Ερευνα μαμούθ για πλαστά δικαιολογητικά στο δημόσιο

Ερευνα μαμούθ για πλαστά δικαιολογητικά στο δημόσιο
Στο μικροσκόπιο του Σώματος Επιθεωρητών – Ελεγκτών Δημόσιας Διοίκησης (ΣΕΕΔΔ) έχουν μπει πάνω από 35.000 δημόσιοι υπάλληλοι που είχαν κάνει χρήση του προεδρικού διατάγματος 64/2004 (διάταγμα Παυλόπουλου), προκειμένου να μονιμοποιηθούν.

Πρόκειται για έλεγχο - μαμούθ που ήδη είχε ξεκινήσει και θα επεκταθεί στο σύνολο του δημοσίου προκείμενου να πιστοποιηθεί ότι όσοι μονιμοποιήθηκαν εκείνη την περίοδο, είχαν πράγματι τα απαραίτητα δικαιολογητικά αλλά και πληρούσαν τις προϋποθέσεις για τον χρόνο προϋπηρεσίας που προέβλεπε το Π.Δ.
Όπως ανέφεραν στα «Παραπολιτικά» συνεργάτες του υπουργού Διοικητικής Μεταρρύθμισης Κυριάκου Μητσοτάκη, ο έλεγχος δεν σημαίνει σε καμιά περίπτωση απόλυση για όσους έχουν μονιμοποιηθεί μέσω του διατάγματος Παυλόπουλου, αλλά αντίθετα πρόκειται για μια επιλογή που θα οδηγήσει στην επιβολή της Δικαιοσύνης και στην προστασία εκείνων που νομίμως και δικαιολογημένα έκαναν χρήση εκείνης της ρύθμισης.
Ωστόσο, η κυβέρνηση είναι υποχρεωμένη να προχωρήσει σε αυτό τον έλεγχο ξεκινώντας μάλιστα από τους 2.770 υπαλλήλους του υπουργείου Πολιτισμού, καθώς υπήρξαν κρούσματα με αναληθείς βεβαιώσεις προϋπηρεσίας, που είχαν χορηγηθεί από την Εφορία Βυζαντινών Αρχαιοτήτων. Έλεγχοι θα πραγματοποιηθούν παράλληλα και στους δήμους Αθηνών, Χαλανδρίου, Πειραιά, Πάτρας, Νίκαιας – Ρέντη, Ρεθύμνου, Λάρισας, Ζωγράφου και Ασπροπύργου. Ο έλεγχος των «ράμπο» του ΣΕΕΔΔ αφορά πάνω από 2.000 υπαλλήλους στους συγκεκριμένους δήμους, οι οποίοι επιλέγηκαν με βάση το συνολικό αριθμό των μετατροπών συμβάσεων σε αυτούς. Και αυτό παρά το γεγονός ότι η ΠΟΕ – ΟΤΑ και προσωπικά ο πρόεδρός της Θέμης Μπαλασόπουλος, ο οποίος από γνωστός «πράσινος» συνδικαλιστής τελευταία γλυκοκοιτάζει προς τον ΣΥΡΙΖΑ, δηλώνει σε όλους τους τόνους ότι δεν θα επιτρέψει να μπουν στους δήμους οι ελεγκτές του ΣΕΕΔΔ.

ΥΠ. ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ. To 2010 το ΣΕΕΔΔ, κατόπιν εντολής του τότε υπουργού Πολιτισμού και Τουρισμού, διενήργησε έλεγχο, με αντικείμενο την υπαγωγή στις διατάξεις του Π.Δ. 164/2004 δύο συμβασιούχων, που απασχολήθηκαν σε Εφορεία Βυζαντινών Αρχαιοτήτων. Διαπιστώθηκε ότι η θετική κρίση του αρμόδιου Υπηρεσιακού Συμβουλίου το Δεκέμβριο του 2009 πραγματοποιήθηκε με αναληθείς βεβαιώσεις προϋπηρεσίας, που είχαν χορηγηθεί από την προαναφερόμενη Υπηρεσία και είχαν υποβληθεί από τις ενδιαφερόμενες με αίτηση θεραπείας που κατέθεσαν προς επανεξέταση απορριφθέντων αιτημάτων τους λόγω μη πλήρωσης των χρονικών προϋποθέσεων απασχόλησης. Η έκθεση διαβιβάσθηκε στον Εισαγγελέα Εφετών Αθηνών και την υπόθεση, που έχει αχθεί ενώπιον του ακροατηρίου του Τριμελούς Πλημμελειοδικείου Αθηνών και η εκδίκαση έχει προσδιοριστεί την άνοιξη του 2014.
Επίσης, μετά από εισαγγελική παραγγελία έχει εκδοθεί εντολή ελέγχου από τον Ειδικό Γραμματέα του Σώματος, με αντικείμενο τη διαδικασία, που ακολουθήθηκε για την υπαγωγή στις διατάξεις του Π.Δ. 164/2004 και για άλλους υπαλλήλους του τότε ΥΠ.ΠΟ.Τ. (47 περιπτώσεις).

«ΠΑΡΤΙ». Οι μονιμοποιήσεις συμβασιούχων με το διάταγμα Παυλόπουλου έχουν απασχολήσει επανειλημμένως τις κυβερνήσεις από το 2010 μέχρι σήμερα καθώς έχουν υπάρξει σοβαρές καταγγελίες ότι την περίοδο εκείνη πραγματοποιήθηκε ένα πάρτι προσλήψεων, με στόχο την εξυπηρέτηση «ημετέρων».
Από τις 75.309 αιτήσεις που είχαν κατατεθεί για μονιμοποίηση συμβασιούχων στο ΑΣΕΠ εγκρίθηκαν οι 35.239 και απορρίφθηκαν οι υπόλοιπες.
Το Π.Δ. προέβλεπε ότι μπορούσαν να μονιμοποιηθούν συμβασιούχοι του Δημοσίου που είχαν συνολικό χρόνο απασχόλησης 24 μήνες με μία τουλάχιστον ανανέωση σύμβασης ή 18 μήνες εργασίας με τρεις ανανεώσεις συμβάσεων, οι οποίες δεν θα έπρεπε να έχουν χρόνο διακοπής μεγαλύτερο των 3 μηνών μεταξύ τους.
Απαραίτητη προϋπόθεση αποτελούσε η πιστοποίηση των υπηρεσιακών συμβουλίων ή των δημοτικών συμβουλίων για όσους εργάζονταν σε δήμους, ότι οι συμβασιούχοι κάλυπταν πάγιες και διαρκείς ανάγκες.

ΚΟΣΚΙΝΟ. Σύμφωνα με καταγγελίες στους αρμόδιους φορείς, υπήρξε σειρά παραβάσεων στη μονιμοποίηση χιλιάδων συμβασιούχων καθώς αλλοιώθηκαν συμβάσεις και κατατέθηκαν από υποψηφίους πλαστά πιστοποιητικά προϋπηρεσίας ενώ τα αρμόδια όργανα πιστοποιούσαν με ευκολία ότι οι συμβασιούχοι κάλυπταν «πάγιες και διαρκείς ανάγκες».
Στη διασταύρωση στοιχείων με τα ασφαλιστικά ταμεία θα προβεί το ΣΕΕΔΔ, σύμφωνα με εντολές του κ. Μητσοτάκη, προκειμένου να πιστοποιηθεί η καταβολή των προβλεπόμενων ασφαλιστικών εισφορών την περίοδο που φέρονται οι υπάλληλοι να υπηρετούν στις δημόσιες υπηρεσίες και στους δήμους με συμβάσεις ορισμένου χρόνου ή έργου. Οι ελεγκτές θα ανασύρουν τα στοιχεία που έχουν κατατεθεί από τα αρμόδια υπηρεσιακά και δημοτικά συμβούλια και θα τα διασταυρώσουν με τις καρτέλες εισφορών του ΙΚΑ ή του ταμείου ελεύθερων επαγγελματιών στις περιπτώσεις των συμβάσεων έργου.
Σύμφωνα με αυτοδιοικητικούς παράγοντες η συγκεκριμένη μέθοδος αποτελεί τον μοναδικό τρόπο διασταύρωσης στοιχείων που μπορεί να πιστοποιήσει εάν έχουν αλλοιωθεί ημερομηνίες των συμβάσεων.
Οι ίδιες πηγές αναφέρουν στα «Παραπολιτικά» ότι στις περιπτώσεις που υπήρχαν μεταχρονολογημένες συμβάσεις οι φορείς του Δημοσίου δεν μπορούσαν να πληρώσουν αναδρομικά τις εισφορές τους, οπότε τα κενά στις καταβολές προς τα Ταμεία θα αποκαλύψουν τις ψεύτικες βεβαιώσεις προϋπηρεσίας.

Προφορικές συμβάσεις, αναρρωτικές και θητείες...

Τα «Παραπολιτικά» αποκαλύπτουν τρείς χαρακτηριστικές περιπτώσεις του τι ακριβώς έγινε σε πολλές περιπτώσεις:
1. Δημοτικό Συμβούλιο δήμου της Δυτικής Αττικής πιστοποίησε ότι γυμναστές που εργάζονταν στο αντίστοιχο νομικό πρόσωπο κάλυπταν πάγιες και διαρκείς ανάγκες, ενώ βεβαίωσε και την απαιτούμενη από τον νόμο προϋπηρεσία των 18 μηνών. Οι γυμναστές είχαν λιγότερη προϋπηρεσία, αλλά το Δημοτικό Συμβούλιο δέχτηκε ότι εργάστηκαν αυτούς τους δύο μήνες επιπλέον με προφορική εντολή που τους έδωσε ο τότε δήμαρχος. Η «προφορική σύμβαση» μέτρησε ως προϋπηρεσία...
2. Υπάλληλος σε ΝΠΙΔ υπέγραψε σύμβαση το 2002 και μετά τη λήξη της απουσίαζε για 2 χρόνια και κατόπιν υπέγραψε νέα σύμβαση ορισμένου χρόνου το 2004. Σύμφωνα με το Π.Δ., οι ανανεώσεις συμβάσεων θα έπρεπε να απέχουν μεταξύ του έως και τρεις μήνες προκειμένου να υπολογιστεί αθροιστικά ο χρόνος των συμβάσεων. Στην πραγματικότητα ο συμβασιούχος διέθετε μόλις τέσσερις μήνες προϋπηρεσία. Το υπηρεσιακό συμβούλιο όμως του συμπλήρωσε το 24μηνο με 20 μήνες (αδικαιολόγητης) αναρρωτικής άδειας που προσμετρήθηκε στην προϋπηρεσία και μονιμοποιήθηκε...
3. Σε ΝΠΙΔ μονιμοποιήθηκε συμβασιούχος που είχε μία σύμβαση συνολικής διάρκειας 9 μηνών. Απουσίασε από τον φορέα για 14 μήνες και εμφανίζεται το 2003 να απασχολείται με σύμβαση διάρκειας 10 μηνών και 19 ημερών. Το υπηρεσιακό συμβούλιο πιστοποίησε ότι ο υπάλληλος κάλυπτε πάγιες και διαρκείς ανάγκες συνυπολογίζοντας τη 14μηνη απουσία του στον συνολικό χρόνο των συμβάσεων για να συμπληρωθεί το προβλεπόμενο από το Π. Δ.24μηνο για να μονιμοποιηθεί. Μόνο που ο συμβασιούχος κατά τη διάρκεια της απουσίας του υπηρετούσε τη στρατιωτική του θητεία.
Οι συγκεκριμένες περιπτώσεις βέβαια δεν θα μπορούσαν να χαρακτηρίσουν το σύνολο των συμβασιούχων οι οποίοι μονιμοποιήθηκαν νόμιμα.
Όμως οι καταγγελίες για αλλαγές συμβάσεων και παράτυπες πιστοποιήσεις από τα αρμόδια όργανα ότι οι υπάλληλοι καλύπτουν πάγιες και διαρκείς ανάγκες αφορούν ένα σημαντικό αριθμό από τους 35.239 υπαλλήλους που μονιμοποιήθηκαν τελικά. Από το σύνολο των μονιμοποιήσεων οι 18.000 περίπου έχουν πραγματοποιηθεί σε δήμους και νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου των ΟΤΑ, 6.000 μονιμοποιήσεις σε υπουργεία και περίπου 11.000 μονιμοποιήσεις σε νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου και δημοτικές επιχειρήσεις.