Νέα πάγια ρύθμιση με «δώρα» αλλά και παγίδες

Πλήρης αλλαγή σκηνικού από το φθινόπωρο – Περισσότερες δόσεις αλλά και κριτήρια ένταξης στην μοναδική ρύθμιση που θα παραμείνει σε ισχύ

Νέα πάγια ρύθμιση με «δώρα» αλλά και παγίδες

Όλες οι κυβερνήσεις των τελευταίων δεκαετιών έκαναν έκτακτη ρύθμιση ληξιπρόθεσμων οφειλών και όλες τις χαρακτήρισαν ως «την τελευταία ευκαιρία». Η σημερινή κυβέρνηση αφού έκανε ένα γενναίο «ρεκτιφιέ» στις 120 δόσεις υποστηρίζει το ίδιο. Για να δείξει όμως ότι αυτή τη φορά θα υπάρξει συνέπεια λόγων και έργων, αμέσως μετά την ολοκλήρωση της ρύθμισης των 120 δόσεων θα παρουσιάσει μια νέα «πάγια ρύθμιση» με σκοπό να παραμείνει ως η μοναδική λύση για τους οφειλέτες. Έχουν καλλιεργηθεί προσδοκίες ότι η νέα πάγια ρύθμιση θα είναι ευνοϊκότερη με περισσότερες δόσεις από τις 12 που προβλέπονται σήμερα. Προσοχή όμως: δεν θα ισχύουν για όλους. Εισοδηματικά και άλλα κριτήρια θα λειτουργούν ως «κόφτες» γι’ αυτό προσοχή.

Η κυβέρνηση θέλει μια ρύθμιση που θα μπορεί να εξασφαλίζει και μεγαλύτερο αριθμό δόσεων από αυτόν που προβλέπει η σημερινή πάγια ρύθμιση δηλαδή τις 12 δόσεις για τις οφειλές από τακτικούς φόρους και τις 24 για τα χρέη από τις έκτακτες υποχρεώσεις. Οι θεσμοί από την άλλη, έχουν ήδη διαμηνύσει ότι θα ζητήσουν τη θέσπιση κριτηρίων ώστε να μην είναι «ελεύθερη» η ένταξη στην πάγια ρύθμιση όπως συμβαίνει τώρα. Σε αυτό το πλαίσιο, θα μπουν στο τραπέζι πολλά θέματα όπως η θέσπιση εισοδηματικών κριτηρίων, η σύνδεση του αριθμού των δόσεων με το δηλωθέν εισόδημα και στην πάγια ρύθμιση, η εξέταση του περιεχομένου των τραπεζικών λογαριασμών όσων αιτούνται διευκόλυνσης στην καταβολή των φόρων αλλά και η θέσπιση ασφαλιστικών δικλείδων ώστε οι φορολογικές υποχρεώσεις μιας χρονιάς να μην μετατίθενται για την επόμενη, κάτι που μπορεί να συμβεί αυτή τη στιγμή μέσω της εν ενεργεία πάγιας ρύθμισης.

Τα θέματα που αναμένεται να τεθούν στο τραπέζι είναι τα εξής:

  1. Ο αριθμός των δόσεων να μην είναι ενιαίος για όλους αλλά να εξαρτάται από την φοροδοτική ικανότητα κάτι το οποίο θα κρίνεται από τα δηλωθέντα εισοδήματα αλλά και το υπόλοιπο των καταθέσεων. Σήμερα, τις 12 δόσεις μπορεί να τις χρησιμοποιήσει οποιοσδήποτε είτε για ληξιπρόθεσμες οφειλές είτε ακόμη και για βεβαιωμένες. Συμπληρώνει απλώς ένα ποσό «διαθέσιμου εισοδήματος» και ένα άλλο για προσδοκώμενες εισπράξεις στο μέλλον και εξασφαλίζει τον αριθμό των δόσεων που θέλει ανεξαρτήτως εισοδήματος, περιουσιακής κατάστασης κλπ. Για τους έχοντες χαμηλά εισοδήματα οι δόσεις θα φτάνουν ακόμη και στις 24 έως τις 36 ενώ ο τελικός αριθμός θα προκύπτει από συγκεκριμένα κριτήρια.
  2. Με την πάγια ρύθμιση να μην μπορεί ένας οφειλέτης να μεταθέσει για την επόμενη χρονιά πληρωμές τρεχουσών φορολογικών υποχρεώσεων. Με το ισχύον καθεστώς, σε όσους βεβαιώθηκαν μεγάλα ποσά για τον φόρο εισοδήματος, δόθηκε η δυνατότητα με την πάγια ρύθμιση, το ποσό να «σπάσει» σε 12 δόσεις με επιτόκιο 5,05%. Έτσι, το μισό ποσό θα καταβληθεί μέσα στο 2019 και το υπόλοιπο μέσα στο 2020 χωρίς ουσιαστικό κόστος για τον φορολογούμενο. Οι θεσμοί αναμένεται να θέσουν το συγκεκριμένο θέμα ώστε η ρύθμιση να πάψει να είναι εργαλείο εξασφάλισης ρευστότητας για όλους ανεξαιρέτως τους φορολογούμενους.
  3. Να τεθεί κριτήριο υπολοίπου στον τραπεζικό λογαριασμό ώστε να μην εκμεταλλεύονται την πάγια ρύθμιση όσοι διαθέτουν την απαιτούμενη ρευστότητα για να πληρώσουν τις φορολογικές τους υποχρεώσεις.