Η Danone «τσακίζει» το γιαούρτι του Chobani στις ΗΠΑ και η ΦΑΓΕ δίνει τα … ρέστα της

Η Danone «τσακίζει» το γιαούρτι του Chobani στις ΗΠΑ και η ΦΑΓΕ δίνει τα … ρέστα της
Σε νέες επενδύσεις ύψους 120 εκ δολαρίων στις ΗΠΑ προκειμένου να αυξήσει κατά 100.000 τόνους την παραγωγή γιαουρτιού μέχρι τα τέλη του Φθινοπώρου προχωρά η ΦΑΓΕ.

Οι επενδύσεις αυτές θεωρούνται αναγκαίες για τον ελληνικό όμιλο ο οποίος βλέπει να χάνει μερίδια αγοράς από την είσοδο νέων μεγάλων παικτών στο ελληνικό γιαούρτι στην αγορά των ΗΠΑ αλλά και πλέον δεν μπορεί να παρακολουθήσει τη ζήτηση. Ειδικότερα η Danone καλπάζει στην κυριολεξία στις ΗΠΑ πιέζοντας ασφυκτικά τον ανταγωνισμό και ειδικά τον μεγαλύτερο παίκτη της αγοράς την Chobani αλλά και τη ΦΑΓΕ.
Συγκεκριμένα σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία η Chobani χάνει συνεχώς μερίδιο αγοράς από την Danone η οποία επιδίδεται σε πόλεμο τιμών και ταυτόχρονα συνάπτει συμφωνίες με μεγάλες αλυσίδες όπως η Starbucks. Είναι χαρακτηριστικό ότι τους τελευταίους 18 μήνες η Chobani είδε το μερίδιο αγοράς στις ΗΠΑ να μειώνεται από το 50% στο 39% ενώ η Danone που μπήκε τελευταία στην αγορά έφτασε στο 29%. Το ζήτημα που ανακύπτει για τη ΦΑΓΕ από τον πόλεμο των δύο ισχυρών παικτών στις ΗΠΑ είναι ότι πλέον τα μερίδιά της έχουν συρρικνωθεί σε μια αγορά που όλες οι προβλέψεις δείχνουν πως θα αναπτύσσεται για την επόμενη πενταετία στις ΗΠΑ κατά τουλάχιστον 5% ετησίως.
Από την άλλη πλευρά ενώ η παραγωγική δυναμικότητα της ΦΑΓΕ σήμερα είναι 85.000 τόνοι πέρυσι διέθεσε στην αμερικανική αγορά 69.250 τόνους. Και αυτό σχετίζεται με την αδυναμία της να καλύψει μεγάλα δίκτυα. Η αύξηση της παραγωγικής δυναμικότητας επιχειρεί να καλύψει το κενό αυτό αν και πλέον είναι αμφίβολο αν η ελληνική εταιρία μπορεί να παρακολουθήσει τον πόλεμο μεταξύ των μεγάλων ή αν θα επιτύχει μέσω της διαφοροποίησης και της προώθησης των ποιοτικών χαρακτηριστικών του γιαουρτιού να διατηρήσει αξιοπρεπή μερίδια αγοράς.
Επισημαίνεται ότι το 2013 η ΦΑΓΕ στις ΗΠΑ πέτυχε αύξηση πωλήσεων κατά 6,9%, στη Βρετανία κατά 5,2%, ενώ στην Ιταλία εκτοξεύθηκαν κατά 51,5%. Βέβαια η νέα χρονιά και συγκεκριμένα το πρώτο τρίμηνο ξεκίνησε εντυπωσιακά καθώς η ΦΑΓΕ αύξησε την αξία των πωλήσεων στις ΗΠΑ κατά 23,2% και στη Βρετανία κατά 37,8% γεγονός που μέτρησε στην πραγματοποίηση της επένδυσης των 120 εκ δολαρίων. Στη Βρετανία ρόλο έπαιξε η δικαστική απόφαση που μπλόκαρε τις πωλήσεις με την ένδειξη «ελληνικό γιαούρτι» της Chobani καθώς δεν παράγονται στην Ελλάδα και με την κανονική μέθοδο στράγγισης. Εφ όσον η απόφαση αυτή γίνει οριστική η ΦΑΓΕ θα πρέπει να κάνει και επενδύσεις στην Ελλάδα όπου σήμερα έχουν σταματήσει καθώς η εγχώρια αγορά γιαουρτιού παρουσιάζει συνεχή συρρίκνωση.
ΝΙΚ.