Γιατί δεν πρέπει να ονειρευόμαστε… τσάμπα αμόλυβδη

Πάνω από το 70% η αναλογία των φόρων στην τελική τιμή

Γιατί δεν πρέπει να ονειρευόμαστε… τσάμπα αμόλυβδη

Πόσο φθηνότερη θα γίνει η αμόλυβδη από τη στιγμή που το πετρέλαιο στις διεθνείς αγορές απέκτησε… αρνητική τιμή; Εύλογο το ερώτημα από τη στιγμή που ο πλανήτης το είδε και αυτό: να πρέπει ο παραγωγός του «μαύρου χρυσού» να… πληρώσει τον αγοραστή για να ξεφορτωθεί τις ποσότητες. Η απάντηση βέβαια δεν θα ικανοποιήσει και ιδιαίτερα: πρώτον οι τιμές ανέκαμψαν και το αρνητικό πρόσημο στην τιμή του αμερικανικού πετρελαίου δεν υφίσταται πλέον. Άλλωστε, οι τιμές λιανικής στην Ευρώπη και στην Ελλάδα δεν εξαρτώνται από την τιμή του συγκεκριμένου συμβολαίου. Από την άλλη, εδώ είναι η Ελλάδα και στην χώρα μας επιβάλλουμε φορολογία άνω του 72% στην βενζίνη. Δηλαδή, ακόμη και αν τα διυλιστήρια χάριζαν το καύσιμο, πάλι εμείς θα πληρώναμε πάνω από ένα ευρώ από την τσέπη μας.

 

Πριν από λίγο αναρτήθηκε στην ιστοσελίδα της γενικής γραμματείας εμπορίου η τιμή χονδρικής για σήμερα: 0,913 ευρώ το λίτρο. Που σημαίνει ότι προστεθεί και το εμπορικό κέρδος αλλά και ο ΦΠΑ, πάμε πάνω από τα 1,2 ευρώ. Δεν είναι καν η χαμηλότερη τιμή χονδρικής που έχουμε δει το τελευταίο διάστημα. Για παράδειγμα, στις αρχές Απριλίου η τιμή χονδρικής είχε υποχωρήσει κάτω από τα 0,9 ευρώ. Ακολούθησε όμως η απόφαση του OPEC για μείωση της παραγωγής και η τιμή χονδρικής ανέβηκε και πάλι

Είναι πιθανό ότι θα επανέλθουμε σε επίπεδα κάτω από τα 0,9 ευρώ σε τιμές χονδρικής μέσα στην εβδομάδα οπότε σε αρκετά πρατήρια κυρίως στην Αττική και στη Θεσσαλονίκη, θα υπάρξει αμόλυβδη στην περιοχή του 1,2-1,25 ευρώ ανά λίτρο. Όσο για το πετρέλαιο θέρμανσης η διάθεση του οποίου συνεχίζεται μέχρι το τέλος Απριλίου (για όποιον θέλει να είναι από τώρα έτοιμος για το φθινόπωρο) αναμένεται να υποχωρήσει και κάτω από τα 0,8 ευρώ ανά λίτρο. Φυσικά, αυτές οι τιμές θα ισχύσουν για τα φθηνότερα πρατήρια και όχι για όλα. Σε πολλές περιοχές της χώρας και ειδικά εκεί όπου δεν λειτουργεί ο ανταγωνισμός, οι τιμές θα παραμείνουν πάνω από τα 1,3 ευρώ.

Γιατί παραμένουν υψηλές οι τιμές των καυσίμων; Λόγω φόρων.

Για το επόμενο χρονικό διάστημα, η τιμή της αμόλυβδης έτσι όπως διαμορφώνεται στο διυλιστήριο, αναμένεται να κυμαίνεται στα 20 (ή και κάτω από τα 20 λεπτά) ανά λίτρο. Σε αυτή την τιμή όμως, προστίθενται φόροι που προσεγγίζουν το ένα ευρώ ανά λίτρο. Δηλαδή, η τιμή του διυλιστηρίου επηρεάζει το 15-16% της τελικής τιμής και οι φόροι πάνω από το 70% της τελικής τιμής ενώ τα περιθώρια κέρδους (μεταφορές, εταιρειών εμπορίας κλπ) αποτελούν το 13% της τελικής τιμής. Μάλιστα, όσο μειώνεται η διεθνής τιμή του πετρελαίου, τόσο αυξάνεται το μερίδιο των φόρων. Και… δωρεάν να διανέμεται το πετρέλαιο, οι φόροι δεν πρόκειται να πέσουν κάτω από τα 0,9 ευρώ ανά λίτρο.