Γιώργος Κουτρουμάνης

Νέο κύμα φυγής συνταξιούχων

Νέο κύμα φυγής συνταξιούχων

Αύξηση παρουσιάζεται στις αιτήσεις συνταξιοδότησης την τελευταία περίοδο και οι προβλέψεις μιλούν για 20% τουλάχιστον μέχρι το τέλος του χρόνου,  σε σχέση με το 2019.

Υπάρχουν εξηγήσεις για την εξέλιξη αυτή .

Ένας από τους βασικούς λόγους είναι η κακή οικονομική κατάσταση και η μείωση του εισοδήματος των εργαζομένων στον ιδιωτικό τομέα όχι μόνο των μισθωτών αλλά και των ελεύθερων επαγγελματιών. Η υγειονομική και η οικονομική κρίση με εκατοντάδες χιλιάδες επιχειρήσεις κλειστές, οδηγεί πολλούς εργαζόμενους στην αναζήτηση της λύσης της συνταξιοδότησης, έστω και με μειωμένη σύνταξη.

Ένας άλλος λόγος είναι η δυνατότητα που παρέχεται πλέον και στους ελεύθερους επαγγελματίες να υποβάλλουν αίτηση συνταξιοδότησης χωρίς διακοπή της επαγγελματικής τους δραστηριότητας. Είναι μια δυνατότητα που εξασφαλίζει καταβολή της σύνταξης σε ποσοστό 70% και συνέχιση της εργασίας. Ειδικά για τους ελεύθερους επαγγελματίες υπάρχει ένα κίνητρο όταν έχουν πολλά χρόνια ασφάλισης να λάβουν ένα σημαντικό μέρος της σύνταξης, αντί του 40% που ίσχυε πριν τον Μάρτιο του 2020 και να συνεχίσουν την εργασία τους. Σε αυτή τη μεγάλη ομάδα ανήκουν γιατροί, δικηγόροι, μηχανικοί, έμποροι, επιτηδευματίες , λογιστές κ.λ.π.

Μέχρι εδώ μπορεί να δικαιολογηθεί η επιλογή να επιδιώξει ο εργαζόμενος τη συνταξιοδότηση.

Υπάρχει όμως και ένας ακόμη σοβαρός λόγος , ο οποίος οδηγεί χιλιάδες εργαζόμενους, περισσότερο από το χώρο του Δημοσίου σε μια πρόωρη συνταξιοδότηση και συνδέεται με το ενδεχόμενο αύξησης των ορίων ηλικίας ή και γενικότερων ανατροπών στα συνταξιοδοτικά δικαιώματα από 1/1/2021 ή από 1/1/2022.

Να σταθούμε λοιπόν στο θέμα αυτό και να διευκρινίσουμε ότι:

Δεν υπάρχει καμιά αλλαγή στα ηλικιακά όρια συνταξιοδότησης το 2021 πέρα από τα προβλεπόμενα μεταβατικά όρια του νόμου 4336/2015 που είναι γνωστά.

Στις περιπτώσεις που έχει θεμελιωθεί το συνταξιοδοτικό δικαίωμα δηλαδή έχουν συμπληρωθεί τα προβλεπόμενα έτη ασφάλισης και το όριο ηλικίας μέχρι 31/12/2021 , είναι απίθανο να υπάρξει οποιαδήποτε αλλαγή ακόμη και μετά την 1/1/2022. Ούτε με το νόμο 4336/2015 υπήρξαν αλλαγές για αυτή την κατηγορία εργαζομένων, παρά τις βίαιες αλλαγές που έγιναν για τις άλλες κατηγορίες.

Επίσης για όσους εμπίπτουν στα μεταβατικά ηλικιακά όρια ο νόμος 4336/2015 , όπως εξειδικεύτηκε με τις υπουργικές αποφάσεις και εγκυκλίους που ακολούθησαν , προβλέπει ότι στις περιπτώσεις που έχουν συμπληρωθεί τα απαιτούμενα συντάξιμα χρόνια μέχρι 31/12/2021 , ισχύουν τα μεταβατικά ηλικιακά όρια ακόμη και όταν συμπληρωθούν μετά την 1/1/2022.

Για παράδειγμα μητέρα ανηλίκου γεννηθείσα το 1965 που εργάζεται στο δημόσιο και συμπλήρωσε 25ετία το 2011 , έχει ως όριο ηλικίας συνταξιοδότησης τα 58 έτη και 5 μήνες . Με βάση πάντοτε την ισχύουσα νομοθεσία μπορεί να συνταξιοδοτηθεί όταν συμπληρώσει τη συγκεκριμένη ηλικία, προφανώς μετά το 2022.

Σε κάθε περίπτωση αυτός που έχει τις προϋποθέσεις συνταξιοδότησης μέχρι 31/12/2021, μπορεί να ασκήσει το δικαίωμά του, όποτε ο ίδιος επιλέξει.

Επίσης δεν έχουν καμιά βάση όσα ακούγονται και γράφονται για κατάργηση του εφάπαξ βοηθήματος ή των επικουρικών συντάξεων κ.λ.π.

Υπάρχει βέβαια και το θέμα της πιθανής αύξησης των γενικών ηλικιακών ορίων συνταξιοδότησης, δηλαδή των 62 και 67 ετών, μέσα από τη σύνδεση τους με τη μεταβολή του προσδόκιμου επιβίωσης.

Να ξεκαθαρίσουμε ότι τα γενικά ηλικιακά όρια αυξήθηκαν το 2012 κατά 2 έτη από 60 στα 62 και από τα 65 στα 67. Άρα η υποχρέωση που είχαμε αναλάβει ως χώρα για τη σύνδεση της μεταβολής του προσδόκιμου επιβίωσης με τα ηλικιακά όρια συνταξιοδότησης από 1/1/2021 , υπερκαλύφθηκε με την αύξηση κατά 2 έτη και χωρίς καμιά σταδιακότητα.

Θα ήταν ιδιαίτερα χρήσιμο να υπάρξει από την πλευρά της Κυβέρνησης επίσημη ενημέρωση, έτσι ώστε να σταματήσει και η παραπληροφόρηση που υπάρχει σε μεγάλο βαθμό.

Και βέβαια το να μένει ανοιχτό το ενδεχόμενο αύξησης των ηλικιακών ορίων συνταξιοδότησης και μάλιστα στις δύσκολες ημέρες που περνάμε , μόνο ζημιά προκαλεί και στα ασφαλιστικά ταμεία, αλλά πρωτίστως στους ίδιους τους εργαζόμενους.