί, αλλά είναι απίθανο να καλύψει το έλλειμμα. Έτσι, όπως οι ιδιοκτήτες κατοικιών και οι επιχειρήσεις σε όλη την Ευρώπη, η RATP κάνει ότι μπορεί για να εξοικονομήσει.

Ανά επιβάτη, οι δημόσιες συγκοινωνίες είναι πολύ πιο ενεργειακά αποδοτικές από τη χρήση μεμονωμένων αυτοκινήτων. Αλλά τα συστήματα ratp, τα οποία το 2019 πραγματοποίησαν 3,4 δισεκατομμύρια ταξίδια στην πολυπληθέστερη περιοχή του μετρό της Ευρώπης, είναι μια μηχανή που διψάει για ενέργεια: Ο οργανισμός καταναλώνει 2.400 γιγαβάτ ηλεκτρικής ενέργειας ετησίως, που ισοδυναμεί με 1,2 εκατομμύρια νοικοκυριά, αρκετά για να καλύψουν όλες τις ενεργειακές ανάγκες μιας μεγάλης γαλλικής πόλης όπως το Μπορντό ή η Λιλ.

Για να μειώσει αυτόν τον αριθμό, ο οργανισμός εξετάζει μέτρα όπως η μείωση των θερμοκρασιών στους σταθμούς του μετρό και τα τρένα, τα λεωφορεία, τα γραφεία και τα κέντρα δεδομένων, αν και σε ακόμη ανεκτούς 19 βαθμούς Κελσίου στους χώρους εργασίας. Η ταχύτητα μετακίνησης των διαδρόμων και των κυλιόμενων κλιμάκων καθώς και των ίδιων των τρένων, μπορεί επίσης να μειωθεί, ενώ η RATP εξετάζει το ενδεχόμενο να επαναφέρει τα συστήματα ανανέωσης αέρα από 100% καθαρό αέρα στο προ πανδημίας πρότυπο του 80%.

Τα μέτρα αυτά μπορεί να φαίνονται ήσσονος σημασίας, αλλά ο οργανισμός διαμετακόμισης έχει ήδη καταβάλει πιο βαθιές προσπάθειες για τη μείωση της χρήσης ενέργειας εδώ και μερικά χρόνια. Η RATP έχει δεσμευτεί να μειώσει τις εκπομπές άνθρακα κατά 50% μεταξύ 2015 και 2025 και την κατανάλωση ενέργειας κατά 20%. Οι βασικές κινήσεις που υιοθετήθηκαν για το σκοπό αυτό περιλαμβάνουν τη μετατροπή του στόλου λεωφορείων σε όλες τις χαμηλές ή μηδενικές εκπομπές έωςτο 2025 και την εγκατάσταση φώτων LED εξοικονόμησης ενέργειας. Αυτά τα LED, που εισήχθησαν σε ολόκληρο το σύστημα το 2016, έχουν ήδη επιτρέψει μείωση κατά 50% της κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας σε σταθμούς και στάσεις λεωφορείων. Τα φώτα πρόκειται τώρα να εκσυγχρονιστούν με ακόμη πιο αποδοτικά μοντέλα, με στόχο τη μείωση της κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας για φωτισμό κατά 15%.

Ο νεότερος εξοπλισμός τρένων βοηθά επίσης. Το 2020, η RATP παρουσίασε τρένα MP14, εξοπλισμένα με αναγεννητικά συστήματα πέδησης στην πλήρως αυτοματοποιημένη Γραμμή 14, μειώνοντας τη χρήση ηλεκτρικής ενέργειας κατά 17%. Μέχρι το 2032, λέει η RATP, τα τρένα με αναγεννητικά συστήματα πέδησης θα έχουν εισαχθεί σε όλο το δίκτυο. Εν τω μεταξύ, οι οδηγοί τρένων λεωφορείων και μετρό εκπαιδεύονται να εξαντλούν όσο το δυνατόν περισσότερα χιλιόμετρα διατηρώντας σταθερές, μέτριες ταχύτητες και αποφεύγοντας την απότομη επιτάχυνση και το φρενάρισμα όπου είναι δυνατόν.

Μακριά από τις ράγες, η RATP εισάγει επίσης ένα σύστημα παρακολούθησης της ενέργειας για τις τοποθεσίες της, προκειμένου να εντοπίσει ευκαιρίες διατήρησης.

Κατά κάποιο τρόπο, η RATP παρακολουθεί τις πράσινες πρωτοβουλίες: Το αναγεννητικό φρενάρισμα είναι ήδη ευρέως διαδεδομένο μεταξύ των τρένων στο μετρό του Λονδίνου, για παράδειγμα, ενώ ο τρέχων στόχος της RATP να καλύψει το 10% των αναγκών της σε ηλεκτρική ενέργεια από αιολικές και ηλιακές πηγές έως το 2025 ωχριά σε σύγκριση με τον στόχο του Transport for London για χρήση 100% ανανεώσιμης ενέργειας έως το 2030.

Αλλά άλλα μέτρα που εγκρίθηκαν στο Παρίσι είναι εξαιρετικά καινοτόμα: Από το 2018, για παράδειγμα, ο οργανισμός διαμετακόμισης χρησιμοποιεί υπερβολική θερμότητα από τη γραμμή 11 του μετρό για να καλύψει το 35% των αναγκών θέρμανσης ενός κτιρίου 20 μονάδων στο κέντρο του Παρισιού.

Η χειμερινή ενεργειακή κρίση έρχεται καθώς η RATP βρίσκεται ήδη υπό πίεση από την έλλειψη προσωπικού που έχει διατηρήσει τις υπηρεσίες κάτω από τα προ πανδημίας επίπεδα. Για τους επιβάτες του Μετρό που έχουν ήδη αγχωθεί από τις μεγαλύτερες αναμονές, το να πρέπει να τους υπομείνουν σε κάπως λιγότερο θερμό περιβάλλον αυτόν τον χειμώνα θα μπορούσε να αυξήσει την πίεση στους ηγέτες του οργανισμού.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ