Νέος ΚΟΚ με ηλεκτρονικά πρόστιμα και όριο ταχύτητας τα 30 χλμ στις πόλεις

Νέος ΚΟΚ με ηλεκτρονικά πρόστιμα και όριο ταχύτητας τα 30 χλμ στις πόλεις

Αρκετές καινοτομίες φιλοδοξεί να εισάγει το Εθνικό Σχέδιο Δράσης για την Οδική Ασφάλεια που παρουσιάστηκε την Τετάρτη σε ειδική εκδήλωση, παρουσία του Πρωθυπουργού κ. Κυριάκου Μητσοτάκη, από τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών κ. Κώστα Καραμανλή και τον Υφυπουργό Υποδομών και Μεταφορών κ. Γιάννη Κεφαλογιάννη.

Στον νέο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας που θα προωθήσει η κυβέρνηση θεσπίζονται τα 30 χλμ/ώρα ως ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας στις κατοικημένες περιοχές. Σύμφωνα με τη σχετική επιχειρηματολογία, όταν ένα αυτοκίνητο κινείται με ταχύτητα 30 χλμ./ώρα η πιθανότητα θανάσιμου τραυματισμού πεζού, τον οποίο θα χτυπήσει, είναι 10%. Εάν το αυτοκίνητο κινείται με 50 χλμ./ώρα, η πιθανότητα θανάσιμου τραυματισμού του πεζού εκτοξεύεται στο 80%.

Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών σε συνεργασία με τα Υπουργεία Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Προστασίας του Πολίτη και Οικονομικών έχει ξεκινήσει τον επανασχεδιασμό και την υλοποίηση με ηλεκτρονικά μέσα της διαδικασίας βεβαίωσης και είσπραξης των παραβάσεων του Κ.Ο.Κ.

Ο στόχος είναι διττός: ο τερματισμός του καθεστώτος της γενικευμένης πεποίθησης ατιμωρησίας και η αύξηση των εσόδων των ΟΤΑ.

Κάθε παραβάτης του ΚΟΚ θα γνωρίζει ότι θα πρέπει να καταβάλει το προβλεπόμενο πρόστιμο και η διοικητική διαδικασία θα έχει ως εξής:

α. Βεβαίωση και καταχώρηση των παραβάσεων του ΚΟΚ με ηλεκτρονικά μέσα.

β. Πρόβλεψη ώστε η ευθύνη για παράβαση που επιβάλλεται απουσία του οδηγού (κάμερες, ραντάρ) να αποδίδεται στον ιδιοκτήτη του οχήματος.

γ. Δυνατότητα ηλεκτρονικής πληρωμής της παράβασης μέσω e banking ή ATM.

δ. Βεβαίωση της υπερήμερης οφειλής στο TAXIS

Βάσει της ισχύουσας νομοθεσίας, τα πρόστιμα του Κ.Ο.Κ. έχουν ανταποδοτικό χαρακτήρα και αποτελούν πόρους των ΟΤΑ στην περιοχή των οποίων συντελέστηκε η παράβαση.

Προτείνεται η θεσμοθέτηση ενός Εθνικού Ταμείου Οδικής Ασφάλειας. Τα ποσά από τα πρόστιμα του ΚΟΚ θα εξακολουθούν να αποδίδονται υπέρ του οικείου ΟΤΑ, αλλά θα διασφαλίζεται ότι θα επενδύονται σε πολιτικές ενίσχυσης της οδικής ασφάλειας στο πλαίσιο υλοποίησης των ΣΒΑΚ.

Τα βασικά χαρακτηριστικά του ταμείου θα είναι:

α. Σύσταση νομικού προσώπου υπό την εποπτεία του Υπουργείου Εσωτερικών με συμμετοχή εκπροσώπων των Υπουργείων Οικονομικών και Υποδομών και Μεταφορών και της ΚΕΔΕ.

β. Το Ταμείο θα είναι ο βασικός μηχανισμός συλλογής των χρηματικών ποσών από τα πρόστιμα του ΚΟΚ. Θα κατανέμει τα ποσά στους Δήμους με βάση τη γεωγραφική κατανομή των προστίμων.

γ. Οι Δήμοι θα δίνουν αναφορά στο Ταμείο για τις δράσεις οδικής ασφάλειας που υλοποιούν.

δ. Το Ταμείο θα εγκαθιδρύσει μηχανισμό εποπτείας των δράσεων οδικής ασφάλειας στη βάση δεικτών επίτευξης/επίδοσης.

ε. Θα παρέχει τεχνογνωσία και συμβουλευτικό ρόλο στους Δήμους

Το πρόγραμμα προβλέπει επίσης πως με 450 εκατ. ευρώ που θα εξασφαλιστούν με τη μορφή δανείου από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων θα πραγματοποιηθούν παρεμβάσεις για την ενίσχυση της οδικής ασφάλειας σε 7.000 επικίνδυνες θέσεις σε 2.500 χλμ και σε 80 οδικούς άξονες.