Τροπολογίες για επιτάχυνση των αποκρατικοποιήσεων και διευκόλυνση των AΠΕ

Τροπολογίες για επιτάχυνση των αποκρατικοποιήσεων και διευκόλυνση των AΠΕ

Θα κατατεθούν στο νομοσχέδιο για την απόσυρση των πλαστικών μιας χρήσης.

Ρυθμίσεις για την επιτάχυνση των ενεργειακών ιδιωτικοποιήσεων και τη διευκόλυνση της σύνδεσης ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στο δίκτυο περιλαμβάνονται σε τροπολογίες που ανακοίνωσε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κωστής Χατζηδάκης, και οι οποία θα κατατεθούν στο νομοσχέδιο για την απόσυρση των πλαστικών μιας χρήσης.

Όπως δήλωσε ο κ. Χατζηδάκης: «Για το ΔΕΔΔΗΕ, τη ΔΕΠΑ Υποδομών και την ΛΑΡΚΟ επιταχύνεται με αυτές τις ρυθμίσεις η ιδιωτικοποίηση. Δεν είναι ρυθμίσεις που ήρθαν ξαφνικά όπως ισχυρίστηκε η αντιπολίτευση. Είναι τεχνικές παρεμβάσεις για να ολοκληρωθεί μια ήδη γνωστή και εφαρμοζόμενη πολιτική, που είχε παρουσιαστεί ούτως ή άλλως ήδη από τις προγραμματικές δηλώσεις της κυβέρνησης και έχει εξειδικευθεί με προηγούμενες νομοθετικές παρεμβάσεις.

Εκείνο που θέλω να υπογραμμίσω περισσότερο είναι η ρύθμιση σε σχέση με το outsourcing για τη σύνδεση των σταθμών ΑΠΕ στο δίκτυο ηλεκτρισμού. Είναι πράγματι μια μεταρρύθμιση και ακόμα ένα άνοιγμα της κυβέρνησης στην αγορά των ΑΠΕ. Αντί οι παραγωγοί των ΑΠΕ να περιμένουν επί χρόνια τον ΔΕΔΔΗΕ, δίνουμε τη δυνατότητα αυτό να γίνεται μέσω πιστοποιημένου μηχανικού. Είμαι σίγουρος ότι η αγορά των ΑΠΕ θα αγκαλιάσει αυτή την πρωτοβουλία».

Ειδικότερα με τις ρυθμίσεις αυτές:
1. Επιταχύνεται η διαδικασία της ιδιωτικοποίησης του ΔΕΔΔΗΕ, καθώς παρέχεται στη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ) η εξουσιοδότηση να εκδώσει άμεσα την απόφαση για το Ρυθμιζόμενο Έσοδο του Διαχειριστή. Ειδικότερα, προβλέπεται έως τις 31 Οκτωβρίου 2020, δυο μήνες πριν την έναρξη της ρυθμιστικής περιόδου 2021-2024, να εκδοθεί η απόφαση της ΡΑΕ για την μεθοδολογία υπολογισμού του απαιτούμενου εσόδου του Δικτύου. Η έκδοση της Ρυθμιστικής Απόφασης Διανομής για την τετραετία προβλέπεται μέχρι τις 31 Μαρτίου 2021, με αναδρομική ισχύ από 1η Ιανουαρίου 2021.

2. Προβλέπεται απαγόρευση μεταβίβασης των μετοχών της ΔΕΠΑ Υποδομών και των θυγατρικών της (ΔΕΔΑ, ΕΔΑ Αττικής, ΕΔΑ ΘΕΣΣ) για χρονικό διάστημα 5 ετών από την απόκτησή τους. Στόχος είναι να γίνει σαφές ότι ο όποιος επενδυτής δεν θα μπορεί να αρχίσει να πουλάει αυτό που θα έχει αγοράσει την επόμενη ημέρα.

«Δεν μας ενδιαφέρει να βρούμε ευκαιριακούς επενδυτές αλλά επενδυτές οι οποίοι θα ασχοληθούν με τη ΔΕΠΑ Υποδομών θεσμικά και υπεύθυνα», είπε χαρακτηριστικά ο κ. Χατζηδάκης.

3. Ανοίγει ο δρόμος του διπλού διαγωνισμού για τη ΛΑΡΚΟ μετά την έκδοση της διαιτητικής απόφασης που αποφάνθηκε ότι το Μεταλλευτικό Συγκρότημα της Λάρυμνας ανήκει στο Ελληνικό Δημόσιο. Προβλέπεται ότι με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Περιβάλλοντος και Ενέργειας μπορεί να ανατεθεί στο ΤΑΙΠΕΔ ο διαγωνισμός που θα διενεργήσει το Ελληνικό.

Όπως δήλωσε ο κ. Χατζηδάκης, «στη ΛΑΡΚΟ μπαίνουμε στην τελική ευθεία, καθώς στόχος είναι η διαγωνιστική διαδικασία να ξεκινήσει εντός του μήνα».

4. Δίνεται η δυνατότητα στους παραγωγούς ΑΠΕ να βεβαιώνουν οι ίδιοι σε συνεργασία με πιστοποιημένο μηχανικό του ΤΕΕ την ολοκλήρωση του έργου τους, αντί του υπερφορτωμένου ΔΕΔΔΗΕ

5. Παρατείνεται έως τις 31 Οκτωβρίου 2020 η προθεσμία για την καταβολή του οφειλόμενου Τέλους Διατήρησης για τις Άδειες Παραγωγής για τα έτη 2017-2019.

6. Προβλέπεται δυνατότητα παράτασης ενός έτους για τις οριστικές προσφορές σύνδεσης και τις άδειες εγκατάστασης των μικρών υδροηλεκτρικών σταθμών στις Περιφερειακές Ενότητες Καρδίτσας, Κορινθίας και Φθιώτιδας και οι οποίοι επλήγησαν από τον κυκλώνα "Ιανό".

7. Λαμβάνεται μέριμνα για την ομαλή μετάβαση στη λειτουργία των νέων αγορών ηλεκτρικής ενέργειας την 1η Νοεμβρίου (έναρξη Target Model), ως προς υφιστάμενες υποχρεώσεις των Συμμετεχόντων στην αγορά προς την Ελληνικό Χρηματιστήριο Ενέργειας (ΕΧΕ ΑΕ).

Με την προτεινόμενη ρύθμιση, διατηρείται και μετά την 1η Νοεμβρίου η ισχύς των διατάξεων του Κώδικα Συναλλαγών Ηλεκτρικής Ενέργειας που αφορούν στην εκκαθάριση και τον διακανονισμό συναλλαγών και στην κάλυψη του συνόλου των χρηματικών υποχρεώσεων των Συμμετεχόντων στο πλαίσιο του Ημερήσιου Ενεργειακού Προγραμματισμού (ΗΕΠ) ώστε να μπορούν να γίνουν -και μετά την ημερομηνία έναρξης του TargetModel- όλες οι απαραίτητες ενέργειες για την οριστική διευθέτηση του συνόλου των οικονομικών υποχρεώσεων που απορρέουν από τη λειτουργία του ΗΕΠ μέχρι την παύση του.