Αρχίζουν οι επιστροφές φόρου από τις Δ.Ο.Υ – Πώς και πότε θα πάρετε τα λεφτά σας
Από τον Ιούλιο περιμένουν οι δικαιούχοι –εκατοντάδες χιλιάδες Έλληνες συνολικά- να πάρουν την επιστροφή φόρου που τους αναλογεί. Έμπλεξαν όμως με την απόφαση που προβλέπει ότι πρέπει να γίνεται συμψηφισμός οφειλών στα ασφαλιστικά ταμεία με τις απαιτήσεις από επιστροφές φόρου. Πέρασαν οι μήνες μέχρι να βρουν τρόπο τα συναρμόδια υπουργεία Εργασίας και Οικονομικών να υλοποιήσουν την απόφασή τους και φτάσαμε πλέον λίγες ημέρες πριν αλλάξει ο χρόνος να αγωνιούμε πότε και αν θα μπουν χρήματα στον τραπεζικό μας λογαριασμό. Μετά πολλών κόπων και βασάνων, το υπουργείο Οικονομικών κατάφερε να εγκαταστήσει σε όλες τις εφορίες της χώρας μια ηλεκτρονική εφαρμογή που επιτρέπει στον υπάλληλο της εφορίας να βλέπει αν ο δικαιούχος της επιστροφής χρωστάει στα ασφαλιστικά ταμεία ώστε να κάνει τον συμψηφισμό. Αν εντοπιστούν χρέη, τα χρήματα παρακρατούνται υπέρ των Ταμείων και στον φορολογούμενο αποδίδεται η διαφορά. Τη διαδικασία των επιστροφών, θα τρέξει πλέον η κάθε εφορία ξεχωριστά. Ο υπάλληλος για έναν προς έναν τους ΑΦΜ με τις επιστροφές, θα κάνει τον έλεγχο μέσα από τον υπολογιστή του και μόλις τον ολοκληρώνει θα δίνει εντολή τα χρήματα να κατατεθούν στον τραπεζικό λογαριασμό. Εννοείται ότι η διαδικασία θα πάρει χρόνο οπότε μην περιμένετε ότι θα βρείτε όλοι τα χρήματά σας πριν από τις γιορτές. Επίσης, υπάρχουν περιπτώσεις όπου οι φορολογούμενοι, προκειμένου να πάρουν πίσω τα χρήματά τους θα χρειαστεί να τρέξουν στο ασφαλιστικό ταμείο από το οποίο θα πρέπει να εξασφαλίσουν βεβαίωση μη οφειλής. Αυτό θα συμβεί σε περίπτωση που οι υπάλληλοι της εφορίας δεν θα μπορέσουν μέσω του ηλεκτρονικού συστήματος της ΗΔΙΚΑ να εντοπίσουν αν χρωστάει ή όχι στο ασφαλιστικό ταμείο.
Τη διαδικασία επιστροφής των φόρων περιγράφει και πρόσφατη απόφαση του υπουργείου Οικονομικών η οποία αναφέρει:
Κατά την εξόφληση εκκαθαρισμένων επιστροφώνΦ.Π.Α. και Φ.Ε. από τη Φορολογική Διοίκηση, ακολουθείται η παρακάτω διαδικασία:
1. Συμψηφίζονται τα ποσά προς επιστροφή με βεβαιωμένες στη Φορολογική Διοίκηση οφειλές, κατά τιςδιατάξεις του ν.4174/2013και του ν.δ.356/1974(Κ.Ε.Δ.Ε.),και διενεργείται παρακράτηση αυτών κατά τις διατάξειςπερί έκδοσης αποδεικτικού ενημερότητας ή βεβαίωσηςοφειλής.
2. Στη συνέχεια, με την χρήση ηλεκτρονικής μεθόδουεπικοινωνίας, υποβάλλονται αιτήματα συμψηφισμούστην ΗΔΙΚΑ ΑΕ, από τις αρμόδιες υπηρεσίες της φορολογικής διοίκησης ως εξής:
Α) Συγκεντρωτικά, από την Δ/νση Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης (εφεξής ΔΗΛΕΔ) με ηλεκτρονικό αρχείο.
Η ΗΔΙΚΑ ΑΕ επεξεργάζεται το αρχείο αυτό και το επιστρέφει το αργότερο, εντός τριών (3) εργάσιμων ημερών από την ημερομηνία αποστολής του, με σήμανσησε κάθε εγγραφή, η οποία πληροφορεί τη Φορολογική Διοίκηση εάν διενεργείται ή όχι συμψηφισμός μεοφειλές στους Ο.Κ.Α.. Εναλλακτικά η ανταλλαγή τηςπληροφορίας μπορεί να γίνει μέσω διασύνδεσης τηςΔΗΛΕΔ και της ΗΔΙΚΑ μέσω κατάλληλου μηχανισμού διασύνδεσης σε πραγματικό χρόνο. Η Φορολογική Διοίκηση ολοκληρώνει τη διαδικασία επιστροφής, όπωςκατά περίπτωση ορίζεται από τις ισχύουσες διατάξεις.
Β) Μεμονωμένα, από τις Δ.Ο.Υ./ Ελεγκτικά Κέντρα, μεπρόσβαση στη Βάση Δεδομένων Συμψηφισμού Ασφαλιστικών Οφειλών της ΗΔΙΚΑ ΑΕ, από υπαλλήλους τους,που έχουν πιστοποιηθεί για το σκοπό αυτό.
Ο πιστοποιημένος υπάλληλος καταχωρεί στηνεφαρμογή της ΗΔΙΚΑ ΑΕ τον Α.Φ.Μ. του δικαιούχουτης επιστροφής και το ποσό που προκύπτει μετά τονσυμψηφισμό και την παρακράτηση της παρ. 1 του παρόντος άρθρου και εν συνεχεία υποβάλλει το αίτημα.
Η εφαρμογή επεξεργάζεται το αίτημα και επιστρέφει,σε πραγματικό χρόνο (online), το αποτέλεσμα της επεξεργασίας, εμφανίζοντας στην οθόνη τον Α.Φ.Μ., τονA.M.K.A. και τα στοιχεία (όπως ονοματεπώνυμο, πατρώνυμο, επωνυμία) του δικαιούχου επιστροφής καθώς καιτην πληροφορία εάν διενεργείται ή όχι συμψηφισμόςμε οφειλές στους Ο.Κ.Α.
Σε περίπτωση ύπαρξης ασφαλιστικών οφειλών, στηνοθόνη της εφαρμογής εμφανίζονται επιπλέον το ποσότης οφειλής, o Ο.Κ.Α. στον οποίο υφίσταται η οφειλή,ο ΙΒΑΝ λογαριασμός του Ο.Κ.Α. και το παρακρατηθέν ποσό προς συμψηφισμό, ανά Ο.Κ.Α.Το αποτέλεσμα που εμφανίζεται στην οθόνη της ενλόγω εφαρμογής φέρει μοναδικό αριθμό, την «ΤαυτότηταΑιτήματος Συμψηφισμού» (εφεξής ΤΑΣ), δύναται να ανακτηθεί και εκτυπώνεται, προκειμένου να επισυναφθεί στοντίτλο επιστροφής ως δικαιολογητικό εξόφλησης αυτού.
3. Σε περίπτωση κατά την οποία δεν είναι δυνατή ηταυτοποίηση του Α.Φ.Μ. που αναφέρεται στο αίτημαμε τα στοιχεία της Βάσης Δεδομένων ΣυμψηφισμούΑσφαλιστικών Οφειλών, ειδοποιείται ο δικαιούχος της επιστροφής, προκειμένου να απευθυνθεί στον αρμόδιοΟ.Κ.Α., για να αποκατασταθεί το πρόβλημα. Εφόσοντακτοποιηθεί η εκκρεμότητα, ακολουθείται εκ νέου η διαδικασία της παρ. 2 του παρόντος άρθρου. Εναλλακτικά,δύναται να χορηγηθεί στον δικαιούχο της επιστροφήςαπό τον αρμόδιο Ο.Κ.Α. «Βεβαίωση μη Οφειλής» ή έντυπηασφαλιστική ενημερότητα, προκειμένου η ΦορολογικήΔιοίκηση να ολοκληρώσει την διαδικασία επιστροφήςκατά ανωτέρω.