Οι κυρώσεις της ΕΕ κατά της Ρωσίας κινδυνεύουν να προκαλέσουν σοκ εφοδιασμού πετρελαίου

Το σχέδιο του μπλοκ για ανώτατο όριο τιμών πετρελαίου περιλαμβάνει περιορισμούς αποστολής. Η παροχή μπορεί να υπονομεύσει τον στόχο των ΗΠΑ να διατηρήσουν τις τιμές του πετρελαίου χαμηλά

Οι κυρώσεις της ΕΕ κατά της Ρωσίας κινδυνεύουν να προκαλέσουν σοκ εφοδιασμού πετρελαίου

Οι τελευταίες κυρώσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης στο ρωσικό πετρέλαιο θα μπορούσαν να καταλήξουν να στερήσουν από ένα τμήμα του παγκόσμιου στόλου δεξαμενόπλοιων την τυποποιημένη ασφάλιση του κλάδου, μια κίνηση που απειλεί να υπονομεύσει τις προσπάθειες των ΗΠΑ να αποτρέψουν ένα σοκ εφοδιασμού πετρελαίου.

Ο όγδοος γύρος κυρώσεων του μπλοκ αναφέρει ότι εάν ένας ιδιοκτήτης δεξαμενόπλοιου μεταφέρει ρωσικό αργό πάνω από ένα συμφωνημένο όριο τιμής, το πλοίο του θα απαγορεύεται να λαμβάνει τις υπηρεσίες της ΕΕ που απαιτούνται για την αποστολή του εμπορεύματος, όπως η ασφάλιση, «στο μέλλον». Οι ιδιοκτήτες θα μπορούσαν να αποφύγουν αυτή τη μοίρα συμφωνώντας να μεταφέρουν πετρέλαιο που έχει αγοραστεί σε μειωμένη τιμή.

Το μέτρο, το οποίο θα ισχύει για όλο το αργό, εξαρτάται από μια συμφωνία της Ομάδας των Επτά για την επιβολή ανώτατου ορίου στην τιμή του ρωσικού πετρελαίου και θα παραμείνει σε ισχύ όσο ισχύει οποιοδήποτε όριο τιμής, σύμφωνα με άτομα που γνωρίζουν το πεδίο εφαρμογής του.

Ο στόχος της διάταξης είναι να δώσει κίνητρα για την τήρηση του ανώτατου ορίου, αποτρέποντας παράλληλα τις παραβιάσεις, επειδή θα μπορούσε να πιέσει τους πλοιοκτήτες να επιλέξουν μεταξύ των συναλλαγών με τη Ρωσία με τους όρους της Μόσχας ή της παραμονής στη διεθνή αγορά. Η διάταξη θα μπορούσε να πολώσει τη βιομηχανία δεξαμενόπλοιων δεδομένου ότι οι μεγαλύτεροι αγοραστές ρωσικού πετρελαίου -- η Κίνα και η Ινδία -- δεν έχουν δεσμευτεί να πληρώσουν ανώτατο τίμημα.

Δυαδική επιλογή

Η ρήτρα σημαίνει επίσης ότι το ανώτατο όριο τιμών -- το οποίο οι ΗΠΑ έχουν επίσης προωθήσει ως μέσο απελευθέρωσης του ρωσικού αργού -- αποτελεί δυαδική επιλογή για τους παίκτες στις αγορές πετρελαίου και δεξαμενόπλοιων. Μπορούν είτε να παραδοθούν σε μια παράλληλη αγορά που κυριαρχείται από τη Ρωσία είτε να βοηθήσουν την ΕΕ και την G-7 να ωθήσουν τον Ρώσο πρόεδρο Βλαντιμίρ Πούτιν να αποδεχθεί μια ανώτατη τιμή.

«Σε περίπτωση που πλοίο υπό σημαία τρίτης χώρας έχει μεταφέρει ρωσικό αργό πετρέλαιο ή προϊόντα πετρελαίου που αγοράστηκαν σε τιμή υψηλότερη από το ανώτατο όριο τιμών, θα πρέπει να απαγορεύεται η παροχή τεχνικής βοήθειας, υπηρεσιών διαμεσολάβησης, χρηματοδότησης ή χρηματοδοτικής βοήθειας, συμπεριλαμβανομένης της ασφάλισης, που σχετίζεται με οποιαδήποτε μελλοντική μεταφορά αργού πετρελαίου ή προϊόντων πετρελαίου από το εν λόγω πλοίο, " λέει μία από τις σχετικές ρήτρες.

Δεν είναι σαφές ότι αυτή η διάταξη συντονίστηκε με τις ΗΠΑ, καθώς η Ουάσιγκτον έλεγε στους Ευρωπαίους συμμάχους ότι ακόμη και χώρες που δεν συμφώνησαν με το σχέδιο ανώτατου ορίου τιμών θα μπορούσαν να επωφεληθούν από τη διαπραγμάτευση χαμηλότερων τιμών στο ρωσικό πετρέλαιο. Αμερικανοί αξιωματούχοι έχουν επανειλημμένα τονίσει ότι πρωταρχικός στόχος τους είναι να αποτρέψουν τον εγκλωβισμό του πετρελαίου στη Ρωσία από την απαγόρευση της ΕΕ στις ναυτιλιακές υπηρεσίες.

Η Ευρώπη φιλοξενεί μια σειρά από ασφαλιστικά ταμεία που αποτελούν μέρος του Διεθνούς Ομίλου P&I Clubs. Αυτές οι εταιρείες καλύπτουν τις εταιρείες μέλη τους -- τους πλοιοκτήτες -- από κινδύνους, συμπεριλαμβανομένων πετρελαιοκηλίδων. Η ήπειρος βρίσκεται επίσης στο επίκεντρο της παγκόσμιας αγοράς αντασφάλισης.

«Τα πλοία τρίτων χωρών που διαπιστώνεται ότι έχουν παραβιάσει το ανώτατο όριο τιμών δεν μπορούν ποτέ ξανά να χρησιμοποιήσουν υπηρεσίες της ΕΕ, όπως η ασφάλιση και η χρηματοδότηση», ανέφεραν αναλυτές της Rapidan Energy Group, μιας ερευνητικής ομάδας του ενεργειακού τομέα με έδρα την Ουάσινγκτον, σε σημείωμα προς τους πελάτες. «Επειδή πολλοί πλοιοκτήτες παγκοσμίως θα είναι απρόθυμοι να χάσουν οριστικά την πρόσβασή τους στις υπηρεσίες αποστολής της ΕΕ, αναμένουμε ότι θα αποφύγουν τα μη συμμορφούμενα φορτία».

Και πρόσθεσαν: «Αυτό θα αναγκάσει τον Πούτιν είτε να αποδεχθεί το ανώτατο όριο τιμών (μια πορεία που έχει αποκλείσει ρητά) είτε να περιορίσει τις εξαγωγές και να κλείσει την παραγωγή».

Δεν είναι σαφές πόση κάλυψη θα εξακολουθούσε να είναι διαθέσιμη στους ιδιοκτήτες που μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο με τιμή πάνω από ένα ανώτατο όριο. Προς το παρόν, το Ηνωμένο Βασίλειο, ένας άλλος μεγάλος ασφαλιστικός και αντασφαλιστικός κόμβος, δεν έχει ανακοινώσει απαγόρευση που να αντικατοπτρίζει την απαγόρευση της Ευρώπης.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ