Μάχη στους αιθέρες. Οι πτήσεις εσωτερικού από 12 ευρώ και οι "παγίδες"

Μάχη στους αιθέρες. Οι πτήσεις εσωτερικού από 12 ευρώ και οι "παγίδες"
Προϋποθέσεις για φθηνότερους ναύλους αλλά και ερωτήματα για τους πραγματικούς επιχειρηματικούς της στόχους διαμορφώνει η κάθοδος της ιρλανδικής Raynair στην Ελλάδα, η οποία αλλάζει τον χάρτη των αερομεταφορών στη χώρα.

Η κίνηση, της Ryanair ήταν αιφνιδιαστική. Οι Ιρλανδοί είχαν εξαπολύσει λίγους μήνες νωρίτερα δριμύτατη κριτική κατά του «Ελ. Βενιζέλος» ζητώντας μηδενισμό των τελών αεροδρομίου, υποσχόμενοι να φέρουν στη χώρα 10 εκατομμύρια τουρίστες. Όμως τα μηδενικά τέλη δεν τους δόθηκαν και η αγορά περίμενε πως η Ryanair θα κινηθεί αλλού. Κάτι όχι παράλογο, αφού η ιρλανδική εταιρεία συνήθως λειτουργεί σε καθεστώς επιδότησης από φορείς των προορισμών που εξυπηρετεί.


Τελικά οι ιρλανδοί πραγματοποίησαν την «έφοδο», με πρόφαση την δημιουργία «μονοπωλιακών συνθηκών» στην ελληνική αγορά μετά την εξαγορά της Olympic από την Aegean. Οι επιτελείς της μάλιστα δεν δίστασαν να δηλώσουν πως το «μονοπώλιο βλάπτει την Ελλάδα». Επιπλέον έδωσαν και τη... λύση, ανακοινώνοντας την έναρξη πτήσεων εσωτερικού και εξωτερικού με δημιουργία βάσης αεροσκαφών στο «Ελ. Βενιζέλος» και το «Μακεδονία».

Την 1η Απριλίου του 2014 θα ανοίξουν τα ημερήσια δρομολόγια από Αθήνα προς Θεσσαλονίκη (10 πτήσεις), Χανιά (4 πτήσεις), Ρόδο (2 πτήσεις), Λονδίνο-Στάνστεντ (2 πτήσεις), Πάφο (2 πτήσεις) και Μιλάνο, Μπέργκαμο (2 πτήσεις). Από Θεσσαλονίκη θα πετά προς Χανιά, Πάφο, Βαρσοβία, Στοκχόλμη, Οσλο, Βρέμη, Ντύσλεντορφ, Φρανκφούρτη, Βάδη, Μιλάνο, Πίζα, Ρώμη, Βαρκελώνη, Βρυξέλλες και Λονδίνο.

Ενόψει της έναρξης των πτήσεων η Ryanair έριξε στην αγορά 100.000 θέσεις, έναντι 12 ευρώ στις πτήσεις εσωτερικού και 24,99 ευρώ για τις πτήσεις εξωτερικού. Τα εισιτήρια διατέθηκαν στην αγορά για περίπου πέντε ημέρες (16-20 Ιανουαρίου), με το σύστημα κρατήσεων με τα φθηνά εισιτήρια να ανοίγει χωρίς να έχει υπογραφεί σύμβαση με τον ΔΑΑ, οι σχέσεις της με τον οποίο παραμένει στο «κόκκινα». Χωρίς τη συμφωνία στα χέρια τους, στελέχη του "Ελ. Βενιζέλος" τονίζουν ότι σε περίπτωση που οι Ιρλανδοί συμφωνήσουν με τους όρους και την τιμολόγηση του αεροδρομίου δεν υπάρχει λόγος ή τρόπος να αρνηθούν τη συνεργασία.

Όμως, η εκκρεμότητα της εμπορικής συμφωνίας και η μαζική προσφορά για 100.000 εισιτήρια μέσα σε τέσσερις ημέρες, σε συνδυασμό με μια μαζική καμπάνια, διαμορφώνει τον προβληματισμό για τη στρατηγική των Ιρλανδών. Σύμφωνα με στελέχη της αεροπορικής αγοράς η «έφοδος» αυτή γίνεται με στόχο να καταγραφεί η ανταπόκριση του κοινού και στη συνέχεια να διαμορφωθεί η τελική στρατηγική.

Προς επίρρωση, τα ίδια στελέχη σημειώνουν ότι η ιρλανδική εταιρία ξεκινά πολύ επιθετικά πουλώντας κάτω του κόστους. Για παράδειγμα, η προσφορά των 12 ευρώ στα εισιτήρια εσωτερικού ισοδυναμεί με ζημιά για την εταιρία, αφού μόνο τα τέλη του αεροδρομίου για τους προορισμούς εσωτερικού ανέρχονται (μαζί με το Σπατόσημο) στα 30 ευρώ, (για τις άγονες γραμμές στα 18 και τα 9 ευρώ). Αντίθετα οι φόροι των κρατικών αεροδρομίων επιστροφής προς Αθήνα, βρίσκονται στα 12 ευρώ και αυτό, κατά τα στελέχη αυτά εξηγεί πολλά...

Πολύ λογικό λοιπόν που στην αγορά εκτιμούν ότι η εταιρεία περιμένει να συγκεντρώσει το νέο της πελατολόγιο που θα χρησιμοποιήσει ως διαπραγματευτικό χαρτί με το ΔΑΑ. Εως τότε η μεγάλη διαφημιστική καμπάνια θα λειτουργεί υπέρ της ...
Υπενθυμίζεται ότι η ιρλανδική αεροπορική εταιρία άνοιξε δρομολόγια, τα οποία ύστερα από λίγο έκλεισε. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα του Βόλου όπου ύστερα από διαμάχη με την περιφέρεια Θεσσαλίας, η Ryanair διέκοψε τον περασμένο Σεπτέμβριο τις πτήσεις, ενώ αντίστοιχα είχε κινηθεί σε Κω και Ρόδο.

ΟΙ ΑΓΝΩΣΤΕΣ ΧΡΕΩΣΕΙΣ
Στην αγορά οι εκτιμήσεις αναφέρουν ότι ο ανταγωνισμός για τις ελληνικές εταιρίες θα είναι πιο ισχυρός, καθώς το πρόγραμμα της Ryanair «ακουμπάει» σε κεντρικά δρομολόγια. Ωστόσο, δεν παραλείπουν να καταγράφουν και τις σημαντικές διαφορές. Οι ελληνικές είναι εταιρίες ολοκληρωμένων υπηρεσιών (full service) ενώ η Ryanair είναι εταιρία υπέρ-χαμηλού κόστους, με τις γνωστές πια «κρυφές χρεώσεις», όπως:
• Κόστος βαλίτσας (πάνω από 15 κιλά): 15-45 ευρώ.
• Κόστος μεταφοράς βρέφους (το οποίο κανονικά δεν πληρώνει): 30 ευρώ.
• Προεπιλογή θέσης: 5-10 ευρώ. Μια οικογένεια που δεν θα πληρώσει προεπιλογή θέσης μάλλον θα ταξιδέψει σε διαφορετικά σημεία του αεροσκάφους.
• Παιδικό κάθισμα ή βρεφικό κρεβάτι: 10 ευρώ.
• Αθλητικός εξοπλισμός: 50 ευρώ
• Προτεραιότητα επιβίβασης: 7 ευρώ.


Επέλαση νέων παικτών

Την ίδια ώρα ο αεροπορικός χάρτης αλλάζει σημαντικά για το καλοκαίρι καθώς για την υποστήριξη του τουριστικού ρεύματος προς την Ελλάδα, γίνονται κινήσεις και από άλλες εταιρείες:
H Αirberlin, ο δεύτερος σε μέγεθος αεροπορικός μεταφορέας της Γερμανίας (με 147 προορισμούς) αυξάνει κατά 11% η συχνότητα των πτήσεων προς την Ελλάδα, με συνολικά 172 πτήσεις την εβδομάδα, προς Ηράκλειο Κρήτης, Κω και Σαντορίνη Χανιά, Καλαμάτα, Λέσβο, Μύκονο, Ρόδο, Σάμο και Ζάκυνθο.


Την ίδια ώρα η Turkish Airlines πιέζει για την έναρξη μια δεύτερης καθημερινής πτήσης Θεσσαλονίκης – Κωνσταντινούπολης. Για να πάρει το δευτερο δρομολόγιο η Turkish υπόσχεται να επενδύσει στην αγορά της Θεσσαλονίκης, να διευρύνει τη διαφημιστική της δαπάνη, να αυξήσει τις θέσεις εργασίας αλλά και να δώσει χορηγίες σε ελληνικές αθλητικές ομάδες! Ο γερμανικός tour operator Thomas Cook επεκτείνει την σύνδεση με την Ελλάδα, μέσω της εταιρείας του Condor, εγκαινιάζοντας νέες πτήσεις προς Μύκονο, Σαντορίνη, Χανιά, Κω και Πρέβεζα. Τα δρομολόγια ξεκινούν αρχές Μαΐου, από Αννόβερο, Ντίσελντορφ, Στουτγάρδη και Φρανκφούρτη. Η Condor θα πετάει και προς την Κέρκυρα, μια φορά την εβδομάδα.Στον ΔΑΑ δραστηριοποιούνται ήδη 12 χαμηλού κόστους εταιρείες, οι οποίες το καλοκαίρι θα αυξηθούν σε 14, αλλά καμία δεν διατηρεί βάση στην Αθήνα.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ