ΕΝΦΙΑ με Νέα Δημοκρατία ή ΕΝΦΙΑ με ΣΥΡΙΖΑ;

Συμφωνούν ότι… διαφωνούν τα δύο μεγάλα κόμματα – Που στοχεύουν οι εξαγγελίες Τσίπρα και που οι εξαγγελίες Μητσοτάκη – Τι σημαίνει απόδοση των εσόδων στους δήμους

ΕΝΦΙΑ με Νέα Δημοκρατία ή ΕΝΦΙΑ με ΣΥΡΙΖΑ;

Στα δύο άκρα κινούνται οι προτάσεις που κατέθεσαν Νέα Δημοκρατία και ΣΥΡΙΖΑ για τον «ΕΝΦΙΑ της μεταμνημονιακής εποχής». Η σημερινή κυβέρνηση, θέλει να διοχετεύσει μέρος του υπερπλεονάσματος στην ενίσχυση των μικρών ιδιοκτησιών –με αντικειμενική αξία όχι πάνω από το 60.000 ή 100.000 ευρώ- ενώ η Νέα Δημοκρατία θέλει να κάνει το ίδιο ποσοστό έκπτωσης σε όλους. Επίσης, με την πρότασή της για απόδοση των εισπράξεων στους δήμους, ο Κυριάκος Μητσοτάκης πρακτικά οραματίζεται έναν φόρο με λιγότερα βάρη για τη μεγάλη ιδιοκτησία (σ.σ δεν μπορεί να υπάρξει συμπληρωματικός φόρος ακινήτων αν τα έσοδα αποδίδονται στους δήμους) σε αντίθεση με τον ΣΥΡΙΖΑ ο οποίος πιστεύει ότι οι έχοντες ακίνητα άνω των 200-250.000 ευρώ είναι αυτοί που πρέπει να εξακολουθήσουν να σηκώνουν το κύριο βάρος των επιβαρύνσεων.

 

Είναι λοιπόν προφανές ότι τα δύο μεγάλα κόμματα έχουν εντελώς διαφορετική αντίληψη για το πώς πρέπει να λειτουργήσει στο μέλλον ο φόρος ακινήτων. Στο μόνο σημείο στο οποίο φαίνεται να συμφωνούν είναι η δημοσιονομική απόδοση που πρέπει να έχει ο φόρος κατοχής. Τα περίπου 3,1 δις. ευρώ είναι … πολλά και για τα δύο κόμματα τα οποία θέλουν να κατεβάσουν τον εισπρακτικό πήχη στα 2-2,2 δις. ευρώ. Η μεν κυβέρνηση –η οποία κρατάει και το τιμόνι της χώρας είναι πιο… διστακτική καθώς τα νούμερά της περνάνε από τον έλεγχο των θεσμών και γι’ αυτό προτείνει μια μεσοσταθμική μείωση της τάξεως του 10-11% για το 2019, την οποία αυξάνει στο 20% για το 2020 ενώ υποστηρίζει (μέσω non paper) ότι κρατάει και μια… καβάτζα 200 εκατ. ευρώ για να εξαλείψει πιθανές αδικίες που θα προκύψουν από την αναπροσαρμογή των αντικειμενικών αξιών. Από την άλλη, η Νέα Δημοκρατία σκοπεύει να κινηθεί πιο επιθετικά και η εξειδίκευση της δικής της πρότασης οδηγεί σε μια εμπροσθοβαρή μείωση της τάξεως του 20% από τον πρώτο χρόνο.

Εντελώς διαφορετική είναι η κατανομή της έκπτωσης. Ο ΣΥΡΙΖΑ θέλει να ευνοηθούν κυρίως τα εκατομμύρια των μικροιδιοκτητών με αξία περιουσίας έως 60.000 ή έως 100.000 ευρώ σε ετήσια βάση. To πώς θέλει η κυβέρνηση να γίνει η κατανομή της ελάφρυνσης φαίνεται από τον ακόλουθο πίνακα.

Για το 2019, ισχύουν τα εξής:

Σύνολο Περιουσίας

Φορολογούμενοι

Βεβαίωση Αρχικού Φόρου

Μείωση Βεβαίωσης Φόρου

Από

Έως

0,01

60.000

3.488.820

639.852.840

-191.955.852

60.000,01

100.000

1.050.319

437.637.844

-92.234.595

100.000,01

150.000

588.611

350.586.715

-33.461.302

150.000,01

200.000

281.077

221.122.926

-6.014.492

200.000,01

500.000

393.390

527.406.545

0

500.000,01

1.000.000

63.693

283.737.541

0

1.000.000,01

14.706

261.090.931

0

Μείωση Συνολικής Βεβαίωσης

Και για το 2020, ισχύουν τα εξής:

Σύνολο Περιουσίας

Φορολογούμενοι

Βεβαίωση Αρχικού Φόρου

Μείωση Βεβαίωσης Φόρου

Από

Έως

0,01

60.000

3.488.820

639.852.840

-319.926.420

60.000,01

100.000

1.050.319

437.637.844

-178.554.230

100.000,01

150.000

588.611

350.586.715

-99.656.348

150.000,01

200.000

281.077

221.122.926

-46.313.379

200.000,01

500.000

393.390

527.406.545

-60094163,26

500.000,01

1.000.000

63.693

283.737.541

-7380489,662

1.000.000,01

14.706

261.090.931

-623569,9391

Η πρόταση της Νέας Δημοκρατίας από την άλλη, προβλέπει ότι το ίδιο ποσοστό έκπτωσης πρέπει να γίνει για όλους. Άρα, στο υποθετικό σενάριο ότι θέλει να κάνει ελαφρύνσεις 20% για όλους τους φορολογούμενους, ο αντίστοιχος πίνακας θα διαμορφωνόταν ως εξής:

Σύνολο Περιουσίας

Φορολογούμενοι

Βεβαίωση Αρχικού Φόρου

Μείωση Βεβαίωσης Φόρου

Από

Έως

0,01

60.000

3.488.820

639.852.840

- 127.970.568,00

60.000,01

100.000

1.050.319

437.637.844

- 87.527.568,80

100.000,01

150.000

588.611

350.586.715

- 70.117.343,00

150.000,01

200.000

281.077

221.122.926

- 44.224.585,20

200.000,01

500.000

393.390

527.406.545

- 105.481.309,00

500.000,01

1.000.000

63.693

283.737.541

- 56.747.508,20

1.000.000,01

14.706

261.090.931

- 52.218.186,20

Μείωση Συνολικής Βεβαίωσης

- 544.287.068,40

Δηλαδή, η πρόταση της Δημοκρατίας βάζει στο παιχνίδι του κέρδους όλους τους ιδιοκτήτες (ακόμη και αυτούς που έχουν τις μεγάλες περιουσίες) αλλά μειώνει το μέσο όφελος στη μικρή ιδιοκτησία κατά περίπου 40-50 ευρώ σε σχέση με την πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ.

Το βασικό σημείο στο οποίο αναμένεται να διαφωνήσουν τα δύο μεγάλα κόμματα έχει να κάνει και με την πρόταση απόδοσης των εσόδων στους δήμους που κατέθεσε η Νέα Δημοκρατία. Αυτή η πρόταση, πρακτικά θα οδηγήσει στην κατάργηση του συμπληρωματικού φόρου καθώς η επιβάρυνση θα πρέπει να υπολογίζεται αποκλειστικά ανά ακίνητο και όχι με βάση το σύνολο της περιουσίας. Επίσης, θα τεθούν θέματα όπως η ενίσχυση των πλούσιων δήμων, το αν θα υπάρξει ένας μηχανισμός ανακατανομής των εσόδων, το ενδεχόμενο να μην υπάρχουν εισπρακτικοί μηχανισμοί στους δήμους κλπ.