Έρευνα: Πώς αλλάζουν οι οικονομικές συνήθειες των Ελλήνων το καλοκαίρι

Έρευνα: Πώς αλλάζουν οι οικονομικές συνήθειες των Ελλήνων το καλοκαίρι

O οικονομικός προγραμματισμός κάνει… παύση τους θερινούς μήνες, σύμφωνα με έρευνα της Plum

Το ελληνικό καλοκαίρι «υπόσχεται» διακοπές και ηλιόλουστες αποδράσεις, ωστόσο η πραγματικότητα μπορεί να είναι τελείως διαφορετική καθώς η συγκεκριμένη εποχή φέρνει μαζί της αυξημένες δαπάνες, με τις αποταμιεύσεις να περνούν σε δεύτερη μοίρα. Ενδεικτικό ότι οι μισοί από τους ερωτηθέντες στην τελευταία έρευνα της Plum, που πραγματοποιήθηκε σε συνεργασία με την Palmos Analysis, έχουν αναβάλει ή ακυρώσει καλοκαιρινές διακοπές.

Σύμφωνα με την έρευνα της Plum, εφαρμογής για αποταμίευση και επένδυση, γενικότερα κατά τους καλοκαιρινούς μήνες παρατηρούνται σημαντικές αλλαγές στη χρηματοοικονομική συμπεριφορά.

Πιο συγκεκριμένα, ο προγραμματισμός διακοπών από νωρίς δεν αποτελεί πάντα μέρος της οικονομικής διαχείρισης. Το 28% των συμμετεχόντων δεν προϋπολογίζει ή δεν αποταμιεύει εκ των προτέρων για τις διακοπές του, ενώ μόνο μια μικρή μειοψηφία (13%) ξεκινά τον προγραμματισμό περισσότερο από έξι μήνες νωρίτερα. Οι κάτοικοι της Βόρειας Ελλάδας και των νησιών είναι οι λιγότερο πιθανό να προγραμματίσουν εγκαίρως, με έως και 1 στους 3 να δηλώνει ότι δεν προετοιμάζεται οικονομικά.

Οι μισοί από τους ερωτηθέντες (50%) δηλώνουν ότι έχουν αναβάλει ή ακυρώσει καλοκαιρινές διακοπές για οικονομικούς λόγους

Ακόμη και όταν υπάρχει προϋπολογισμός, η τήρησή του δεν είναι δεδομένη. Μόλις το 26% μένει εντός ορίων, ενώ το 25% υπερβαίνει τον προϋπολογισμό και το 22% κρατά μόνο μια γενική αίσθηση των οικονομικών ορίων. Οι άνδρες έχουν μεγαλύτερη τάση να ξεπερνούν τον προϋπολογισμό που έχουν θέσει (28%) σε σύγκριση με τις γυναίκες (22%). Πιο συνεπής ηλικιακή ομάδα στην τήρηση του προϋπολογισμού των διακοπών αναδεικνύονται όσοι είναι μεταξύ 45 και 54 ετών (34%), ενώ το υψηλότερο ποσοστό όσων δηλώνουν ότι υπερβαίνουν τον προϋπολογισμό που έχουν θέσει εμφανίζεται στις ηλικίες 25 – 34 ετών.

«Τα στοιχεία μας δείχνουν ότι όχι μόνο πολλοί άνθρωποι δεν προγραμματίζουν εκ των προτέρων τον προϋπολογισμό των διακοπών τους, αλλά συχνά χάνουν και τον έλεγχο των εξόδων τους κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού», αναφέρει η Μαίριλυ Μητροπούλου, Country Marketing Manager της Plum στην Ελλάδα. «Εδώ έρχεται η Plum. Βοηθώντας σε να χτίσεις τη συνήθεια της μηνιαίας αποταμίευσης, σε βάζει ήδη ένα βήμα μπροστά. Αποταμιεύοντας αυτόματα χρήματα όλο τον χρόνο, μπορείς να απολαύσεις τις διακοπές σου, ακόμη κι αν τα έξοδά σου είναι υψηλότερα από ό,τι περίμενες».

Αν προκύψει κάποιο απρόσμενο έξοδο μέσα στο καλοκαίρι, οι περισσότεροι στρέφονται στο ταμείο έκτακτης ανάγκης τους εφόσον διαθέτουν

Αν και το καλοκαίρι συνδέεται συνήθως με την απόδραση και τη χαλάρωση, οι οικονομικές πιέσεις συχνά κρατούν τα σχέδια «δεμένα». Οι μισοί από τους ερωτηθέντες (50%) δηλώνουν ότι έχουν αναβάλει ή ακυρώσει καλοκαιρινές διακοπές για οικονομικούς λόγους, με σχεδόν 1 στους 3 (32%) να το έχουν κάνει περισσότερες από μία φορές.

Αν προκύψει κάποιο απρόσμενο έξοδο μέσα στο καλοκαίρι, οι περισσότεροι στρέφονται στο ταμείο έκτακτης ανάγκης τους εφόσον διαθέτουν. Το 42% χρησιμοποιεί τις αποταμιεύσεις του, το 32% μειώνει δαπάνες σε άλλους τομείς, το 18% ζητά στήριξη από οικογένεια ή φίλους και το 16% καταφεύγει σε πιστωτικές κάρτες ή δάνεια. Η Μαίριλυ Μητροπούλου προσθέτει: «Είναι σημαντικό να ενισχύεις την οικονομική σου ανθεκτικότητα βάζοντας στην άκρη αρκετά χρήματα για τα απρόοπτα. Η χρήση πιστωτικών μέσων μπορεί συχνά να αποδειχθεί ακριβή, ενώ η αποπληρωμή τους διαρκεί συνήθως περισσότερο απ’ όσο υπολογίζεις».

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ