Τι πρέπει να αλλάξει στα σπίτια μας και στα αυτοκίνητά μας με τον νέο κλιματικό νόμο

Τι πρέπει να αλλάξει στα σπίτια μας και στα αυτοκίνητά μας με τον νέο κλιματικό νόμο

Με τον νέο κλιματικό νόμο που δίδεται σήμερα στην δημοσιότητα -παρουσιάστηκε από τον αρμόδιο υπουργό Περιβάλλοντος Κώστα Σκρέκα και πλέον μπαίνει σε δημόσια διαβούλευση- ουσιαστικά ξεκινά μια αντίστροφη μέτρηση για εκατομμύρια νοικοκυριά τα οποία θα κληθούν μέσα στο επόμενο χρονικό διάστημα να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα που δημιουργεί η κλιματική αλλαγή.

Μέσα σε συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα, θα πρέπει τα εκατομμύρια των νοικοκυριών που χρησιμοποιούν το πετρέλαιο θέρμανσης για να καλύψουν τις ανάγκες τους, να στραφούν σε άλλα καύσιμα προκειμένου να περιορίσουν το ενεργειακό τους αποτύπωμα. Και οι ιδιοκτήτες ακινήτων που θα χτίζουν σπίτια σε περιοχές που θεωρούνται υψηλού κινδύνου είτε για πλημμύρες είτε για πυρκαγιές, θα πρέπει να τα ασφαλίσουν υποχρεωτικά τα ακίνητά τους διαφορετικά δεν θα παίρνουν ρεύμα. Όσο για τα αυτοκίνητα; Οι πρώτοι χρονικοί «σταθμοί» θα αφορούν στα νέα εταιρικά αυτοκίνητα, στα ταξί κλπ. Όμως από το 2020, δεν θα μπορούμε πλέον να αγοράζουμε καινούργιο όχημα που θα κινείται με βενζίνη ή πετρέλαιο.

Ουσιαστικά, με αρκετούς ενδιάμεσους χρονικούς «σταθμούς» όλα θα πρέπει να είναι… αλλιώς μέχρι το 2030. Για να γίνει όμως αυτό θα πρέπει τα νοικοκυριά, να κάνουν επενδύσεις. Στις νέες οικοδομές -και σε περιοχές που υπάρχει δίκτυο φυσικού αερίου- δεν θα μπορούμε από το 2023 να εγκαθιστούμε καυστήρες πετρελαίου που σημαίνει ότι θα πρέπει να επενδύει κάποιος είτε στο φυσικό αέριο, είτε στην αντλία θερμότητας. Από την άλλη, μέχρι το 2030 θα πρέπει να «σβήσουν» (καθώς θα απαγορεύεται πλέον η χρήση) όλοι οι καυστήρες πετρελαίου. Από σήμερα κιόλας επομένως, οι πολυκατοικίες, οι ιδιοκτήτες μονοκατοικιών κλπ, θα πρέπει να έχουν κατά νου ότι μπροστά τους υπάρχει μια σοβαρή επένδυση που θα πρέπει να γίνει.

Τι ορίζει ουσιαστικά για τα νοικοκυριά μας ο νέος κλιματικός νόμος; Ότι από το 2023 θα απαγορεύεται να εγκαθίσταται καυστήρας πετρελαίου όπου υπάρχει δίκτυο φυσικού αερίου. Αυτό αφορά επομένως τις νέες οικονομίες. Από το 2025, θα απαγορεύεται γενικώς η εγκατάσταση καυστήρων πετρελαίου θέρμανσης και από το 2030, θα απαγορεύεται και η χρήση. Άρα μπαίνει ένα συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα. Στα χρόνια που έρχονται θα υπάρχουν οικονομικά κίνητρα για να υλοποιηθεί ο στόχος και να «σβήσουν» οι καυστήρες πετρελαίου. Ένα από αυτά είναι ήδη το πρόγραμμα «Εξοικονομώ» το οποίο μπαίνει σε καινούργια φάση. Το δεύτερο, θα είναι το μέτρο των υπεραποσβέσεων το οποίο θα αφορά κυρίως στους επαγγελματίες και στις επιχειρήσεις.

Από την άλλη, προκύπτει και το θέμα της υποχρεωτικής ασφάλισης. Η υποχρεωτική ασφάλιση κινδύνου θα είναι προϋπόθεση για την ηλεκτροδότηση του κτιρίου από το 2025 για τα νέα κτίρια σε ζώνες υψηλής τρωτότητας, δηλαδή περιοχές που είναι επικίνδυνες είτε για πυρκαγιές, είτε για πλημμύρες.

Τι θα γίνει με τα ΙΧ

  • Από το 2023, το 1/4 των νέων εταιρικών αυτοκινήτων ιδιωτικής χρήσης που ταξινομούνται πρέπει να είναι αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα ή υβριδικά ηλεκτρικά οχήματα εξωτερικής φόρτισης ρύπων έως 50γρ CO2/χλμ.
  • Από το 2025 όλα τα νέα ταξί σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη θα πρέπει να είναι ηλεκτροκίνητα όπως επίσης και το 1/3 των ενοικιαζόμενων οχημάτων.
  • Από το 2030 είναι το μεγάλο «ραντεβού»: όλα τα νέα οχήματα που θα ταξινομούνται θα πρέπει να είναι μηδενικών εκπομπών.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ