Κ. Κυρανάκης: Το καλοκαίρι του 2026 η ασφαλής γραμμή Αθήνα-Θεσσαλονίκη

Δεν είναι δουλειά μας να πούμε στην Hellenic Train τι θα κάνει με τον Γενηδούνια
«Το καλοκαίρι του 2026 θα έχει ολοκληρωθεί η ασφαλής γραμμή Αθήνα – Θεσσαλονίκη» τόνισε μεταξύ άλλων ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών, Κωνσταντίνος Κυρανάκης, μιλώντας στο ΕΡΤNews και την εκπομπή ΣΥΝΔΕΣΕΙΣ, ενώ πρόσθεσε πως τότε πλέον «θα έχουμε όλα τα συστήματα που χρειαζόμαστε». «Σε τρεις μήνες στο railway.gov.gr θα βλέπουμε όλα τα τρένα» σημείωσε και παράλληλα έκανε λόγο για περιπολίες με drone στα τρένα.
Επιπλέον αναφορικά με την απόλυση του Κ. Γενηδούνια σημείωσε πως «η Hellenic Train είναι ιδιωτική επιχείρηση. Μπορεί να προσλαμβάνει και να απολύει κατά το δοκούν», και πρόσθεσε χαρακτηριστικά πως «δεν είμαστε εργατοπατέρες, δεν είναι δουλειά μας να πούμε στην Hellenic Train τι θα κάνει με τον Γενηδούνια». «Οι εργαζόμενοι καλά κάνουν και καλά θα κάνουν να αναδεικνύουν προβλήματα ασφάλειας. Τους ενθαρρύνω να το κάνουν. Να το κάνουν άφοβα. Τους ενθαρρύνω κάθε πρόβλημα το οποίο διαπιστώνουν στα τρένα, στο Μετρό, στον ΗΣΑΠ, στα λεωφορεία, παντού. Να το κάνουν άφοβα» τόνισε.
«Εμείς σε ό,τι αφορά τους εργαζόμενους επιμένουμε σε ένα μοντέλο καλύτερης αξιολόγησης και εκπαίδευσης που θα περιλαμβάνει πρακτικές ασκήσεις με αντικειμενικά κριτήρια: αντανακλαστικά, ψυχομετρικά, σενάρια διαχείρισης κρίσης υπό πίεση. Όλα αυτά που χρειάζεται δηλαδή ο υπάλληλος της πρώτης γραμμής». Και τόνισε «Αυτές οι εξετάσεις πριν την πρόσληψη και κατά την τακτική αξιολόγηση είναι το δόγμα που θέλουμε να εφαρμόσουμε. Αν αυτό η Hellenic Train δεν το εφαρμόζει, διατηρούμε το δικαίωμα να αναστείλουμε την άδεια της. Το ίδιο δόγμα θα εφαρμόζεται και για υπαλλήλους του ΟΣΕ», είπε.
Επιπλέον, ερωτηθείς για το μέλλον του ΕΔΟΑΣΑΜ σημείωσε πως ο πρόεδρός του θα αντικατασταθεί.
Κλείνοντας, απάντησε για την πρόσφατη επίθεση στη Νομική σχολή και τόνισε πως «οι Πρυτάνεις θα πρέπει να δεχτούν την πρόταση για ελεγχόμενη είσοδο, ώστε να μπαίνουν μόνον οι φοιτητές και όχι οι διάφοροι τραμπούκοι».
Αναλυτικά η συνέντευξη του Κ. Κυρανάκη
Για τα επεισόδια στα Πανεπιστήμια
Είναι πολύ δυσάρεστο όλο αυτό το οποίο συνέβαινε και συνεχίζει να συμβαίνει, με μικρότερη ένταση βέβαια και μικρότερη συχνότητα. Αυτό είναι το μόνο βέβαιο. Δεσμεύτηκε η Ελληνική Αστυνομία ότι οι δράστες θα συλληφθούν και θα οδηγηθούν στην ποινική δικαιοσύνη με έναν πλέον πιο αυστηρό ποινικό κώδικα. Αυτή είναι η μόνη απάντηση η οποία μπορεί να αρμόζει σε αυτή την περίπτωση. Από εκεί και πέρα πρέπει επιτέλους και οι πρυτάνεις να δεχθούν αυτή την πρόταση της πλειοψηφίας των φοιτητών για τουρνικέ και άλλου είδους ελέγχους. Ελεγχόμενη είσοδος σε κάθε περίπτωση στα πανεπιστήμια, ώστε μέσα στα πανεπιστημιακά ιδρύματα και στα κτήρια των ιδρυμάτων να μπαίνουν μόνο φοιτητές και όχι οποιοσδήποτε άλλος θέλει να τελέσει εγκληματικές ενέργειες.
Η κυβέρνηση έχει νομοθετήσει και έχει νομοθετήσει για να βγάλει την ευθύνη πάνω από τους πρυτάνεις σε ότι αφορά την είσοδο της αστυνομίας. Διότι θυμάστε ότι παλαιότερα έπρεπε να πάρει ο ίδιος ο πρύτανης πρωτοβουλία, με αποτέλεσμα ο ίδιος να εκβιάζεται να εκφοβίζεται. Όλα αυτά τα οποία θυμόμαστε στις οθόνες μας. Άρα λοιπόν έχει τελειώσει. Έχει νομοθετήσει αυτή η κυβέρνηση Νέας Δημοκρατίας ότι αυτεπάγγελτα μπαίνει η Αστυνομία στη συγκεκριμένη περίπτωση, προχθές δυστυχώς δεν ήταν εκεί η αστυνομία για να μπορέσει να τα προλάβει. Σε κάθε περίπτωση όμως, αυτό το οποίο έχει στη διάθεση του πρυτάνεις είναι το αυτοδιοίκητο, το οποίο του επιτρέπει διοικητικά και οικονομικά να πάρει κάποιες πρωτοβουλίες. Άρα λοιπόν εδώ πεδίον δόξης λαμπρόν να μπουν τουρνικέ για να μπει μια ελεγχόμενη είσοδος σε ένα πανεπιστήμιο για να μην μπαίνουν οι διάφοροι τραμπούκοι.
Για την κατάσταση που επικρατεί στα τρένα
Το καλοκαίρι του 2026 (θα έχουμε ασφαλή γραμμή Αθήνα – Θεσσαλονίκη). Υπογράψαμε στην αρχή αυτής της εβδομάδας τις συμβάσεις για την αποκατάσταση των έργων στη Θεσσαλία, τα όποια έργα έχουν ένα πολύ σφιχτό χρονοδιάγραμμα 15 μηνών και αποκαθιστούν τη γραμμή στο σημείο στο οποίο η σφοδρότερη κακοκαιρία του τελευταίου αιώνα σίγουρα παρέσυρε τα πάντα, μεταξύ των οποίων και ολόκληρη την σιδηροδρομική γραμμή. Αυτή τη στιγμή, στο ενδιάμεσο εκείνο σημείο υπάρχει μια προσωρινή αποκατάσταση, η οποία έγινε πράξη στο τέλος του 23 από την από την τότε ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και διοίκηση του ΟΣΕ. Άρα λοιπόν σε εκείνο το σημείο, επειδή δεν υπάρχει τηλεδιοίκηση αυτή τη στιγμή, τηρείται ένας πολύ αυστηρός κανόνας που λέει ότι κανένα τρένο δεν μπαίνει στην γραμμή αν δεν έχει εκκενώσει το προηγούμενο. Με άλλα λόγια, μόνο ένας συρμός καταλαμβάνει αυτά τα χιλιόμετρα της γραμμής που είναι στα έργα αποκατάστασης του Ντανιέλ. Και ακριβώς επειδή μερίμνησε το υπουργείο και έφτιαξε δύο γραμμές δεν θα διακοπεί η κυκλοφορία όσο εκτελούνται τα έργα, δεν θα κοπεί δηλαδή η Ελλάδα στη μέση. Στην υπόλοιπη γραμμή του Αθήνα-Θεσσαλονίκη η διοίκηση και η σηματοδότηση λειτουργεί κανονικά. Κάναμε τις πρώτες δοκιμές, το οποίο σημαίνει ότι τα τρένα πλέον πάνω τους, πάνω στη μηχανή τους, έχουν το αυτόματο σύστημα πέδησης για να μπορεί όταν υπερβαίνει ταχύτητα, όταν παραβιάσει ένα σηματοδότη, όταν υπάρχουν κάποιοι κανόνες που δεν τηρούνται, να φρενάρει αυτόματα χωρίς να υπάρχει ανθρώπινος παράγοντας και έτσι λοιπόν, σε ολόκληρη αυτή τη γραμμή, το καλοκαίρι του 2026 θα έχουμε όλα τα συστήματα τα οποία χρειάζονται.
Ταυτόχρονα υλοποιούμε ένα σύστημα ακριβούς γεωεντοπισμού, το οποίο θα λειτουργήσει σε όλο το δίκτυο, όχι μόνο στο Αθήνα-Θεσσαλονίκη.
Το απλό GPS που έχουμε στα κινητά μας δίνει μια απόκλιση έως και 15 μέτρα. Αυτό σε μια διπλή γραμμή ανόδου καθόδου έχει επισφάλεια διότι είναι η μία δίπλα στην άλλη και προφανώς αν με το απλό GPS εντοπίζεται στην απόκλιση την ακραία των 15 μέτρων ένα τρένο στη δίπλα γραμμή θα έχουμε ατύχημα. Εδώ λοιπόν έχουμε βρει ένα σύστημα το οποίο διορθώνει το δορυφορικό σήμα με επίγειους σταθμούς που υπάρχουν ήδη. Είναι ήδη εγκατεστημένοι στην Ελλάδα. Έτσι λοιπόν, κάθε τρένο, κάθε μηχανή τρένου θα φέρει ένα ειδικού τύπου πομπό, ο οποίος θα διορθώνει το σήμα και σε πραγματικό χρόνο θα δίνει σε ακρίβεια λίγων εκατοστών, Σε αντίθεση με αυτό που έχουμε στα κινητά μας, θα δίνει με ακρίβεια λίγων εκατοστών την πραγματική θέση του τρένου, την ταχύτητά του, τη συνολική αναφορά απ όλο το δρομολόγιο που καθυστέρησε, που έμεινε παραπάνω από το απρόβλεπτο και σε συνδυασμό με κάμερες θα μπορούμε να βλέπουμε πλήρη στοιχεία για τη θέση, την πορεία και τη συνολική απόδοση του τρένου. Σε όλο το δίκτυο επαναλαμβάνω και για όλες τις κινητήριες μονάδες. Αυτό το σύστημα θα το έχουμε πάνω σε κάθε όχημα που κινείται πάνω σε ράγες.
Μέσω του railway.gov.gr σε λιγότερο από τρεις μήνες από σήμερα ο πολίτης θα μπορεί να βλέπει από το κινητό του, από τον υπολογιστή του, την ακριβή θέση και πορεία των τρένων.
Εγώ θέλω να αισθάνεται ο κόσμος ότι δίνουμε μια ορατότητα σε όλα αυτά που κάνουμε. Γιατί καλές οι ανακοινώσεις, καλά τα ακρωνύμια ή και και όλα αυτά που έχουν κυριαρχήσει στο δημόσιο διάλογο, αλλά σημαντικό είναι να βλέπει ο κόσμος την πράξη αν αυτά που λέμε ισχύουν.
Για τα drones
Το βίντεο (με την κλοπήσιδηροδρομικού υλικού) βρέθηκε από το σύστημα drones, το οποίο έχει εγκατασταθεί στον ελληνικό σιδηρόδρομο και το οποίο δεν ισχύει από τη μέρα που ήρθα εγώ, iσχύει από πριν. Είναι με ενέργειες του προηγούμενου υπουργού και το οποίο τι κάνει; Περιπολεί γύρω από 5 κυρίως συγκεκριμένες περιοχές, περιοχές καταυλισμών στις οποίες δυστυχώς παρατηρούνται οι περισσότερες κλοπές, βανδαλισμοί ακόμα και λιθοβολισμοί τρένων. Από την αρχή του 25 έχουμε δύο τέτοια περιστατικά την εβδομάδα και έχουν γίνει συλλήψεις, διότι με τα drones πλέον, τα οποία περιπολούν κυρίως αυτές τις περιοχές, αλλά όχι μόνο, έχουμε ιδεοληπτικό υλικό το οποίο τους πιάνει επ αυτοφώρω και μάλιστα στο βίντεο το οποίο κυκλοφόρησε τις προηγούμενες μέρες η σύλληψη έγινε μετά από 15 λεπτά και θέλω πραγματικά να ευχαριστήσω την Ελληνική Αστυνομία και τον αρμόδιο υπουργό, τον κύριο Χρυσοχοΐδη, διότι έχουμε συμφωνήσει ότι τα άβατα πρέπει να τελειώσουν και πλέον με το βίντεο οπτικό υλικό το οποίο έχει στα χέρια της αστυνομία μπορεί να κάνει ενέργειες συγκεκριμένα εναντίον προσώπων και όχι γενικά.
Σήμερα που μιλάμε οι περιπολίες γίνονται με drones επί του σιδηροδρόμου.
Για την απόλυση Γενηδούνια
Η επιχείρηση η οποία στην οποία αναφέρεστε ανέλαβε το χαρτοφυλάκιο της ΤΡΑΙΝΟΣΕ με απόφαση του ΣΥΡΙΖΑ. Η Hellenic Train μισθώνει αυτή την στιγμή τα τρένα και είναι εργοδότης των μηχανοδηγών με απόφαση του ΣΥΡΙΖΑ, δεν είναι με απόφαση της Νέας Δημοκρατίας. Είναι μια ιδιωτική επιχείρηση της οποίας μέτοχος είναι η ιταλική κυβέρνηση, ουσιαστικά δηλαδή η κυβέρνηση μέσω της κρατικής εταιρείας διαχειριστική υποδομής και μπορεί να προσλαμβάνει και να απολύει κατά το δικό της δόγμα. Αυτό το οποίο λέμε εμείς στην Hellenic Train και θα εφαρμόσουμε και στον ΟΣΕ είναι ότι οι όποιες προσλήψεις θα γίνονται με αυστηρότερη αξιολόγηση και εκπαίδευση. Δηλαδή, στο νέο νομοσχέδιο, το οποίο φέρνουμε και παρουσιάσαμε στο Υπουργικό Συμβούλιο, υπάρχουν πρακτικές ασκήσεις οι οποίες έχουν να κάνουν με αντικειμενικά κριτήρια, αντανακλαστικά, ψυχομετρικά σενάρια διαχείρισης κρίσης υπό πίεση, όλα αυτά τα οποία χρειάζεται δηλαδή ο υπάλληλος της πρώτης γραμμής, γιατί εγώ έχω γνωρίσει μηχανοδηγούς όλο αυτό τον μήνα, τον ενάμιση μήνα που βρίσκομαι στο Υπουργείο, οι οποίοι είναι άψογοι επαγγελματίες και αυτόν τον επαγγελματισμό πρέπει να το μεταδώσουν και σε άλλους συναδέλφους τους, οι οποίοι δεν είναι. Έτσι λοιπόν αυτές οι εξετάσεις πριν την πρόσληψη και η τακτική αξιολόγηση είναι το δόγμα το οποίο θέλουμε να εφαρμόσουμε. Αν τώρα η Hellenic Train αυτό δεν το εφαρμόζει εμείς θα διατηρούμε το δικαίωμα να αναστέλλουμε την άδειά της και το ίδιο δόγμα θα εφαρμόσουμε και για υπαλλήλους του ΟΣΕ, δηλαδή σταθμάρχες και ελεγκτές της κίνησης κυκλοφορίας στα κέντρα διοίκησης. Θα περάσει το σύνολο του προσωπικού από ψυχομετρικά, τα οποία μάλιστα θα κάνουμε σε συνεργασία με τις Ένοπλες Δυνάμεις. Αυτό προβλέπει το νομοσχέδιο, διότι πρέπει να αυστηροποιηθεί το πρωτόκολλο με το οποίο λειτουργούμε. Να συνειδητοποιήσουμε όλοι ότι διαχειριζόμαστε ανθρώπινες ζωές και τίποτα λιγότερο. Και έτσι λοιπόν τα πράγματα θα αλλάξουν.
Από κει και πέρα, νομίζω ότι ο συγκεκριμένος κύριος δεν ήταν μηχανοδηγός. Ήταν διευθυντής σε μια μονάδα. Άρα τα αίτια πρέπει να αναζητηθούν από τους εκπροσώπους της εταιρείας. Εμείς δεν είμαστε εργατοπατέρες να λέμε τι να κάνει ή να μην κάνει μια εταιρία. Δεν είναι η δουλειά μου αυτή (να καταδικάσει την απόλυση). Είχαν γίνει κι άλλες απολύσεις σε επιχειρήσεις, γιατί δεν ασχολείστε με αυτές; Δεν σας κάνει εντύπωση ότι για άλλους ανθρώπους που απολύθηκαν δεν υπάρχουν καταγγελίες από κόμματα; Οι εργαζόμενοι καλά κάνουν και καλά θα κάνουν να υποδεικνύουν θέματα ασφάλειας. Τους ενθαρρύνω να το κάνουν. Μάλιστα τους ενθαρρύνω κάθε πρόβλημα το οποίο διαπιστώνουν στα τρένα, στο ΜΕΤΡΟ, στον ΗΣΑΠ, στα λεωφορεία, παντού. Να το κάνουν άφοβα. Άφοβα.
Αν θα αντικατασταθεί ο κ. Παπαδημητρίου
Ναι βέβαια. Κοιτάξτε, το νομοσχέδιο το οποίο φέρνουμε στη Βουλή προβλέπει κάποια πράγματα για τον ΕΟΔΑΣΑΜ που ενισχύουν και την οικονομική ανεξαρτησία πέρα από τη διοικητική που ίσχυε ήδη. Άρα λοιπόν, ο ίδιος ο Οργανισμός διερεύνησης πλέον θα μπορεί να συμβάλλετε χωρίς να παίρνει έγκριση από κανέναν, με οικονομική ανεξαρτησία και φυσικά θα στελεχωθεί περισσότερο με επιστημονικό προσωπικό. Όταν ψηφιστεί το νομοσχέδιο θα έχουμε στο επόμενο διάστημα και την αντικατάσταση. Πάντως ο ΕΟΔΑΣΑΜ σήμερα έχει πρόεδρο και λέγεται Δριτσάκος.
Ναι, υπάρχει αυτή η δυνατότητα στο καταστατικό του ΟΑΣΑ να συμπληρώνει και ούτως ή άλλως έχει αναλάβει την υποχρέωση για το επίμαχο κεφάλαιο της προσφοράς να πιστοποιήσει, να οριστικοποιήσει τα αποτελέσματά του με 1 λέει το πόρισμα του εγνωσμένου κύρους πανεπιστημιακό ίδρυμα, το οποίο μένει να δούμε αν θα κάνει.
Σε κάθε περίπτωση είναι δική του πρωτοβουλία. Λειτουργεί ανεξάρτητα.
Για τα λεωφορεία
Να σας πω ότι ήδη στην Αττική κυκλοφορούν 500 καινούργια λεωφορεία, τα οποία τουλάχιστον οι επιβάτες των γραμμών των λεωφορείων τα stage τα βιώνουν, τα βλέπουν στην πράξη δηλαδή και τα βλέπουμε και όλοι οι υπόλοιποι οι οποίοι οδηγούμε στους δρόμους της Αθήνας. Μέχρι το τέλος της χρονιάς θα έχουμε περίπου 1000 και μέχρι το τέλος του -27 θα έχουμε 1500 1500 καινούργια λεωφορεία στην Αττική. Αυτό μετά από μια ολόκληρη δεκαετία και πλέον κρίσης που ο στόλος έμεινε παρατημένος και δεν υπήρχαν τα κονδύλια για να μπορέσει να ανανεωθεί. Άρα λοιπόν, μέχρι το τέλος της θητείας αυτής της κυβέρνησης. Η πλήρης ανανέωση του στόλου είναι ένα πολύ μεγάλο στοίχημα του Κυριάκου Μητσοτάκη και φυσικά λόγω της αύξησης των λεωφορείων αλλά και των οδηγών, θα δείτε αυτές τις μέρες καμπάνιες για προσλήψεις οδηγών στους δρόμους της Αθήνας. Θα μπορέσουμε να μειώσουμε τους χρόνους δρομολογίων. Άρα λοιπόν το λεωφορείο θα μειώσει το χρόνο αναμονής για τους ανθρώπους στη στάση. Έχω απεριόριστο σεβασμό για τον άνθρωπο που ξυπνάει νωρίς και περιμένει υπομονετικά το λεωφορείο στη στάση και έχουμε υποχρέωση σε αυτόν τον άνθρωπο να του δώσουμε μια καλύτερη, πιο ποιοτική υπηρεσία. Με ένα καινούριο καθαρό λεωφορείο, το οποίο θα έρχεται στην ώρα του, θα πηγαίνει πιο γρήγορα στη δουλειά του και αυτό σημαίνει ότι δεν πρέπει όλοι εμείς οι υπόλοιποι να εμποδίζουμε τα λεωφορεία στην λεωφορειολωρίδες τους.
Δεύτερον, ανακαινίζονται και αυξάνονται οι συρμοί του μετρό και του ΗΣΑΠ. Θα έχουμε μετά από πάρα πολλά χρόνια ανακαινισμένη τους συρμούς ΗΣΑΠ. Ήδη μέσα στους σταθμούς στο εσωτερικό τους έχει γίνει μια πολύ καλή δουλειά για να μπορέσουν να είναι πιο καθαροί, πιο μοντέρνοι. Το ίδιο πρέπει να γίνει και στην εξωτερική τους όψη. Το ίδιο πρέπει να κάνουμε και στον Προαστιακό, που στον Προαστιακό οι σταθμοί είναι σε πολύ κακή κατάσταση. Άρα λοιπόν νέα τραίνα μιας και με ρωτήσατε από την Πάτρα θα έχουμε και στον προαστιακό, θα έχουμε καινούριους συρμούς ρευματισμούς για τα δρομολόγια που πηγαίνουν από το μετρό στο αεροδρόμιο, θα έχουμε ανακαινισμένα και περισσότερους στο μετρό για να μειωθούν τα δρομολόγια και θα έχουμε και πλήρη ανανέωση του στόλου στα λεωφορεία. Όλα αυτά σε συνδυασμό με ότι γίνεται στη Θεσσαλονίκη που έχουμε το πιο σύγχρονο μετρό στην Ευρώπη. Δεν ξέρω αν το χουμε συνειδητοποιήσει Το μετρό Θεσσαλονίκης για όποιον πάει στους συρμούς, στο κέντρο ελέγχου, στο μηχανοστάσιο, θα δει μία εικόνα καλύτερη και από της Δανίας και το οποίο αυτή τη στιγμή λειτουργεί στο 1/3 της δυναμικότητας του. Οι Θεσσαλονικείς ακόμη δεν το χρησιμοποιούν, δεν έχουμε δηλαδή ουρές και στρίμωγμα στο μετρό Θεσσαλονίκης. Όλα αυτά σε συνδυασμό με μια σειρά από άλλα μέτρα που θα πάρουμε για το κυκλοφοριακό, θεωρούμε ότι θα βελτιώσουν πολύ σημαντικά την εικόνα.