Κατερίνα Φραγκάκη

Τι θα ισχύσει για το νέο πλαίσιο προστασίας της πρώτης κατοικίας

Τι θα ισχύσει για το νέο πλαίσιο προστασίας της πρώτης κατοικίας

Το νέο πλαίσιο προστασίας της πρώτης κατοικίας και επιδότησης δόσεων δανείων που προανήγγειλε η Κυβέρνηση, και αφορά όσους πλήττονται από τη νέα υγειονομική κρίση βρίσκεται αρχικά προς τη σωστή κατεύθυνση. Για να αποτελέσει σημαντικό ανάχωμα στη δημιουργία νέων κόκκινων δανείων  θα πρέπει να μην τίθενται παράλογες εξαιρέσεις και προϋποθέσεις.  

 

Το νέο πλαίσιο βασίζεται στην επιδότηση από το Κράτος των μηνιαίων δόσεων των δανείων, και αφορά στα κόκκινα αλλά και στα εξυπηρετούμενα δάνεια. Ο δανειολήπτης λοιπόν που επλήγη από τον Κορωνοιό θα μπορέσει να προστατεύσει το σπίτι του και να λάβει κρατική επιδότηση είτε ήταν συνεπής στην καταβολή των δόσεων δανείου ή όχι.

Ο δανειολήπτης για να μπορέσει να ενταχθεί στο νέο πλαίσιο θα πρέπει να έχει εμπράγματο δικαίωμα κυριότητας , (πλήρους ή ψιλής, ή επικαρπίας) σε ακίνητο, το οποίο αποτελεί την κύρια κατοικία του και η τράπεζα θα πρέπει να έχει εμπράγματη εξασφάλιση (προσημείωση) σε αυτό.

Η διαδικασία θα γίνεται ηλεκτρονικά μέσω της πλατφόρμας της Ειδικής Γραμματείας Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους. Με την επιτυχή εισαγωγή στο Σύστημα, αυτό θα εμφανίζει σχετική ένδειξη για την εισαγωγή των προσωπικών του διαπιστευτηρίων του TAXISnet (όνομα χρήστη και κωδικός πρόσβασης) και εν συνεχεία θα αναρτώνται αυτομάτως τα οικονομικά και περιουσιακά στοιχεία του, καθώς επίσης και οι οφειλές του, όπως συμβαίνει και με τον προηγούμενο προστατευτικό πλαίσιο του Ν. 4605/2019.

Για να λειτουργήσει όμως αυτό το νέο σχήμα θα πρέπει να μην υφίστανται αυστηρές προϋποθέσεις όπως συμβαίνει με τον Ν. 4605/2019, εξαιτίας των οποίων ελάχιστοι θεωρήθηκαν επιλέξιμοι.

Ειδικότερα σύμφωνα με πληροφορίες για να ενταχθεί στο νέο πλαίσιο, θα πρέπει να προκύπτει ότι πράγματι η κρίση του κορωνοιού μείωσε τα εισοδήματα του, η μείωση αυτή όμως θα πρέπει να λαμβάνεται υπόψη σε συνάρτηση με τα έξοδα που έχει το συγκεκριμένο πρόσωπο ή νοικοκυριό. Το ίδιο βεβαίως ισχύει και για τις επιχειρήσεις, διότι μπορεί μια επιχείρηση να κάνει ουσιαστικά υψηλούς τζίρους, όμως πρέπει να ληφθεί υπόψη πόσο προσωπικό έχει, αν διατήρησε όλες τις θέσεις εργασίας και δεν έκανε απολύσεις, αλλά και τι έξοδα έχει για να συνεχίσει η λειτουργία της.

Επίσης η αξία της προστατευόμενης περιουσίας δεν θα πρέπει να αποτελέσει πρόσχωμα στην ένταξη του δανειολήπτη, καθώς το πνεύμα του νόμου αυτού θα είναι να μην δημιουργηθούν νέα κόκκινα δάνεια και όχι η εξαίρεση όσων πριν την κρίση αυτή είχαν καταφέρει να αναπτυχθούν και να αγοράσουν ένα καλό σπίτι.

Ταυτόχρονα ένα άλλο εμπόδιο που θέτει ο Ν. 4605/2019 και δεν θα πρέπει να προωλεφθεί στο νέο πλαίσιο είναι το πλαφόν, ειδικότερα σύμφωνα με το υπάρχον νομικό πλαίσιο ορίζεται οτι το σύνολο του ανεξόφλητου κεφαλαίου, στο οποίο συνυπολογίζονται λογιστικοποιημένοι τόκοι κατά την ημερομηνία υποβολής, δεν πρέπει να υπερβαίνει τις 130.000 ευρώ ανά πιστωτή ή τις 100.000 ανά πιστωτή αν στις οφειλές αυτές περιλαμβάνονται επιχειρηματικά δάνεια. Η προϋπόθεση αυτή δεν θα πρέπει να υφίσταται στο νέο αυτό πλαίσιο, διότι θα εξαιρεθεί μεγάλη μερίδα πληγέντων από τον Κορωνοιο. Στο νέο πλαίσιο δεν θα πρέπει να ενταχθούν οι στρατηγικοί κακοπληρωτές, πλην όμως αυτή η προϋπόθεση δεν τους εξαιρεί, αντιθέτως σκοπό είχε να μειώσει τον αριθμό των ωφελούμενων δανειοληπτών, όπως ήδη έχουμε επισημάνει από την αρχή ψήφισης του προηγούμενου προστατευτικού πλαισίου της πρώτης κατοικίας και για αυτό δεν θα πρέπει να επαναληφθεί στο νέο πλαίσιο.

Τέλος, θα πρέπει να αναφερθεί ότι δεν έχει διευκρινιστεί αν στο πλαίσιο αυτό εντάσσονται μόνο οι δανειολήπτες για τους οποίους ίσχυσαν τα Μέτρα κατά του κορωνοιού. Πρέπει να επισημανθεί οτι στους πληγέντες του Κορωνοιού θα πρέπει οπωσδήποτε να συμπεριλαμβάνονται και όσοι νόσησαν με covid-19, αλλά και οι οικογένειες τους. Πολλές δυστυχώς είναι οι περιπτώσεις συμπολιτών μας που ο ιός αυτός τους άφησε μόνιμες βλάβες, πέραν της ταλαιπωρίας που υπέστησαν τόσο οι ίδιοι αλλά και οι συγγενείς τους και ως εκ τούτου θα πρέπει να υπάρξει πρόβλεψη και για τα νοικοκυριά που βίωσαν πέραν την οικονομική κρίση του κορωνοιού αλλά και ασθένησαν.

Η Κατερίνα Φραγκάκη είναι δικηγόρος παρ’ Αρείω Πάγω, συνεργάτης του Δικηγορικού Γραφείου «Θ. Φραγκάκης και Συνεργάτες» και νομική σύμβουλος του Ιατρικού Συλλόγου Αθηνών. Είναι κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου στο Διεθνές Εμπορικό Δίκαιο (LLM in International Commercial Law) στο Πανεπιστήμιο του Λονδίνου Γουστμίνστερ (University of Westminster)

Δείτε όλα τα άρθρα της Κατερίνας Φραγκάκη στο fpress.gr ΕΔΩ