Black Friday: Δέκα συμβουλές για έξυπνες και ασφαλείς αγορές από τον Συνήγορο του Καταναλωτή

Στόχος όλων των καταναλωτών δεν θα πρέπει να είναι μόνο οι οικονομικά συμφέρουσες, αλλά ταυτόχρονα οι έξυπνες και ασφαλείς αγορές.
Μπήκαμε στον Νοέμβριο και στην τελική ευθεία για την Black Friday στις 29 Νοεμβρίου, ενώ σε τρεις ημέρες, στις 2 Δεκεμβρίου θα ακολουθήσει η Cyber Monday, αν και οι σχετικές εκπτωτικές προσφορές των περισσότερων καταστημάτων έχουν ήδη ξεκινήσει.
Στόχος όλων των καταναλωτών δεν θα πρέπει να είναι μόνο οι οικονομικά συμφέρουσες, αλλά ταυτόχρονα οι έξυπνες και ασφαλείς αγορές.
Ο Συνήγορος του Καταναλωτή και το Ευρωπαϊκό Κέντρο Καταναλωτή Ελλάδας συμβουλεύουν σχετικά:
- Προσέχουμε τη διαθεσιμότητα των προϊόντων: Κάποιες φορές, πίσω από μία πολύ χαμηλή τιμή κρύβεται ένας αρκετά μεγάλος χρόνος αναμονής για την παράδοση, που μπορεί να μην ικανοποιεί πάντοτε τις άμεσες ανάγκες μας.
- Επιβεβαιώνουμε την ορθότητα και εντιμότητα της προσφερόμενης εκπτωτικής τιμής: Ενίοτε, συμβαίνει οι εκπτώσεις να είναι πλασματικές και να μας ξεγελούν. Εντοπίζουμε και συμβουλευόμαστε εργαλεία που είναι διαθέσιμα online και μας δείχνουν σε βάθος χρόνου την εξέλιξη των τιμών των προϊόντων που μας ενδιαφέρουν. Επίσης, σημειώνουμε τις τιμές των προϊόντων πριν και μετά την εφαρμογή τυχόν εκπτώσεων, ώστε να μπορούμε εύκολα να τις συγκρίνουμε εκ των υστέρων και να γνωρίζουμε έτσι εάν πράγματι υφίσταται και ποιο είναι το αληθινό οικονομικό μας όφελος.
- Προτιμούμε τη διεκπεραίωση της πληρωμής με αντικαταβολή ή ηλεκτρονικά μέσα, που μας δίνουν την εκ των υστέρων δυνατότητα αμφισβήτησης μιας ηλεκτρονικής συναλλαγής, εάν προκύψει προβληματική. Αποφεύγουμε την ολοσχερή εξόφληση των προϊόντων μέσω τραπεζικής κατάθεσης πριν από την παράδοσή τους, εκτός εάν εμπιστευόμαστε απόλυτα το κύρος και την εμπορική φήμη του πωλητή.
- Όταν αγοράζουμε εξ αποστάσεως, βεβαιωνόμαστε ότι στην ιστοσελίδα του εμπόρου αναγράφονται όλα τα κατά νόμο στοιχεία ταυτότητας (π.χ. η εμπορική επωνυμία του) και επικοινωνίας (πλήρης ταχυδρομική διεύθυνση εγκατάστασης). Για ακόμα μεγαλύτερη εξασφάλιση, αναζητούμε εάν παρέχονται επιπλέον ταυτοποιητικά στοιχεία, όπως αριθμός καταχώρησης στο Γενικό Εμπορικό Μητρώο και ΑΦΜ.
- Στην τελική τιμή αγοράς των προϊόντων συνυπολογίζουμε τυχόν έμμεσα έξοδα (π.χ. κόστος αντικαταβολής, μεταφοράς, ασφάλισης, κ.λπ.), ώστε να έχουμε πλήρη εικόνα της πραγματικής οικονομικής μας επιβάρυνσης.
- Υποβάλλουμε το συντομότερο μετά την παραλαβή ενός προϊόντος και, πάντως, εντός της νόμιμης προθεσμίας των 3 ημερών προς την ταχυδρομική επιχείρηση που πραγματοποίησε την επίδοση τις επιφυλάξεις μας για τυχόν εμφανείς φθορές, δεδομένου ότι μπορεί να προκλήθηκαν κατά τη μεταφορά και να δικαιούμαστε αποζημίωση. Επικοινωνούμε, οπωσδήποτε, και με το κατάστημα πώλησης το συντομότερο, προκειμένου να διερευνήσουμε την πιθανότητα ένα προϊόν να έφερε εξ αρχής (πριν από τη μεταφορά) φθορές ή ζημιές.
- Ενημερωνόμαστε για την πολιτική ακύρωσης συναλλαγών και επιστροφών προϊόντων που εφαρμόζουν τα καταστήματα, με τα οποία συναλλασσόμαστε. Γνωρίζουμε καλά ότι τα δικαιώματα της υπαναχώρησης στις εξ αποστάσεως αγορές, καθώς επίσης της δωρεάν διόρθωσης ή αντικατάστασης ελαττωματικών προϊόντων αποτελούν θεσπισμένα δικαιώματα των καταναλωτών, που εξασφαλίζονται από τον νόμο, και δεν παρασυρόμαστε από εσφαλμένους και παραπλανητικούς ισχυρισμούς των πωλητών ότι δήθεν αποτελούν προνομιακές -μοναδικές και πρόσθετες- παροχές.
- Προβληματιζόμαστε έντονα με τιμές που είναι υπερβολικά χαμηλές, ιδίως όταν το εύρος τους βρίσκεται αρκετά μακριά από τον συνήθη ανταγωνισμό για τα αντίστοιχα προϊόντα ή όταν πρόκειται για διαφημιστικές καταχωρήσεις προϊόντων αποκλειστικά σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης, καθώς ελλοχεύει σοβαρός κίνδυνος εξαπάτησης.
- Εάν αγοράζουμε διαδικτυακά από τρίτες (εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης) χώρες, δεδομένου ότι η Black Friday είναι ένα διεθνές εκπτωτικό γεγονός, γνωρίζουμε καλά από πριν ότι τα εισαγόμενα προϊόντα επισείουν έξοδα εκτελωνισμού, τα οποία ενδέχεται να είναι πολλαπλάσια της αρχικής τιμής και να την επιβαρύνουν σημαντικά.
- Δείχνουμε ιδιαίτερη προτίμηση σε καταστήματα που αναλαμβάνουν οικειοθελώς δέσμευση να επιλύσουν φιλικά μία καταναλωτική διαφορά μέσω του θεσμού της εξωδικαστικής επίλυσης (π.χ. μέσω του Συνηγόρου του Καταναλωτή), καθώς με αυτόν τον τρόπο τα δικαιώματα των καταναλωτών αποκτούν μεγαλύτερη αξία και εξασφαλίζονται ακόμα περισσότερο. Πάνω απ’ όλα, τονίζει ο Συνηγορος του Καταναλωτή, δεν οδηγούμαστε σε βεβιασμένες ή παρορμητικές αποφάσεις μόνο και μόνο επειδή αυτή την περίοδο οι τιμές είναι χαμηλές, αγνοώντας τις πραγματικές μας ανάγκες και οικονομικές δυνατότητες. Με καλό ψάξιμο, αληθινές ευκαιρίες και χαμηλές τιμές υπάρχουν και μπορούν να εντοπιστούν σε διάφορα προϊόντα όλο τον χρόνο.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
ΕΣΕΕ: «Χωρίς τη θετική έκπληξη για την αγορά η Black Friday 2024»
Σχεδόν οι 5 στις 10 επιχειρήσεις είχαν αύξηση πωλήσεων, συγκριτικά με πέρυσι, στη “Black Friday”
Αυξημένες κατά 25% οι κυβερνοαπειλές στο λιανεμπόριο ενόψει της Black Friday
Πέρυσι μόνο το 12% των αγοραστών έκαναν τις αγορές τους τη Black Friday αποκλειστικά σε…
Black Friday: 7 στους 10 Έλληνες πιστεύουν ότι είναι καλή ευκαιρία για αγορές
Τι σκοπεύουν να αγοράσουν
EY Ελλάδος: 1 στους 2 καταναλωτές σχεδιάζει να κάνει αγορές την Black Friday και Cyber Monday
Οι οικογένειες με ανήλικα παιδιά έχουν μεγαλύτερη πρόθεση για αγορές
Ξεκινά η διάθεση πετρελαίου θέρμανσης - Ποια θα είναι η τιμή εκκίνησης - Πως θα πάρετε το επίδομα
Οι τελικές τιμές θα «κλειδώσουν» τα μεσάνυχτα της 14ης προς 15η Οκτωβρίου
«Φαρμάκι» τα τσιγάρα – Πώς θα διαμορφωθούν οι λιανικές τιμές
Προβλέπεται αύξηση από το 2028 κατά 139% του ειδικού φόρου κατανάλωσης
Σούπερ μάρκετ: Τις επόμενες μέρες η δημοσιοποίηση των μειωμένων τιμών σε περίπου 1.000 κωδικούς
Υποχώρησε ο πληθωρισμός τον Σεπτέμβριο
Επίδομα θέρμανσης: Πότε και πώς θα χορηγηθεί για την περίοδο 2025-2026 - Τα ποσά και τα κριτήρια
Από τις 15 Οκτωβρίου πρόκειται να ξεκινήσει η διάθεση του πετρελαίου θέρμανσης, με εύρος τιμής 1-1,10 ευρώ ανά λίτρο
Σούπερ μάρκετ: Τα προϊόντα με τις μεγαλύτερες αυξήσεις τον Σεπτέμβριο - Πως κινήθηκαν οι τιμές
Κατέβασε ταχύτητα ο πληθωρισμός στα σούπερ μάρκετ
Ηλεκτρικό ρεύμα: Στα προ κρίσης επίπεδα επιστρέφουν οι τιμές - Η συμβολή των ΑΠΕ
Οι τιμές θα συνεχίσουν να παρουσιάζουν διακυμάνσεις ανάλογα με την ώρα της ημέρας και την…
Πράσινα τιμολόγια ρευματός: Αυξήσεις από τους περισσότερους προμηθευτές - Αναλυτικά οι χρεώσεις
Ποιες εταιρείες απορρόφησαν τις αυξήσεις
Μείωση τιμών σε 1.000 προϊόντα των σούπερ μάρκετ μέσα στον Οκτώβριο
Έδωσαν τα χέρια υπουργός και ιδιοκτήτες
Πετρέλαιο θέρμανσης: Που θα κινηθούν οι τιμές - Μείωση σε 19 νησιά από το 2026 λόγω ΦΠΑ
Επίκειται το άνοιγμα της πλατφόρμας της ΑΑΔΕ για την υποβολή αιτήσεων καταβολής επιδόματος θέρμανσης
Κυρίαρχες οι ψηφιακές πληρωμές - Tο 97% των χρηστών αγοράζει online - Τι προτιμούν οι Ελληνες
Ενισχύεται η χρήση εναλλακτικών τρόπων ψηφιακών πληρωμών με τα ψηφιακά πορτοφόλια να είναι σε ανοδική…
Οι ανησυχίες για τους αμερικανικούς δασμούς αλλάζουν τις καταναλωτικές συνήθειες στην ευρωζώνη
Oι διεθνείς εμπορικές εντάσεις επηρεάζουν άμεσα την καταναλωτική συμπεριφορά
Γιατί οι καταναλωτές προτιμούν τα μπλε τιμολόγια ρεύματος - Τι προσφέρουν οι εταιρείες
Η θετική εικόνα του Σεπτεμβρίου με τις μειώσεις στα περισσότερα τιμολόγια δεν φαίνεται να επαναλαμβάνεται…
15/10/2025 00:01