Όταν η σωστή ενημέρωση του ασφαλισμένου γίνεται κέρδος

Όταν η σωστή ενημέρωση του ασφαλισμένου γίνεται κέρδος

Η ώρα της ασφαλιστικής αποζημίωσης είναι η ώρα όπου το συμβόλαιο φανερώνει τυχόν αδυναμίες και η σχέση ασφαλιστικής – ασφαλισμένου δοκιμάζεται. Είναι η ώρα που όλα πρέπει να γίνουν σωστά και από τις δύο πλευρές. Για να ολοκληρώσουμε την διαδικασία ανώδυνα και αποτελεσματικά, πρέπει να γνωρίζουμε εξ αρχής τις βασικές σωτήριες αρχές, τα δικαιώματά μας, αλλά και τον τρόπο που πρέπει να ενεργήσουμε κατά περίπτωση.

Πριν τη ζημιά

  • Αναλύω και ιεραρχώ τις ανάγκες μου. Αναλογίζομαι τις συνέπειες του απρόοπτου και τις επέλευσης του κινδύνου. Αποφασίζω εάν πρέπει να ασφαλιστώ ή εάν αντέχω την αυτασφάλιση.
  • Κατά τη διαδικασία της αίτησης έχω φροντίσει για την ειλικρινή και αναλυτική περιγραφή του αντικειμένου που ασφαλίζω, του περιουσιακού μου στοιχείου ή της κατάστασης της υγείας μου.
  • Σε συνεργασία με τον ασφαλιστικό μου σύμβουλο είναι αναγκαίο να έχω ρωτήσει, συζητήσει, σκεφτεί παραδείγματα για τις περιπτώσεις ζημιάς - αποζημίωσης, ώστε να μου είναι όσο το δυνατόν πιο ξεκάθαρο πώς να αντιδράσω, τι ασφάλιση έχω, πότε δικαιούμαι αποζημίωση.
  • Λαμβάνω μέτρα προστασίας και πρόληψης, ενημερώνομαι και παραμένω σε ετοιμότητα.
  • Δεν αμελώ να ενημερώσω την ασφαλιστική μου εταιρεία, αν υπάρξει επίταση του κινδύνου που έχω ασφαλίσει ή αλλαγές στα δεδομένα του συμβολαίου μου.

Η στιγμή της ζημιάς και της επέλευσης του κινδύνου

  • Παραμένω ψύχραιμος και ευγενής, προστατεύοντας την ζωή μου και τις ζωές των συνανθρώπων μου.
  • Καλώ την αστυνομία, την πυροσβεστική το ασθενοφόρο, αναλόγως.
  • Καταβάλλω κάθε δυνατή προσπάθεια να περιορίσω και να σταματήσω την ζημιά. Φροντίζω να μην προκληθεί μεγαλύτερη. Οι ασφαλιστικές εταιρείες καλύπτουν ακόμη και έξοδα που θα κάνουμε ακριβώς γι αυτό.
  • Γνωστοποιώ, το συντομότερο δυνατόν, στην ασφαλιστική εταιρεία και στον ασφαλιστικό μου σύμβουλο το γεγονός. Σε περίπτωση εισαγωγής σε νοσοκομείο ενημερώνω το συντονιστικό κέντρο της εταιρείας ή το γραφείο της στο νοσοκομείο, σε περίπτωση τροχαίου καλώ την φροντίδα ατυχήματος κλπ.
  • Την ώρα του ατυχήματος προσπαθώ να δώσω μόνο τις απαραίτητες βασικές πληροφορίες. Είναι άλλο γνωστοποιώ και ενημερώνω για τη ζημιά και άλλο μιλάω με τον ασφαλιστικό μου σύμβουλο για τη συμπλήρωση του φακέλου.
  • Καταγράφω και αποτυπώνω την εικόνα της ζημιάς με όλα τα μέσα που προσφέρει πλέον η τεχνολογία. Σημειώνω στοιχεία, ονόματα μαρτύρων, ηχογραφώ, παίρνω φωτογραφίες και βίντεο με το κινητό μου τηλέφωνο.
  • Δεν ξεκινώ επισκευές και παρεμβάσεις, αν δεν έχει γίνει η πραγματογνωμοσύνη. Δεν απομακρύνω ή πετώ αντικείμενα που έχουν καταστραφεί. Περιμένω ενημέρωση από τον ασφαλιστικό μου σύμβουλο και τον πραγματογνώμονα ότι μπορώ να προχωρήσω.

Κατά την επισκευή, τη θεραπεία ή την αποκατάσταση

  • Δεν προσυμφωνώ και δεν προπληρώνω την αμοιβή του γιατρού μου ή το κόστος επισκευής.
  • Προτιμώ τα συμβεβλημένα με την εταιρεία συνεργεία, νοσοκομεία, διαγνωστικά κέντρα κλπ, επειδή συνήθως οι τιμές είναι καλύτερες, οι διαφωνίες με την ασφαλιστική εταιρεία λιγότερες και η πληρωμή γίνεται απευθείας.
  • Χωρίζω την επισκευή σε στάδια ενημερώνω και ζητώ από τον πραγματογνώμονα και την ασφαλιστική εταιρεία τη σύμφωνη γνώμη τους για το κόστος. Επικοινωνώ και γραπτώς.
  • Ρωτώ πάντα τον ασφαλιστικό μου σύμβουλο εάν δικαιούμαι αποζημίωσης και δεν προεξοφλώ ότι δεν θα καλυφθώ.
  • Μπορώ να επισκευάσω με καινούρια ή καλύτερα υλικά το αυτοκίνητο, το σπίτι, τον επαγγελματικό μου χώρο, αφού συμφωνήσω ότι θα καταβάλω το επιπλέον κόστος.
  • Εάν δεν το έχω, ζητώ αντίγραφο του συμβολαίου μου και των ειδικών και γενικών όρων.
  • Ενεργοποιώ όλα τα ασφαλιστήρια συμβόλαιο μου, το ταμείο κοινωνικής ασφάλισης και κάθε φορέα πιθανής αποζημίωσης μου. Στόχος μου είναι να μην πληρώσω την όποια απαλλαγή του συμβολαίου μου ή και να επωφεληθώ από πιθανό bonus μη χρήσης.
  • Για να αποζημιωθώ από μια καταστροφή θα πρέπει να έχουμε στο συμβόλαιο μας κάλυψη για την αρχική αιτία που προκάλεσε τη ζημιά. Έτσι εάν μετά από σεισμό ξεσπάσει φωτιά, θα αποζημιωθώ μόνο εάν έχω κάλυψη σεισμού.

Η αποζημίωση

  • Αποφεύγω να καθυστερήσω την υποβολή στοιχείων και δικαιολογητικών, που ζητά η ασφαλιστική εταιρεία. Τον εύλογο χρόνο μεταξύ της κατάθεσης των δικαιολογητικών και της καταβολής της αποζημίωσης τον ρυθμίζουν και οι ασφαλισμένοι.
  • Όταν λάβω την απάντηση της ασφαλιστικής εταιρείας ζητώ από τον ασφαλιστικό μου σύμβουλο ανάλυση της αποζημίωσης ή την έκθεση του πραγματογνώμονα ώστε να ενημερωθώ.
  • Αν η ασφαλιστική καθυστερήσει αδικαιολόγητα την καταβολή της αποζημίωσης μπορώ να καταφύγω στον δικηγόρο μου ή τη νομική προστασία, στο συνήγορο του καταναλωτή, σε συνεργασία με τον ασφαλιστικό μου σύμβουλο. Ο δικηγόρος -ειδικά αν είναι εξειδικευμένος- γνωρίζει τι πρέπει να κάνει. Μία πραγματική καθυστέρηση θα πρέπει να συνοδεύεται από αγωγή, η οποία θα αναγκάσει την ασφαλιστική εταιρεία να δεσμεύσει κεφάλαια.
  • Αν η ασφαλιστική εταιρεία αρνείται μέρος ή όλη την αποζημίωση, ζητώ την άποψη του ασφαλιστικού μου συμβούλου. Εκείνος θα μου εξηγήσει, σύμφωνα με το συμβόλαιο μου, αν η απάντηση της ασφαλιστικής είναι δίκαιη ή άδικη και γιατί.
  • Εάν πιστεύω ότι με έχει παραπληροφορήσει ο ασφαλιστικός μου σύμβουλος, μπορώ να στραφώ εναντίον του νομικά.
  • Διεκδικώ το απαιτούμενο ποσό χωρίς να βιάζομαι να κλείσω το φάκελο. Μπορώ να ζητήσω προκαταβολή αποζημίωσης.
  • Τα χρήματα από την αποζημίωση δεν φορολογούνται.
  • Η ασφαλιστική μου εταιρεία έχει δικαίωμα να στραφεί εναντίων όσων μου προκάλεσαν τη ζημιά, όταν με αποζημιώσει.

Ο δρόμος για την αποζημίωση είναι ανοιχτός και καθαρός, και ο ασφαλισμένος μαζί με τον ασφαλιστικό του σύμβουλο δεν θα αδικηθούν από την ασφαλιστική εταιρεία. Κοινός εχθρός είναι η ασφαλιστική απάτη και από αυτή προσπαθεί να προστατευθεί η ασφαλιστική εταιρεία. Περίπου το 10% των αιτημάτων ασφαλιστικής αποζημίωσης στην Ευρώπη, αλλά και διεθνώς, είναι προϊόν εξακριβωμένης ή μη ασφαλιστικής απάτης, η οποία μπορεί να έχει σημαντικές επιπτώσεις στα οικονομικά αποτελέσματα των ασφαλιστικών επιχειρήσεων. Η ασφαλιστική απάτη διαχέεται σε όλο το εύρος των υπηρεσιών που παρέχουν οι ασφαλιστικές επιχειρήσεις, ενώ πλήττει και τους συνεπείς ασφαλισμένους, οι οποίοι καλούνται να καταβάλλουν εξ αυτού του λόγου υψηλότερα ασφάλιστρα.

Ο Δημήτρης Κουτσονίκας είναι σύμβουλος ασφαλίσεων, εκπρόσωπος της 4U Insurance Consultants, οικονομολόγος

Δείτε τα υπόλοιπα άρθρα του Δημήτρη Κουτσονίκα στο fpress.gr ΕΔΩ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ