Βρέχει …νομοσχέδια – Τι μας περιμένει μέχρι τον Σεπτέμβριο

Βρέχει …νομοσχέδια – Τι μας περιμένει μέχρι τον Σεπτέμβριο
Έως το Φθινόπωρο η κυβέρνηση πρέπει να περάσει 13 δύσκολα νομοσχέδια και 4 αποφάσεις. Η αξιολόγηση του Αυγούστου από την τρόικα πλησιάζει και η κυβέρνηση καλείται να επιτύχει έναν διπλό στόχο: να υλοποιήσει τις δεσμεύσεις απέναντι στους δανειστές της χωρίς όμως να διαταράξει ακόμη περισσότερο τις σχέσεις τις με ευρύτατες κοινωνικές ομάδες οι οποίες πρόκειται να θιγούν. Τι θα αλλάξει στη ζωή μας με αυτά τα 13 νομοσχέδια;  

Τουλάχιστον 13 νομοσχέδια υψηλής επικινδυνότητας για την κυβερνητική συνοχή αλλά και 4 αποφάσεις - «φωτιά», θα πρέπει να ξεπεράσουν από τώρα έως το τέλος του έτους, το Μέγαρο Μαξίμου, η Χαριλάου Τρικούπη και το οικονομικό επιτελείο όπως σημειώνει η εφημερίδα Παραπολιτικά και ο συνάδελφος Γιώργος Παππούς. Κι όλα αυτά υπό το... άγρυπνο βλέμμα της Τρόικας, η οποία αναμένεται για μια... διερευνητικού χαρακτήρα «επίσκεψη» στις αρχές Ιουλίου, για να ακολουθήσει η προγραμματισμένη διαδικασία αξιολόγησης στο τέλος Αυγούστου, που μπορεί να βάλει... μπουρλότο στο πολιτικό σκηνικό.

Η πρώτη... καυτή πατάτα δεν είναι άλλη από το νομοσχέδιο για τον αιγιαλό, που προκάλεσε έντονες αντιδράσεις ακόμα και εντός των Κοινοβουλευτικών Ομάδων της Ν.Δ. και του ΠΑΣΟΚ, πριν καλά - καλά φτάσει στη Βουλή! Παρά τις αλλεπάλληλες διευκρινίσεις από το αρμόδιο υπουργείο Οικονομικών και τις διαβεβαιώσεις ότι... δεν τρέχει τίποτα, αφού απλώς βελτιώνεται το ισχύον πλαίσιο, τελικά το νομοσχέδιο «πάγωσε» για εκτενέστερη... διαβούλευση με τους αρμόδιους φορείς. Το ερώτημα, πλέον, είναι πότε θα φτάσει το νομοσχέδιο στη Βουλή και υπό ποια μορφή, αφού το να αποσυρθεί δεν είναι δυνατόν με δεδομένο ότι αποτελεί μνημονιακή υποχρέωση.

ΧΩΡΙΣ ΠΕΡΙΘΩΡΙΑ. Η... μουρμούρα για το επίμαχο νομοσχέδιο δεν αποκλείεται να συμπαρασύρει και το έτερο νομοσχέδιο ανάλογου περιεχομένου, που αφορά στο νέο Ρυθμιστικό Σχέδιο Αθήνας, Αττικής και Θεσσαλονίκης, το οποίο έχει μεν κατατεθεί στη Βουλή από τις 5 Μαΐου αλλά δεν έχει συζητηθεί ακόμα στην αρμόδια Επιτροπή. Το πρώτο «πακέτο» υψηλής επικινδυνότητας συμπληρώνεται από το νομοσχέδιο που πρέπει να φέρει το υπουργείο Υγείας, με το οποίο κατ' αρχήν θα διασφαλίζεται η πρόσβαση των ανασφάλιστων στη φαρμακευτική κάλυψη και στα διαγνωστικά κέντρα. Το κακό για την κυβέρνηση είναι ότι με το ίδιο νομοσχέδιο θα πρέπει να μειωθεί το περιθώριο κέρδους για τους φαρμακοποιούς, κάτι που ήδη έχει θέσει σε κατάσταση συναγερμού την εν λόγω επαγγελματική ομάδα. Με δεδομένο, δε, ότι το συγκεκριμένο νομοσχέδιο πρέπει να περάσει έως το τέλος του μήνα ως προαπαιτούμενο για την υποδόση του Ιουνίου, γίνεται αντιληπτό ότι τα περιθώρια ελιγμών για την κυβέρνηση είναι μάλλον περιορισμένα, αν όχι ανύπαρκτα.

Η λίστα της... φωτιάς για τις επόμενες εβδομάδες συμπληρώνεται από την υποχρέωση επικαιροποίησης του καταλόγου των Φόρων Υπέρ Τρίτων που πρέπει να καταργηθούν -με ό,τι συνεπάγεται αυτό για τα επικουρικά Ταμεία που χρηματοδοτούνται- αλλά και από την Κοινή Υπουργική Απόφαση Οικονομικών και Εργασίας για το σχέδιο δράσης είσπραξης οφειλών έναντι της εφορίας και των ασφαλιστικών ταμείων, ένα θέμα που χαρακτηρίζεται ως «καυτό», αφού συνδέεται- όχι αδίκως- με κατασχέσεις επί δικαίων και αδίκων. Σημειώνεται ότι γι' αυτό ακριβώς το θέμα χρησιμοποιήθηκε προεκλογικά ως αποδιοπομπαίος τράγος ο Γ.Γ. Δημοσίων Εσόδων, που βρέθηκε στο στόχαστρο βουλευτών και στελεχών της Ν.Δ. επειδή επιχείρησε να εφαρμόσει τα όσα ψηφίστηκαν μόλις πριν από λίγους μήνες.

ΔΕΥΤΕΡΟ ΚΥΜΑ. «Φωτιά» χαρακτηρίζεται και ο Ιούνιος, καθώς η κυβέρνηση πρέπει να ψηφίσει τέσσερα δύσκολα νομοσχέδια, τα οποία συν τοις άλλοις αποτελούν προαπαιτούμενο για την υποδόση του Ιουλίου. Κατ' αρχήν θα πρέπει να ενσωματωθούν στο ΕΤΕΑ όλα τα εναπομείναντα επικουρικά ταμεία του δημοσίου, ενώ θα πρέπει να καταργηθούν όλοι οι Φόροι Υπέρ Τρίτων με εφαρμογή από 1/1/2015, με ό,τι αυτό σημαίνει για τη χρηματοδότηση των επικουρικών ταμείων και των παροχών τους. Υψηλής επικινδυνότητας χαρακτηρίζεται και το σχέδιο για το Δασικό Νόμο, ενώ ήδη προκαλεί πονοκέφαλο στην κυβέρνηση το νομοσχέδιο για τη «μικρή» ΔΕΗ, που βρίσκεται «παγωμένο» στη Βουλή από τις 31 Μαρτίου!

«Ύπουλο» θεωρείται, επίσης, το νομοσχέδιο για τη χρηματοδότηση των πολιτικών κομμάτων και την παρακολούθηση των ισολογισμών τους, το οποίο θα πρέπει να έχει ψηφιστεί έως το τέλος Ιουνίου.

ΤΡΙΤΟ ΚΥΜΑ. Ο νομοθετικός... Γολγοθάς συνεχίζεται με την αναθεώρηση του συστήματος ΦΠΑ, που θα ξεκινήσει τον Ιούνιο, με στόχο να πάρει τη μορφή νομοσχεδίου έως τον Οκτώβριο. Η δυσκολία του εγχειρήματος είναι προφανής, αφού ήδη Κομισιόν και ΔΝΤ ούτε λίγο ούτε πολύ ζητούν την κατάργηση των εξαιρέσεων και απαλλαγών που έχουν απομείνει, βάζοντας στο στόχαστρο ακόμα και τους ειδικούς, χαμηλότερους συντελεστές στα νησιά του Αιγαίου, απέχοντας έτσι... έτη φωτός από τις εξαγγελίες του Α. Σαμαρά για μείωση των συντελεστών. Στη δέσμη των φορολογικών παρεμβάσεων που πρέπει να γίνουν έως τον Σεπτέμβριο - Οκτώβριο θα πρέπει να προσθέσει κανείς την αναθεώρηση του Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων, η οποία ενδεχομένως να γίνει με νομοσχέδιο, αλλά και την επικαιροποίηση της λίστας των φοροαπαλλαγών που έχουν απομείνει με την υποχρέωση να καταργηθούν όσες δεν κρίνονται αναγκαίες.

Το Μεσοπρόθεσμο και το «κενό» των 911 εκατ.

Δεν είναι λίγοι όσοι θεωρούν ότι η μεγαλύτερη δοκιμασία για την κυβέρνηση θα είναι τα τρία νομοσχέδια, που πρέπει να περάσουν σχεδόν ταυτόχρονα. Το πρώτο αφορά στο νέο Μισθολόγιο - Βαθμολόγιο που θα εφαρμοστεί στο Δημόσιο από την 1η Ιανουαρίου, με στόχο τη σύνδεση των αμοιβών με την αποδοτικότητα των υπαλλήλων, ενώ συν τοις άλλοις θα αναθεωρηθούν όλες οι μη μισθολογικές παροχές, όπως οι υπερωρίες και τα οδοιπορικά.

Το δεύτερο αφορά το Ασφαλιστικό. Η προετοιμασία θα πρέπει να ξεκινήσει το καλοκαίρι, με προτάσεις για ενοποιήσεις Ταμείων, σύνδεση εισφορών – παροχών - κρατικής χρηματοδότησης, ενώ η δεύτερη φάση (Σεπτέμβριος) περιλαμβάνει νέες Αναλογιστικές Μελέτες, που θα εξετάζουν όρια ηλικίας, ύψος συντάξεων, λαμβάνοντας υπόψιν τον ειδικό σχεδιασμό που θα έχει εκπονηθεί έως τότε, για την στρατηγική των Ταμείων, δηλαδή το πώς θα καλυφθούν οι «τρύπες» τους σε συνδυασμό με τα κίνητρα που πρέπει να δοθούν για την ενίσχυση της απασχόλησης.

Το τρίτο και ίσως καθοριστικότερο νομοσχέδιο δεν είναι άλλο από τον Προϋπολογισμό του 2015. Από τον Σεπτέμβριο και τις διαπραγματεύσεις με την Τρόικα, θα έχει φανεί εάν θα αποφευχθούν τα πρόσθετα μέτρα- σύμφωνα με το Μεσοπρόθεσμο υπάρχει «κενό» 911 εκατ. ευρώ- λόγω των καλύτερων οικονομικών και δημοσιονομικών επιδόσεων, όπως επίσης το εάν υπάρχει περιθώριο και δυνατότητα να μπει οριστικά στο χρονοντούλαπο η έκτακτη εισφορά στα εισοδήματα αλλά και να ξεκινήσει η μείωση των φορολογικών συντελεστών, πάνω στα οποία έχει ήδη βασίσει τη στρατηγική των επόμενων μηνών το Μαξίμου.