Αppodixi: οι διαβιβάσεις και η αγωνία του συνεπή επιχειρηματία

Αppodixi: οι διαβιβάσεις και η αγωνία του συνεπή επιχειρηματία

Μπήκε στην ζωή μας η appodixi, η περίφημη εφαρμογή με την οποία ο καταναλωτής μπορεί να ελέγξει αν η απόδειξη που έλαβε από ένα κατάστημα, έχει διαβιβαστεί στο σύστημα της ΑΑΔΕ ή όχι. Θα πρέπει εδώ να σημειώσουμε ότι στις περισσότερες περιπτώσεις οι αποδείξεις διαβιβάζονται στο τέλος της ημέρας, με το που η επιχείρηση κάνει ταμείο. Για να διαπιστώσει λοιπόν ο καταναλωτής αν η επιχείρηση έχει διαβιβάσει την απόδειξη, όπως έχει την υποχρέωση από τον νόμο, θα πρέπει να την ελέγξει την επόμενη ημέρα και όχι την στιγμή που την παίρνει στα χέρια του.

Ακόμα όμως και αν η απόδειξη εξακολουθεί και την επόμενη ημέρα να μην έχει διαβιβαστεί, είμαστε σίγουροι ότι πιάσαμε έναν επιχειρηματία που φοροδιαφεύγει; Όχι βέβαια. Απλά διαπιστώσαμε ότι μια απόδειξη δεν έχει διαβιβαστεί. Αυτό δεν σημαίνει ότι ο επιχειρηματίας δεν θα καταχωρίσει την απόδειξη στα βιβλία του και δεν θα αποδώσει τον ΦΠΑ και λοιπούς φόρους.

Αν μάλιστα η απόδειξη έχει εκδοθεί από ταμειακή μηχανή, είναι απολύτως βέβαιο ότι η απόδειξη έχει κρατηθεί στην μνήμη της. Αυτό που επιδιώκει η εφαρμογή appodixi είναι να ανακαλυφθούν οι επιχειρήσεις εκείνες που εκδίδουν αποδείξεις από ταμειακό σύστημα, το οποίο συνδέεται με υπολογιστή και με σήμανση φορολογικού μηχανισμού και ενώ εκδίδουν μια απόδειξη φαινομενικά έγκυρη, όταν κλείσουν το ταμείο, την διαγράφουν και είναι σαν η απόδειξη να μην εκδόθηκε ποτέ. Για αυτές τις περιπτώσεις η εφαρμογή appodixi είναι πράγματι πάρα πολύ χρήσιμη, καθώς πλέον γίνεται πολύ πιο εύκολο να διαπιστωθεί η απάτη.

Μια νέα φορολογική διαδικασία όμως δεν κρίνεται μόνο από την αποτελεσματικότητά της να αντιμετωπίζει την φοροδιαφυγή. Πρέπει να κριθεί και από το κατά πόσον δεν ταλαιπωρεί άσκοπα τον φορολογικά συνεπή επιχειρηματία. Εδώ η φορολογική διοίκηση παίρνει μηδενικό βαθμό. Δεν είναι τόσο η εφαρμογή appodixi, αν και εκεί μπορούν να δημιουργηθούν προστριβές με τους πελάτες χωρίς ουσιαστικό λόγο. Το πρόβλημα υπάρχει στα πρόστιμα που ορίζονται με τον νέο νόμο 4972/2022, στα άρθρο 173 και 174. Η μη διαβίβαση λοιπόν τιμωρείται με πρόστιμο ίσο με το 50% του ΦΠΑ της απόδειξης, αλλά δεν μπορεί το πρόστιμο να είναι μικρότερο από 500 ευρώ αν η επιχείρηση τηρεί διπλογραφικά βιβλία και 250 ευρώ, αν η επιχείρηση τηρεί απλογραφικά βιβλία. Ακόμα χειρότερα σε περίπτωση επιτόπιου ελέγχου αν διαπιστωθεί μη διαβίβαση, τότε αυτή η παράβαση εξισώνεται από πλευράς ποινών με την μη έκδοση απόδειξης, με πολύ υψηλά πρόστιμα και με κλείσιμο της επιχείρησης.

Ο νόμος δεν προβλέπει απαλλαγή από τις παραπάνω ποινές, αν η μη διαβίβαση δεν έγινε με δόλο. Το αποτέλεσμα είναι κάθε επιχείρηση που κάνει χρήση ταμειακής μηχανής ή ταμειακού συστήματος να ανησυχεί ότι αν οι αποδείξεις μιας μέρας δεν διαβιβαστούν, για οποιοδήποτε λόγο, θα αντιμετωπίσει τις πολύ αυστηρές συνέπειες που προβλέπονται. Αυτό θα είναι μια εξωφρενική αδικία εις βάρος της. Δυστυχώς όμως δεν μπορούμε να έχουμε καμία εμπιστοσύνη στην φορολογική διοίκηση ότι δεν θα αδικήσει με τέτοιον τρόπο επιχειρήσεις, όταν η ίδια σε άλλες περιπτώσεις:

  1. επιβάλλει πανάκριβα πρόστιμα 500, 250 ή 100 ευρώ, για την παραμικρή καθυστέρηση ακόμα και σε δήλωση μηδενικού ή ελάχιστου φόρου
  2. ορίζει καταληκτικές προθεσμίες πριν από την προθεσμία ενημέρωσης των βιβλίων
  3. στην οικειοθελή διόρθωση της παράλειψης εφαρμόζει τα πρόστιμα χωρίς καμία επιείκεια, ενώ αν η διόρθωση γίνει μετά από πρόσκληση για έλεγχο, το πρόστιμο από οριζόντιο, γίνεται αναλογικό στο 50% του φόρου
  4. δεν αναγνωρίζει ούτε την πανδημία, ούτε την ασθένεια του λογιστή ως ανωτέρα βία ώστε να αναστείλει τα πρόστιμα
  5. επιβάλλει τέλη χαρτοσήμου σε αντίθεση με αποφάσεις του ΣτΕ αλλάζοντας τον νόμο με αναδρομική ισχύ (άρθρο 172 Ν. 4972)
  6. σε μια ψηφιακή διαδικασία όπως η διαβίβαση αποδείξεων, προβλέπει πρόστιμο και ποινές μετά από επιτόπιο έλεγχο και όχι μετά από ψηφιακή επεξεργασία των δεδομένων
  7. στον ίδιο τον νόμο για την υποχρέωση διαβίβασης των αποδείξεων, κάνει λόγο για διαβίβαση στα My Data, ενώ είναι εδώ και μήνες γνωστό ότι η ΑΑΔΕ αδυνατεί να στείλει τα δεδομένα που λαμβάνει στα My Data. Οι ταμειακές στέλνουν τα δεδομένα στο e-send. Αυτό με τη σειρά του θα έπρεπε να ενημερώνει τα My Data, αλλά δεν το έχει καταφέρει ακόμα και αν έχω καταλάβει καλά, οι προσπάθειες πλέον να τα καταφέρει έχουν εγκαταλειφθεί Ουσιαστικά η φορολογική διοίκηση επιβάλλει πρόστιμα για μια διαδικασία που δεν λειτουργεί!

Στην προσπάθεια της φορολογικής διοίκησης να πατάξει την απάτη της παράνομης διαγραφής αποδείξεων, δεν μπορεί να βάζει σε συνεχή αγωνία και να αδικεί το σύνολο του επιχειρηματικού κόσμου. Το σύστημα με τα αυστηρά πρόστιμα, επειδή η διοίκηση αδυνατεί να κάνει ελέγχους, είναι παρωχημένο και αναποτελεσματικό. Τα ψηφιακά εργαλεία θα πρέπει να της δώσουν την αυτοπεποίθηση ώστε από τιμωρός της επιχειρηματικότητας, να γίνει αρωγός της, απλουστεύοντας τις διαδικασίες. Η επιχείρηση λειτουργεί για επιτελεί το σκοπό της και η φορολογική της συμμόρφωση θα πρέπει να γίνεται απλά και εύκολα χωρίς να αλλάζει τρόπο λειτουργίας για να ικανοποιεί τις ιδιοτροπίες της φορολογικής διοίκησης.

Ο Αγαμέμνονας Σταυρόπουλος, Λογιστής - Φοροτεχνικός Α' τάξης είναι μέτοχος και υπεύθυνος λογιστής της εταιρείας New Accounts A.E."

Άλλα άρθρα του Αγαμέμνονα Σταυρόπουλου στο fpress.gr

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Η νέα "Μεγάλη Σκακιέρα"

Ως μεταπτυχιακός φοιτητής στο Πρόγραμμα Αμερικανικής Εξωτερικής Πολιτικής, του The Paul H. Nitze School of…