Το νέο «κόλπο» του δημοσίου για να πληρώνει τα χρέη τους στους ιδιώτες

Το νέο «κόλπο» του δημοσίου για να πληρώνει τα χρέη τους στους ιδιώτες
Στη μέθοδο του συμψηφισμού με υποχρεώσεις των επιχειρήσεων προς την εφορία και τα ασφαλιστικά ταμεία, μέσω του TAXIS, φαίνεται να καταλήγουν τα υπουργεία Οικονομίας κ.λπ. και Οικονομικών, προκειμένου να καλύψουν τις οφειλές του κράτους προς επιχειρήσεις που εντάχθηκαν στον αναπτυξιακό νόμο, έχουν προχωρήσει στην υλοποίηση των επενδυτικών τους σχεδίων, αλλά δεν έχουν εισπράξει ακόμη ούτε ένα ευρώ.

Η πίεση που ασκείται το τελευταίο διάστημα απότην πλευρά των επιχειρήσεων είναι μεγάλη, καθώς η ασυνέπεια του κράτουςεπιδεινώνει το ήδη οξυμένο πρόβλημα της ρευστότητας και σε πολλές περιπτώσειςοδηγεί σε συνθήκες ασφυξίας. Πολύ περισσότερο που λόγω της έλλειψης πόρων έχειακυρωθεί στην πράξη η πρόβλεψη του τελευταίου αναπτυξιακού νόμου του 2011, ότιόσες επιχειρήσεις καταθέσουν εγγυητική -πληρώνοντας τις ανάλογες προμήθειες-μπορούν να προεισπράξουν την επιδότηση. Με δεδομένο ότι τα κρατικά ταμεία είναιάδεια, η λύση του συμψηφισμού φαντάζει ως η πλέον εφικτή, προκειμένου ναξεμπλοκάρει το σύστημα, να αναπνεύσουν οι επιχειρήσεις και να ολοκληρωθούν οιεπενδύσεις.

Άλλωστε, σύμφωνα με απόλυτα ασφαλείς πληροφορίες, μια τέτοιουτύπου έμμεση λύση στο πρόβλημα αναζητούσε η προηγούμενη κυβέρνηση, ενώ γιατην πρακτική χρησιμότητα αυτής της λύσης έχει πειστεί και ο σημερινός υπηρεσιακόςυπουργός Ανάπτυξης Νίκος Χριστοδουλάκης, ο οποίος βρίσκεται σε φάσησυγκεκριμενοποίησης, ώστε να αφήσει πλήρη φάκελο στον διάδοχό του. Αρκεί ναπειστούν οι δανειστές, οι οποίοι, πάντως, σε θέματα παραγωγικών επενδύσεωνεμφανίζονται θετικοί και ευέλικτοι.

Ο ίδιος αποκάλυψε πρόσφατα σε συνομιλητές του στη Θεσσαλονίκη ότι στη ρύθμισητων συμψηφισμών πρέπει να ενταχθούν οι επιχειρήσεις που έχουν προχωρήσει ταέργα με δικούς τους πόρους και έχουν ολοκληρώσει τους ελέγχους. Για τις υπόλοιπεςπου δεν έχουν ξεκινήσει, αλλά εξακολουθούν να ενδιαφέρονται, θα δημιουργηθεί«γέφυρα», ώστε να περάσουν στον επόμενο αναπτυξιακό νόμο, που αναμένεται ναέχει ψηφιστεί μέχρι τα τέλη του χρόνου. Όσο για τα 6.000 περίπου επενδυτικάσχέδια, που έχουν κατατεθεί, αλλά δεν έχουν καν αξιολογηθεί, πιθανότατα όσοιεξακολουθούν να ενδιαφέρονται θα πρέπει να τα καταθέσουν και πάλι.

Τα στοιχεία

Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Γενικής ΓραμματείαςΣτρατηγικών και Ιδιωτικών Επενδύσεων του υπουργείου Ανάπτυξης οισυμβασιοποιημένες υποχρεώσεις από τους προηγούμενους αναπτυξιακούς νόμους,που δεν έχουν υλοποιηθεί και άρα δεν έχουν καταβληθεί χρήματα αφορούν 6.300επενδυτικά σχέδια, για τα οποία η επιδότηση είναι της τάξεως των 5,7 δισ. ευρώ. Απόαυτά, σύμφωνα με τις υπηρεσίες της Γραμματείας, τα 2.000 επενδυτικά σχέδια έχουνακυρωθεί και δεν πρόκειται να προχωρήσουν ποτέ. Σε επιδοτήσεις αυτό το νούμερομεταφράζεται σε δύο δισ. ευρώ. Άρα επισήμως το κράτος αναγνωρίζει ότι οφείλει ναχρηματοδοτήσει με 3,7 δισ. ευρώ περί τα 4.300 επενδυτικά σχέδια. Ένα σχετικάμικρό ποσοστό από αυτά τα σχέδια -κάπου κοντά στο 10%- έχουν ολοκληρωθεί καιαποπληρωθεί από τις επιχειρήσεις, οι οποίες όχι μόνο δεν έχουν εισπράξει τηνεπιχορήγηση, αλλά έχουν καταβάλει και τον αναλογούντα ΦΠΑ. Το κράτος, δηλαδή,όχι μόνο χρωστάει για μια συγκεκριμένη δουλειά τα λεφτά που δεσμεύθηκε νακαταβάλει, αλλά έχει εισπράξει κι από πάνω.

Η βόρεια Ελλάδα

Για τη Β. Ελλάδα, όπου παραδοσιακά χτυπάει η καρδιά τηςελληνικής βιομηχανίας, οι αναπτυξιακοί νόμοι ήταν ανέκαθεν βασικό εργαλείοεπενδύσεων και ανάπτυξης. Γι’ αυτό οι μεταποιητικές επιχειρήσεις της Μακεδονίαςκαι της Θράκης έχουν πάντα ιδιαίτερο ενδιαφέρον για το θέμα. Για τον ίδιο λόγοσήμερα υπάρχουν πολλές που έχουν ολοκληρώσει επενδύσεις και έχουν πρόβλημαεπειδή περιμένουν την επιδότηση ή επιμένουν να προχωρούν με δικά τους χρήματα,ελπίζοντας ότι κάποια στιγμή θα εισπράξουν. Χαρακτηριστικές είναι οι τρειςακόλουθες περιπτώσεις, μικρό δείγμα του τι ακριβώς συμβαίνει:

  • Γνωστή εταιρία παραγωγής τροφίμων στη Θεσσαλονίκη υλοποιεί από πέρσιεπένδυση 1,7 εκατ. ευρώ, που έχει ενταχθεί στον αναπτυξιακό νόμο. Ηεπένδυση έχει ολοκληρωθεί κατά 80%, χωρίς να έχει εισπράξει ούτε ένα ευρώαπό το 40% της επιδότησης.
  • Εταιρία πληροφορικής στην Κεντρική Μακεδονία έχει σχεδόν ολοκληρώσειτο 100% επένδυσης 2 εκατ. ευρώ, που επιδοτείται με 40%, αλλά δεν έχει δειακόμη το… χρώμα του χρήματος.
  • Μύλοι στην περιοχή της Θράκης έχουν υλοποιήσει επένδυση 2,5 εκατ. ευρώσε μηχανολογικό εξοπλισμό κατά 70% χωρίς, επίσης, η εταιρία να βλέπειστον ορίζοντα το… παραμικρό φως. Και συνεχίζουν. Ήδη στις αρχές τηςεβδομάδας εκταμίευσαν ένα σημαντικό ποσό προς δύο προμηθευτές στηνΙταλία. Υπόψιν ότι στη Θράκη η επιδότηση του αναπτυξιακού νόμου είναι50%.

Οι… μηχανές από Σιγκαπούρη

Στην Ελλάδα την τελευταία πενταετία οι ιδιωτικές επενδύσεις έχουν υποχωρήσειςκατά 60%, ποσοστό που είναι πολύ μεγαλύτερο από το 25% της απώλειας εθνικούεισοδήματος. Η μεγάλη αυτή επενδυτική υποχώρηση δεν προοιωνίζει τίποτε θετικό για το μέλλον, αφού ως γνωστόν ανάπτυξη και θέσεις εργασίας χωρίς επενδύσεις δενμπορούν να υπάρξουν. Κι όμως η χώρα μας εδώ και 16 μήνες δεν έχει αναπτυξιακόνόμο, παρά το γεγονός ότι διαχρονικά έχει αποδειχθεί το καλύτερο εργαλείο όχι μόνογια την πραγματοποίηση παραγωγικών επενδύσεων, αλλά και για την απορρόφησηκοινοτικών κονδυλίων.

Επίσης, έχει υπολογιστεί ότι τα κονδύλια που δίνονται γιαεπενδύσεις μέσω του αναπτυξιακού επιστρέφουν στα δημόσια ταμεία σε πέντε μεδέκα χρόνια, μέσω των έμμεσων και άμεσων φόρων, που εισπράττονται από τοντζίρο που τροφοδοτεί η επένδυση που χρηματοδοτείται. Όπως υπογραμμίζουνστελέχη του υπουργείου Ανάπτυξης η προεργασία για τον νέο αναπτυξιακό νόμοβρίσκεται σε προχωρημένο στάδιο και προβλέπει ενθάρρυνση επενδύσεων πουπροάγουν την εξωστρέφεια, την καινοτομικότητα και την απασχόληση. «Δεν θαθεωρείται καινοτομία η προμήθεια ενός μηχανήματος με ρομποτικές δυνατότητες απότη Σιγκαπούρη, που καταργεί θέσεις εργασίας» αποκάλυψε στα «ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ»στέλεχος του υπουργείου Ανάπτυξης, που μετέχει στη σύνταξη του νέου νόμου.

Εκείνο που πρέπει να σημειωθεί είναι ότι ο αναπτυξιακός νόμος για να ψηφιστεί καινα εφαρμοστεί πρέπει να πάρει «πράσινο φως» από την Επιτροπή Ανταγωνισμού τηςΕυρωπαϊκής Ένωσης, ώστε τα κίνητρα που παρέχει να μη θεωρηθούν κρατικήεπιχορήγηση και ακυρωθούν, όπως είχε συμβεί στο παρελθόν με τη διαμόρφωσηαφορολόγητων αποθεματικών.

πηγή: Από την εφημερίδα Παραπολιτικά που κυκλοφορεί σήμερα στα περίπτερα όλης της χώρας