Συνήγορος Καταναλωτή: Θύελλα παραπόνων για τους ιδιώτες παρόχους ηλεκτρικής ενέργειας

 Συνήγορος Καταναλωτή: Θύελλα παραπόνων για τους ιδιώτες παρόχους ηλεκτρικής ενέργειας

Μεγάλη παραβατικότητα διαπίστωσε ο Συνήγορος καθώς ξαφνικά, άρχισαν να μετατρέπονται οι συμβάσεις σταθερού τιμολογίου σε συμβάσεις κυμαινόμενου τιμολογίου, χωρίς να υπάρχει η ανάλογη προειδοποίηση των 60 ημερών, όπως επιβάλλει ο κώδικας ηλεκτρικής ενέργειας

Θύελλα παραπόνων για τους ιδιώτες παρόχους ηλεκτρικής ενέργειας και όχι για την ΔΕΗ δέχθηκε ο Συνήγορος του Καταναλωτή το πρώτο εξάμηνο του 2022 με τις αναφορές μόνον για υποθέσεις ηλεκτρικής ενέργειας φτάνουν τις 2.585.
Ενημερώνοντας την Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής, ο επικεφαλής της Αρχής, Λευτέρης Ζαγορίτης άφησε αιχμές για την ΡΑΕ η οποία είναι η υπεύθυνη Αρχή να ελέγχει την αγορά και να επιβάλλει κυρώσεις λέγοντας ότι «ο καθένας κάνει ό,τι θέλει στην αγορά ενέργειας και δυστυχώς, δεν υπάρχει από την άλλη πλευρά έλεγχος και επιβολή της νομιμότητας».
Σύμφωνα με τον Συνήγορο του Καταναλωτή τόσο κατά το πρώτο εξάμηνο του 2021 (713 αναφορές) όσο και για το πρώτο εξάμηνο του 2022 (2.585) κυριαρχούν οι αναφορές εναντίον των ιδιωτών παρόχων ηλεκτρικής ενέργειας και μάλιστα, χωρίς να υπάρχει παραβατικότητα στον μεγαλύτερο πάροχο (ΔΕΗ) που κατέχει το 65% της αγοράς.

Όπως ανέφερε ο Συνήγορος προσπαθεί να αντιμετωπίσει αυτό το φαινόμενο με συστάσεις, με έγγραφα τα οποία, εκτός από τις ίδιες τις εταιρείες ηλεκτρικής ενέργειας, απευθύνονται προς τα υπουργεία Περιβάλλοντος και Ενέργειας και Ανάπτυξης αλλά κυρίως, πηγαίνουν και προς την Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας, τη ΡΑΕ, «η οποία είναι η Ανεξάρτητη Αρχή που έχει την ευθύνη για την παρακολούθηση της συμπεριφοράς και της νομιμότητας στον χώρο της ηλεκτρικής ενέργειας και έχει και την ευθύνη, εκτός από το ότι θα πρέπει να επιβάλλει τη νομιμότητα, να επιβάλλει και κυρώσεις όταν έχουμε εκτροπές, όταν έχουμε παραβατικότητα».

«Δυστυχώς έχουμε πολύ μεγάλη παραβατικότητα, δεδομένου ότι, ξαφνικά, άρχισαν να μετατρέπονται οι συμβάσεις σταθερού τιμολογίου σε συμβάσεις κυμαινόμενου τιμολογίου, χωρίς να υπάρχει η ανάλογη προειδοποίηση των 60 ημερών, όπως επιβάλλει ο κώδικας ηλεκτρικής ενέργειας» εξήγησε ο κ. Ζαγορίτης και διευκρίνισε περαιτέρω ότι υπάρχουν τρελές χρεώσεις, ρήτρες πρόωρης αποχώρησης, δηλαδή πρόστιμα που επιβάλλονται σε συμβάσεις κυμαινόμενου τιμολογίου, ενώ χαρακτήρισε μη νόμιμο και διαφανή τον καθορισμό της ρήτρας αναπροσαρμογής.

«Υπάρχουν τρελές χρεώσεις, που γίνονται χωρίς να υπάρχει η προ συμβατική, αλλά και η συμβατική ενημέρωση των καταναλωτών. Υπάρχουν ρήτρες πρόωρης αποχώρησης, πρόστιμο δηλαδή σε συμβάσεις οι οποίες είναι κυμαινόμενου τιμολογίου ενώ δεν επιτρέπεται ρήτρα πρόωρης αποχώρησης, μονάχα στις συμβάσεις σταθερού τιμολογίου και, έξω από την μη ορθή και παραπλανητική ενημέρωση και την αδιαφάνεια που επικρατεί στον χώρο. Δεν είναι και νόμιμος και διαφανής ο καθορισμός της ρήτρας αναπροσαρμογής. Δεν χρησιμοποιείται δηλαδή ένα σταθερό μέγεθος, δεν χρησιμοποιούνται οι αποφάσεις της ΡΑΕ και, ειδικά η 409 του 2020 που δίνει τον τύπο της εξίσωσης με τον οποίον θα πρέπει να υπολογίζεται η ρήτρα αναπροσαρμογής», ήταν η χαρακτηριστική αναφορά του.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ