Ανακατατάξεις στην αγορά ντελίβερι

Τι συμβαίνει στην αγορά που οι πιο αισιόδοξοι αποτιμούν στο 1,5 δισ. - Οι κινήσεις των μεγάλων ομίλων και των σουπερμάρκετ - Οι διαμαρτυρίες των εργαζομένων και ο περιβαλλοντικός παράγοντας

Ανακατατάξεις στην αγορά ντελίβερι

Η αποχώρηση της  Skroutz από τις υπηρεσίες παράδοσης έτοιμων φαγητών και η απορρόφηση της σχετικής δραστηριότητας από τον όμιλο ΟΤΕ και την πλατφόρμα Box είναι άλλο ένα κεφάλαιο στις αλλαγές που καταγράφονται το τελευταίο διάστημα στην αγορά ντελίβερι.

Η πανδημία του κορονοϊού και τα περιοριστικά μέτρα που την ακολούθησαν λειτούργησαν ως καταλύτες δραστικής ανάπτυξης των διαδικτυακών υπηρεσιών ντελίβερι που ξεπέρασαν τα συμβατικά όρια της παράδοσης ποτών και φαγητών στην πόρτα των καταναλωτών.

Η συνεργασία του efood με την αλυσίδα καταστημάτων Σκλαβενίτη εν μέσω του lockdown, αφενός εξυπηρέτησε τις ανάγκες της πρώτης αλυσίδας σουπερμάρκετ της χώρας η οποία μέχρι σήμερα απέφευγε να εμπλακεί στις υπηρεσίες ηλεκτρονικού εμπορίου. Αφετέρου έδειξε πως οι πλατφόρμες ντελίβερι όπως το efood δεν ήταν απλώς ένας ενδιάμεσος μεταξύ… πεινασμένου και ψήστη και πως έχουν δυνατότητες να εξελιχθούν σε κάτι περισσότερο.

Στην αγορά του ντελίβερι που κατά τις πιο συγκρατημένες εκτιμήσεις η αξία της διαμορφώνεται στα 300 εκατ. ευρώ, ενώ διαφορετικές προσεγγίσεις την αξιολογούν ως και στο 1,5 δισ. υπάρχει σήμερα η κυριαρχία της Delivery Hero που μέσω της Online Delivery ελέγχει τα efood, clickdelivery και deliveras. Ο παλαιότερος ανταγωνιστής της γερμανικών συμφερόντων εταιρείας είναι η ελληνική Delivery με την ομώνυμη πλατφόρμα, ενώ το 2019 στον χώρο μπήκαν δύο εταιρείες που δεν είχαν καμία σχέση με τον συγκεκριμένο χώρο – ο ΟΤΕ με την πλατφόρμα Box και το Skroutz που δοκίμασε τις δυνατότητές του με την υπηρεσία Skroutz food.

Όπως ανακοινώθηκε την περασμένη εβδομάδα, από τις 2 Νοεμβρίου το Skroutz food μετακομίζει στο Box. Από τη συγκεκριμένη ημέρα οι χρήστες του Skroutz Food, που είτε επισκέπτονται το site, είτε χρησιμοποιούν την εφαρμογή της υπηρεσίας, θα μεταφέρονται στην πλατφόρμα του BOX, όπου θα μπορούν να κάνουν τις παραγγελίες τους σε φαγητό και καφέ.

Στο πλαίσιο της συμφωνίας, στο δίκτυο του BOX θα ενταχθούν -εφόσον το επιθυμούν- επιπλέον νέα καταστήματα εστίασης, που σήμερα βρίσκονται μόνο στην πλατφόρμα του Skroutz. Η συμφωνία αυτή γίνεται με κύριο άξονα την ενδυνάμωση του online food delivery και των προσφερόμενων υπηρεσιών προς τους καταναλωτές και τους επιχειρηματίες του κλάδου. Σήμερα, οι χρήστες του BOX μπορούν να παραγγέλνουν φαγητό ή καφέ σε περισσότερα από 5.000 καταστήματα σε 33 πόλεις της Ελλάδας. Η υπηρεσία εμπλουτίζεται συνεχώς με νέα καταστήματα, καλύπτοντας νέες περιοχές σε ολόκληρη τη χώρα και προχωρώντας σε συνεργασία με μεγάλες αλυσίδες εστίασης.

Αντίστοιχα το ανταγωνιστικό efood έχει σήμερα παρουσία σε 90 πόλεις της Ελλάδας και ο κατάλογός του περιλαμβάνει 10.000 καταστήματα. Όσον αφορά στη συνεργασία efood – Σκλαβενίτη, το Box «απάντησε» με τη συνεργασία της με την αλυσίδα Μασούτη. Στο πλαίσιο της συγκεκριμένης συνεργασίας οι πελάτες του Μασούτη σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη και άλλες 43 πόλεις της χώρας μπορούν να πραγματοποιήσουν διαδικτυακώς τις αγορές τους. Φαίνεται πως τόσο για τον Μασούτη όσο και τον Σκλαβενίτη (που αναμένεται να λανσάρει το δικό του αυτόνομο online κανάλι πωλήσεων εντός του 2021) ο κορονοϊός επιτάχυνε τις διεργασίες για την ανάπτυξη διαδικτυακών δραστηριοτήτων.

Η άλλη πλευρά – Εργασιακά δικαιώματα και περιβαλλοντικές επιπτώσεις

Ωστόσο δεν είναι όλα συνεργασίες και ισχυρές συμμαχίες. Την περασμένη Πέμπτη πολλοί εργαζόμενοι στις υπηρεσίες ντελίβερι (συμπεριλαμβανομένων και των διανομέων στις εταιρείες κούριερ) μετείχαν σε απεργιακή κινητοποίηση και σε μοτοπορεία στην Αθήνα. Το αίτημά τους είναι να ενταχθούν στα βαρέα και ανθυγιεινά επαγγέλματα και να τους παρέχεται δίκυκλο από την εταιρεία στην οποία εργάζονται. «Αρκετοί συνάδελφοι είδαν εταιρικά μηχανάκια, κράνη, πληρωμένες βενζίνες, περισσότερα ένσημα και τους μισθούς τους να αυξάνονται κατά 100 ευρώ τον μήνα. Τα πολλά λόγια είναι φτώχεια, με τις πράξεις μας δείξαμε πως αν αγωνίζεσαι με συνέπεια και πείσμα, συλλογικά και οργανωμένα τότε παίρνεις νίκες, αλλά τίποτα δεν μας σταματά μέχρι κάθε συνάδελφος και συναδέλφισσα να παίρνει αυτά που δικαιούται, μέχρι να μην ξαναβαφτεί η άσφαλτος με αίμα συναδέλφου», ανέφεραν σε σχετική τους ανακοίνωση.

Εκτός όμως από τα εργασιακά ζητήματα, τα τελευταία χρόνια αναδεικνύεται και η περιβαλλοντική διάσταση. Η άνθιση του διαδικτυακού εμπορίου έχει και μια λιγότερο προβεβλημένη διάσταση, καθώς τα υλικά συσκευασίας των γευμάτων αυξάνουν τον όγκο των οικιακών απορριμμάτων, ενώ στην εξίσωση θα πρέπει να ληφθούν υπόψιν και οι εκπομπές καυσαερίων από τα οχήματα αλλά και το γεγονός ότι πολλά από τα υλικά συσκευασίας κατασκευάζονται σε μακρινές χώρες για να φτάσουν στην πόρτα μας και να καταλήξουν σχεδόν αμέσως στα σκουπίδια. Ερευνητές που επικαλείται ο Guardian αναφέρουν πως οι μονάδες της Amazon παράγουν τόσο διοξείδιο του άνθρακα όσο μια μικρή χώρα!

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ