Τι ψάχνουν οι Κινέζοι στην Ελλάδα - Το παρασκήνιο των επαφών με την νέα κυβέρνηση

Τι ψάχνουν οι Κινέζοι στην Ελλάδα - Το παρασκήνιο των επαφών με την νέα κυβέρνηση
Ψηλά στην ατζέντα του οικονομικού επιτελείου της κυβέρνησης έχει αναρριχηθεί το θέμα της οικονομικής συνεργασίας με την Κίνα η οποία από την πλευρά της ζητά άμεσα να της δοθεί δυνατότητα να προχωρήσει στην διεκδίκηση του ελέγχου της ΟΛΠ ΑΕ αλλά και του Θριάσιου Εμπορευματικού Κέντρου.

Τόσο για την αξιοποίηση της ΟΛΠ ΑΕ όσο και για το Θριάσιο έχει βρεθεί τρόπος να γίνει με βάση και τις αρχές που έχει προτάξει η νέα κυβέρνηση για τις ιδιωτικοποιήσεις. Όμως επειδή είναι σαφής η αδημονία του Πεκίνου μετά από πολλά χρόνια που επιδιώκει να επενδύσει στα δυο αυτά μέτωπα η Αθήνα θα επιχειρήσει να είναι έτοιμη να πει συγκεκριμένα πράγματα και, εάν είναι δυνατόν, να έχει ξεκινήσει συγκεκριμένες διαδικασίες πριν βρεθεί στην Κίνα κορυφαία αποστολή της κυβέρνησης. Το δεύτερο δεκαπενθήμερο του Μαρτίου αναμένεται να επισκεφτούν το Πεκίνο ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης Γιάννης Δραγασάκης και ο υπουργός Εξωτερικών Νίκος Κοτζιάς ενώ στην προετοιμασία της αποστολής συμμετείχε και ο υπουργός οικονομικών Γιάννης Βαρουφάκης.

ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗ

Το χαρτοφυλάκιό των θεμάτων κοινού ενδιαφέροντος περιλαμβάνει τόσο την ενίσχυση των ελληνικών εξαγωγών όσο και την προσπάθεια αύξησης των επενδύσεων αλλά και άρσης της καχυποψίας των Ελλήνων εργαζομένων για την απασχόληση και τους όρους της που συνεπάγονται οι κινεζικές αυτές επενδύσεις. Οι κινεζικές επενδύσεις δεν είναι όμως μόνον η Cosco στον Πειραιά αλλά και τα αεροδρόμια του Ηρακλείου και της Αττικής, οι σπάνιες γαίες, οι υδρογονάνθρακες, η εδώ παρουσία κολοσσών της Κίνας όπως η Avic, η ΖΤΕ και η Huawei και η συνεργασία της κινεζικής ιδιωτικής Fosun που συμμετέχει στο υπό την Lamda Development σχήμα που επιλέχθηκε από το ΤΑΙΠΕΔ για την ανάπτυξη του Ελληνικού. Προ δυο εβδομάδων ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας σε δημόσιες δηλώσεις του επεσήμανε μάλιστα πως η οικονομική συνεργασία μπορεί να επεκταθεί και να ενισχυθεί σε τομείς όπως οι μεταφορές, τα οδικά και σιδηροδρομικά δίκτυα αλλά και ο τουρισμός.

Για τον ΟΛΠ με βάση άριστα ενημερωμένες πηγές το ΤΑΙΠΕΔ σε συνεργασία με το υπουργείο οικονομικών, τον ΟΛΠ και το υπουργείο ναυτιλίας θα συγκροτήσουν επιτροπή που θα ξεκινήσει τις επόμενες ημέρες διαβούλευση με τους υποψηφίους επενδυτές για τη αναμόρφωση της σύμβασης παραχώρησης που έχει ο ΟΛΠ με το δημόσιο και με βάση την οποία θα διαχειρίζεται τις λιμενικές υποδομές. Οι λιμενικές υποδομές δεν θα του ανήκουν αλλά θα παραμείνουν δημόσιες. Θα διασφαλιστεί δηλαδή από το συμβατικό αυτό κείμενο ο δημόσιος έλεγχος του λιμανιού αλλά και τα συμφέροντα του επενδυτή και μετά θα δοθεί ημερομηνία για την καταβολή δεσμευτικών προσφορών για το ποσοστό του μετοχικού κεφαλαίου που θα διατεθεί, πιθανότατα το 67,7% του μετοχικού κεφαλαίου.

ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΕΣ

Υπενθυμίζεται πως για το 67,7% της ΟΛΠ ΑΕ εκτός από την Cosco ερίζουν, κυρίως, η θυγατρική της δανέζικης Maersk, ΑPM Terminals αλλά και η εκ των Φιλιππίνων προερχόμενη ICTS ενώ συμμετέχουν επίσης η Ports America και η Utilico χωρίς όμως οι δυο τελευταίες να εμφανίζονται ιδιαίτερα δραστήριες στη διαδικασία που έχει ξεκινήσει από πέρυσι την Άνοιξη.

Δεν θα πρέπει πάντως να αποκλείονται και ανατροπές σε αυτούς τους σχεδιασμούς αφού οι εσωκομματικέ πιέσεις κατά της πωλήσεις μετοχών είναι εντονότατες. Πάντως η συμφωνία με το Eurogroup προβλέπει πως η κυβέρνηση θα σεβαστεί τη διαδικασία γα τις αποκρατικοποιήσεις που έχουν προκηρυχτεί σύμφωνα και με το νόμο. Και μια από αυτές είναι και του ΟΛΠ

Στη σύμβαση αυτή θα επιχειρηθεί να συμφωνηθούν επίσης συγκεκριμένες επενδύσεις και στόχοι για όλες τις επιμέρους δραστηριότητες του ΟΛΠ και ειδικότερα την κρουαζιέρα, την ακτοπλοΐα, το car terminal, τη ναυπηγοεπισκευή και τον προβλήτα Ι του ΟΛΠ που τελεί υπό την διαχείριση της εισηγμένης σε αντιδιαστολή του ΙΙ και του ΙΙΙ που διαχειρίζονται από την Cosco.

ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΙΣ

Θα προσδιοριστούν επίσης οι υποχρεώσεις του ΟΛΠ να παρέχει, φιλοξενεί ή και να υποστηρίζει μια πλήρη σειρά από λιμενικές υπηρεσίες και δραστηριότητες, κίνητρα για την αναζωογόνηση των περιοχών και των δραστηριοτήτων ναυπήγησης και επισκευής πλοίων, ασφαλιστικές δικλείδες για την ισόρροπη ανάπτυξη των διάφορων λειτουργιών και δραστηριοτήτων και την τιμολογιακή πολιτική για την ακτοπλοΐα , λαμβάνοντας υπόψη τις εθνικές, κοινωνικές και δημογραφικές παραμέτρους. Ειδική μέριμνα θα ληφθεί για την ακτοπλοΐα ώστε να παραμείνουν ανταγωνιστικά τα λιμενικά κόστη και να μην διαταραχτεί η διασύνδεση με την νησιωτική χώρα. Άγνωστο παραμένει το εάν ένα θα αυξηθεί το ποσοστό του κύκλου εργασιών που αποδίδει ο ΟΛΠ στο δημόσιο που σήμερα είναι 2%. Όπως και το εάν μέρος αυτού θα δοθεί όπως πολλοί θεωρούν ηθικό και δίκαιο στο δήμο Πειραιά που προσδοκά χειροπιαστά οφέλη από την λειτουργία του λιμανιού που αποτελεί αναπόσπαστο και φυσικό χώρο του.

Επένδυση με προοπτική στο λιμάνι

Βασικός στόχος της COSCO είναι όμως και το Θριάσιο εμπορευματικό κέντρο διότι με την απόκτησή του θα μπορέσει να αναπτύξει συστάδα αποθηκών, γραμμών συναρμολόγησης και σημείων χονδρικής πώλησης για το διαρκώς αυξανόμενο όγκο φορτιών που φέρνει εξ Ασίας. Η νέα επένδυση στο λιμάνι του Πειραιά μπορεί να ανεβάσει προοπτικά την διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων πάνω από τα επτά εκατομμύρια ετησίως. Σε αυτά θα συμπεριλαμβάνονται και εξαρτήματα προϊόντων όπως ηλεκτρονικών συσκευών ή και μηχανολογικών συσκευών που θα μπορούν να συναρμολογούνται εδώ και να αποκτούν ευρωπαϊκό διαβατήριο. Το Θριάσιο είναι κρίσιμο κομμάτι για την ανάπτυξη της αναδυόμενης ελληνικής βιομηχανίας των διαμεταφορών. Και αυτό διότι μέχρι τώρα τα ελληνικά λιμάνια δούλευαν ως transit λιμάνια δηλαδή επανα-προωθούσαν δια θαλάσσης τα εμπορεύματα σε άλλους προορισμούς. Τώρα μετά και την σιδηροδρομική διασύνδεση αναπτύσσεται και η αγορά του εισαγωγικού, προς την Ευρώπη, εμπορίου.

ΠΗΓΗ: ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ ΠΟΥ ΚΥΚΛΟΦΟΡΕΙ ΣΕ ΟΛΑ ΤΑ ΠΕΡΙΠΤΕΡΑ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ