Μαζική στροφή των καταναλωτών στις ανέπαφες συναλλαγές ακόμη και για 50 λεπτά

Μαζική στροφή των καταναλωτών στις ανέπαφες συναλλαγές ακόμη και για 50 λεπτά

«Έκρηξη» στις τραπεζικές ψηφιακές υπηρεσίες - Οι καταναλωτές χρησιμοποιούν την κάρτα τους ακόμα και για ένα μπουκάλι νερό από το περίπτερο

Στις ανέπαφες συναλλαγές με τη χρήση χρεωστικών καρτών ακόμη και για ποσά μικρής αξίας που κυμαίνονται μέχρι και δύο ευρώ, όπως σε περίπτερα, διόδια, φούρνους στρέφονται ολοένα και περισσότερο οι Έλληνες καταναλωτές, λόγω των συνθηκών όπως έχουν διαμορφωθεί από την πανδημία.


Ταυτόχρονα, η διεκπεραίωση μεγάλου αριθμού τραπεζικών ή φορολογικών τους υποχρεώσεων, που ήταν απαραίτητη η επίσκεψη σε εφορίες ή τράπεζες, γίνεται πλέον από απόσταση με ψηφιακό τρόπο, μία τάση που ήρθε για να μείνει όπως επισημαίνουν αρμόδια τραπεζικά στελέχη.

Καθολική κυριαρχία ανέπαφων συναλλαγών- Συναλλαγή ακόμα και... 50 λεπτών με κάρτες


Το 37% του συνολικού αριθμού συναλλαγών που έγιναν στα POS το 2020 αφορούσε συναλλαγές έως 10 ευρώ. Μερίδιο που είναι ενισχυμένο κατά 5 ποσοστιαίες μονάδες σε σχέση με το 2019 (32%) και κατά 9 μονάδες σε σχέση με το 2018 (28%).

Το αντίστοιχο ποσοστό για το πρώτο τρίμηνο του 2021 ανέβηκε στο 42%, σύμφωνα με στοιχεία που προέρχονται από το δίκτυο τερματικών αποδοχής καρτών (POS) της Cardlink.

Αντίστοιχα, αυξητική είναι και η τάση στο μερίδιο των συναλλαγών αξίας έως 5 ευρώ. Στο τέλος του 2020 ήταν το 20% από 16% και 12% το 2019 και το 2018 αντίστοιχα, ενώ στο τέλος Μαρτίου 2021 είχε φθάσει στο 23%, σύμφωνα με στοιχεία που παρουσίασε πρόσφατα ο εμπορικός διευθυντής της Cardlink, Αντίγονος Παπαδόπουλος, κατά τη διάρκεια του Digital Banking Forum που διοργάνωσε η Ethos Events.

Για ακόμη μικρότερες αξίας συναλλαγές, όπως ένα νερό από περίπτερο, ένα καφέ στο χέρι κλπ, στο τέλος Μαρτίου 2021 το μερίδιο των συναλλαγών με κάρτα αξίας έως 2 ευρώ είχε φθάσει στο 8% από 6% το 2020, 5% το 2019 και μόλις 2% το 2018. Στην τάση αυτή έχει συνεισφέρει και η προσπάθεια των καταναλωτών να περιορίσουν τις επαφές με μετρητά λόγω της πανδημίας του κορονοϊού.

Είναι χαρακτηριστικό ότι το 93% πλέον των συναλλαγών με κάρτα γίνονται ανέπαφα με το αντίστοιχο ποσοστό για το 2020 να είναι στο 92% από 71% στο τέλος του 2019 και 58% το 2018.

Πρακτικά, μέσα στο 2020 οι καταναλωτές προτίμησαν να κάνουν ανέπαφα τις συναλλαγές τους, ακολουθώντας και τις συστάσεις των ειδικών.

Μία ακόμη ένδειξη της ενίσχυσης της χρήσης είναι το γεγονός πως οι χρεωστικές κάρτες έχουν φθάσει πλέον να αποτελούν το 89% των συναλλαγών όταν το αντίστοιχο ποσοστό το 2019 ήταν στο 75% και το 2018 στο 72%.

Επιπλέον, μειώθηκε περαιτέρω η μέση αξία ανά συναλλαγή με χρεωστική κάρτα.

Στο τέλος Μαρτίου είχε φθάσει στα 26 ευρώ από 30 ευρώ που ήταν στο τέλος Δεκεμβρίου 2020, ενώ το 2019 ήταν στα 33 ευρώ και το 2018 στα 35 ευρώ. Τέλος, η στροφή προς τη χρήση καρτών προκύπτει και από την αύξηση μέσα στο 2020 του αριθμού των τερματικών POS κατά 70 χιλιάδες με αποτέλεσμα σε συνολικό επίπεδο, σύμφωνα πάντα με τις εκτιμήσεις της Cardlink, να ανέρχεται στις 770 χιλιάδες.

Κάτι που σημαίνει ότι POS απέκτησαν ακόμη και οι πιο μικρές επιχειρήσεις όπως και αρκετοί ελεύθεροι επαγγελματίες.

Αλματώδης ανάπτυξη ψηφιακών συναλλαγών με τις τράπεζες


Αλματώδη ανάπτυξη γνωρίζουν οι συναλλαγές μέσω των εναλλακτικών δικτύων των τραπεζών με το mobile banking (κινητό τηλέφωνο) να κυριαρχεί στους ρυθμούς ανάπτυξης καθώς ο αριθμός των ενεργών χρηστών αυξήθηκε στις αρχές του 2021 στα 3,5 εκατ. ενεργούς χρήστες, σημειώνοντας αύξηση 55% σε ετήσια βάση, με τις συναλλαγές να φτάνουν περίπου τα 70 εκατ. σε αριθμό.

Μεγάλη ανάπτυξη παρουσιάζεται και στο e-banking, που έκανε την εμφάνισή του για πρώτη φορά στην Ελλάδα το 1998, όταν η Alpha Bank εγκαινίασε στην Ελλάδα το Alpha Web Banking.

Ο αριθμός ενεργών χρηστών του e-banking φθάνει πλέον στα 3,8 εκατ. περίπου στις αρχές του 2021 με τον αριθμό συναλλαγών να προσεγγίζει τα 200 εκατομμύρια.

Ο αριθμός των ΑΤΜ φτάνει τις 6.000.

Μέσω των τραπεζών δίνεται πλέον η δυνατότητα πραγματοποίησης σχεδόν του συνόλου των τραπεζικών τους συναλλαγών ηλεκτρονικά, χωρίς την ανάγκη επίσκεψης σε κατάστημα. Όπως χαρακτηριστικά έχει ανακοινώσει η Alpha Bank, στο πλαίσιο του προγράμματος ψηφιακού μετασχηματισμού που είναι σε πλήρη εξέλιξη από το 2017, ποσοστό πάνω από το 92% των εγχρήματων συναλλαγών πραγματοποιούνται πλέον στα ψηφιακά της δίκτυα (web, mobile, ATM και στα αυτόματα μηχανήματα πληρωμών ΑPS).

Η ψηφιοποίηση βάζει τέλος στην «ουρά» αναμονής στην εφορία


Όπως ανακοίνωσε πρόσφατα η ΑΑΔΕ, εξυπηρετεί τους πολίτες με 81 ηλεκτρονικές υπηρεσίες, ενώ μέσα στο 2020 εξέδωσε 850.000 ψηφιακά έγγραφα με τους μισούς εργαζόμενους στην υπηρεσία λόγω των περιοριστικών μέτρων. Στο ίδιο έτος, η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων εξυπηρέτησε με επιτυχία ηλεκτρονικά πάνω από 4 εκατομμύρια πολίτες και επιχειρήσεις, με τον διοικητή της ΑΑΔΕ να αναφέρει χαρακτηριστικά:

«Γλιτώσαμε πάνω από 1,8 εκατομμύρια επισκέψεις στην εφορία. Δώσαμε μια πολύ δύσκολη μάχη για την εξυπηρέτηση των πολιτών εν μέσω πανδημίας, ό,τι καταφέραμε βασίστηκε στην ψηφιοποίηση που υπήρχε ήδη πριν το ξέσπασμα της κρίσης».

Ήδη για το τρέχον έτος βρίσκεται σε εξέλιξη σειρά νέων έργων αναβάθμισης των ψηφιακών υπηρεσιών με τη συνδρομή των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ