Αυτοί είναι οι φορολογούμενοι που θα πληρώσουν τον λογαριασμό της συμφωνίας

Η ελληνική πρόταση για αύξηση της φορολογίας εισοδήματος στα μεσαία και υψηλά εισοδήματα –μέσα από την αύξηση των συντελεστών υπολογισμού της εισφοράς αλληλεγγύης- για αύξηση του φόρου εισοδήματος νομικών προσώπων αλλά και για επιβολή «έκτακτης εισφοράς» στα κέρδη των μεγάλων εταιρειών, έρχεται να προστεθεί στα ήδη ασήκωτα βάρη που καλούνται να σηκώσουν όσοι εξακολουθούν να έχουν εισόδημα σε αυτή τη χώρα.
Μισθωτοί με καθαρές αποδοχές της τάξεως των 3000-5000 ευρώ βαφτίζονται αυτομάτως «πλούσιοι» και καλούνται να συνεισφέρουν από το 40% έως και το 50% του εισοδήματός τους μόνο για φόρο εισοδήματος και εισφορές.
Αν μάλιστα, προστεθούν και οι άλλοι φόροι –ΕΝΦΙΑ, ΦΠΑ, τέλη κλπ- τότε η εφορία φτάνει στο σημείο να απορροφά ακόμη και το 60% του εισοδήματος που εμφανίζεται στις φορολογικές δηλώσεις. Για τις επιχειρήσεις, η εικόνα δεν είναι καλύτερη. Με την «τριπλή» επιδρομή στα φετινά κέρδη –έκτακτη εισφορά, φόρος εισοδήματος νομικών προσώπων και διπλό τέλος επιτηδεύματος για το 2013 και το 2015- ο πραγματικός φορολογικός συντελεστής για τις επιχειρήσεις θα ξεπεράσει το 40%.
ΦΥΣΙΚΑ ΠΡΟΣΩΠΑ. Η μεγαλύτερη επίπτωση στις αποδοχές των εργαζόμενων και των συνταξιούχων, θα έρθει από την αύξηση του ΦΠΑ. Πρόσθετη επιβάρυνση της τάξεως των 1,4-1,8 δισεκατομμυρίων ευρώ από την αναμόρφωση των συντελεστών του Φόρου Προστιθέμενης Αξίας ισοδυναμεί με μέση μείωση του εισοδήματος όλων των φυσικών προσώπων περίπου κατά 2-3 ποσοστιαίες μονάδες.
Για κάποιους βέβαια, η επίπτωση, θα είναι ακόμη μεγαλύτερη. Με την αύξηση των συντελεστών υπολογισμού της εισφοράς αλληλεγγύης ακόμη και κατά… 185%, οποιοδήποτε στέλεχος επιχείρησης –και μάλιστα από αυτά που εμφανίζουν κανονικά τα εισοδήματά τους- βαφτίζεται «εχθρός» και φορολογείται μέχρι… εξοντώσεως. Η ελληνική πρόταση, προβλέπει ότι η εισφορά αλληλεγγύης θα υπολογίζεται, για τους έχοντες εισόδημα άνω των 30.000 ευρώ, με τους ακόλουθους συντελεστές:
• 30.001 – 50.000 ευρώ: 2,0% (από 1,4% που είναι σήμερα)
• 50.001 – 100.000 ευρώ: 4,0% (από 2,1% που είναι σήμερα)
• 100.001 – 500.000 ευρώ: 6,0% (από 2,8% που είναι σήμερα)
• Πάνω από 500.000 ευρώ: 8,0%
Με το νέο σύστημα που εισηγείται η κυβέρνηση –και ενώ ακόμη δεν έχει ανοίξει η συζήτηση για τη φορολόγηση των μισθωτών όπου επίσης επιδιώκεται η αύξηση του φορολογικού συντελεστή για τα μεγάλα εισοδήματα από το 42% που είναι σήμερα- ένα στέλεχος το οποίο εισπράττει 120.000 ευρώ τον χρόνο ως μεικτές αποδοχές (και ο οποίος στην πραγματικότητα κοστίζει στην επιχείρησή του περίπου 150.000 ευρώ αν προστεθούν και οι εργοδοτικές εισφορές) θα φτάσει να φορολογείται με πραγματικό συντελεστή 47,6%.
Οι εντυπωσιακές αποδοχές των 120.000 ευρώ τον χρόνο, θα μετατραπούν σε καθαρές αποδοχές της τάξεως των 62.844 ευρώ ετησίως ή 4500 ευρώ μηνιαίως. Ακόμη όμως και κάποιος που έχει ετήσιες αποδοχές 55.000 ευρώ, θα καταλήξει μετά την αύξηση της εισφοράς αλληλεγγύης να φορολογείται με συντελεστή 40,5%.
Οι καθαρές αποδοχές του, θα είναι της τάξεως των 2330 ευρώ μηνιαίως.
Εύκολα μπορεί να αποφανθεί κάποιος ότι το να πληρώσουν οι έχοντες τις υψηλότερες αποδοχές είναι κοινωνικά αποδεκτό. Ωστόσο, η συγκεκριμένη πολιτική έχει πολλές παρενέργειες.
Τα στελέχη με υψηλές απολαβές είναι πιο εύκολο να έρθουν σε «συνεννόηση» με τους εργοδότες έτσι ώστε το τελικό πακέτο των αποδοχών τους να μην «φαίνεται» στην εφορία. Δεν είναι τυχαίο ότι με βάση τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία, αποδοχές άνω των 100.000 ευρώ εμφανίζονται να έχουν στην Ελλάδα μόλις 38.000 άτομα σε σύνολο οκτώ εκατομμυρίων φορολογουμένων.
Η δεύτερη παρενέργεια, έχει να κάνει με την αδυναμία «συγκράτησης» των ικανών στελεχών στην αγορά εργασίας, ειδικά στον ιδιωτικό τομέα.
Γολγοθάς διετίας για τις κερδοφόρες επιχειρήσεις
Η ελληνική πρόταση ισοδυναμεί με γολγοθά διετίας για τις κερδοφόρες επιχειρήσεις οι οποίες θα κληθούν να αντιμετωπίσουν πολλαπλά «χτυπήματα»:
1. Την επιβολή της έκτακτης εισφοράς αλληλεγγύης. Το ποιες εταιρείες θα επιβαρυνθούν με αυτή δεν είναι ακόμη ξεκάθαρο καθώς έχουν ήδη κυκλοφορήσει τρία σενάρια: να πληρώσουν όσες είχαν κέρδη άνω των πέντε εκατομμυρίων ευρώ (όπως το 2009), να επιβαρυνθούν αυτές με κέρδη άνω του ενός εκατομμυρίου ευρώ (όπως το 2010) ενώ το τελευταίο σενάριο που ήρθε στην επιφάνεια μέσω της επίσημης ελληνικής πρότασης μιλάει για φόρο με συντελεστή 12% στις εταιρείες με κέρδη άνω του ενός εκατομμύριου ευρώ. Γεγονός είναι ότι ο τρόπος υπολογισμού δεν έχει κλειδώσει καθώς ακόμη η εφορία δεν έχει καν εικόνα για τα κέρδη των επιχειρήσεων το 2014.
2. Τον φόρο εισοδήματος νομικών προσώπων ο οποίος για φέτος θα υπολογιστεί με συντελεστή 26%. Εφόσον μετά την επιβολή αυτού του φόρου, περισσέψει κέρδος προς διανομή, τότε αυτό φορολογείται επιπλέον με 10%
3. Τον ΕΝΦΙΑ νομικών προσώπων ο οποίος θα παραμείνει «ζωντανός» και φέτος.
4. Το τέλος επιτηδεύματος το οποίο φέτος καταβάλλεται επί δύο: και για τη χρήση του 2013 και για τη χρήση του 2015.
Πριν προλάβουν να ξεχρεώσουν τις υποχρεώσεις της φετινής χρονιάς –ειδικά η έκτακτη εισφορά υπολογίζεται να καταβληθεί σε έως και 12 δόσεις που σημαίνει ότι οι εταιρείες θα πληρώνουν μέχρι και του χρόνου τέτοιο καιρό- θα πέσει και η αύξηση του φορολογικού συντελεστή από το 26% στο 29%.
Με όλα αυτά, ο πραγματικός συντελεστής για τις εταιρείες το 2015 θα ξεπεράσει το 40% ενώ και για του χρόνου θα κινηθεί στα επίπεδα του 38%. Σημασία για τις εταιρείες βέβαια, δεν έχει μόνο ο ονομαστικός συντελεστής, αλλά η επίπτωση τους δείκτες ρευστότητας.
Ο φόρος μπορεί να πηγάζει από κέρδη της προηγούμενης χρονιάς τα οποία φέτος όχι μόνο να μην υπάρχουν αλλά να έχουν ήδη γίνει ζημιές. Την έλλειψη ρευστότητας των επιχειρήσεων, οι πρώτοι που την πληρώνουν είναι οι εργαζόμενοι είτε με «πάγωμα» στην καταβολή των μισθών τους, είτε ακόμη και με απολύσεις.
Πόσες κρατήσεις θα γίνονται στους υψηλόμισθους μετά την αύξηση της εισφοράς | ||
Μεικτές ετήσιες αποδοχές | 55000 | 120000 |
Εισφορά ΙΚΑ | 8525 | 12030 |
Φορολογητέο εισόδημα | 46475 | 107970 |
Φόρος εισοδήματος | 12820 | 38648 |
Έκτακτη εισφορά | 929,5 | 6478 |
Καθαρό εισόδημα | 32725,5 | 62844 |
Πραγματικός συντελεστής | 40,50% | 47,63% |
Η επίπτωση στο εισόδημα από την αύξηση της εισφοράς αλληλεγγύης
Ετήσιο εισόδημα 30.000 | Εισφορά πριν την αύξηση 420 | Εισφορά μετά την αύξηση 420 | Διαφορά 0 |
40.000 | 560 | 800 | 240 |
50.000 | 700 | 1.000 | 300 |
60.000 | 1.260 | 2.400 | 1.140 |
70.000 | 1.470 | 2.800 | 1.330 |
80.000 | 1.680 | 3.200 | 1.520 |
90.000 | 1.890 | 3.600 | 1.710 |
100.000 | 2.100 | 4.000 | 1.900 |
125.000 | 3.500 | 10.000 | 6.500 |
150.000 | 4.200 | 12.000 | 7.800 |
200.000 | 5.600 | 16.000 | 10.400 |
300.000 | 8.400 | 24.000 | 15.600 |
400.000 | 11.200 | 32.000 | 20.800 |
500.000 | 14.000 | 40.000 | 26.000 |
750.000 1.000.000 | 21.000 28.000 | 60.000 80.000 | 39.000 52.000 |
ΠΗΓΗ: ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ ΠΟΥ ΚΥΚΛΟΦΟΡΕΙ ΣΤΑ ΠΕΡΙΠΤΕΡΑ ΟΛΗΣ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ