Οι εταιρείες που πάνε κόντρα στο ρεύμα του "πληθωρισμού απληστίας"

Οι εταιρείες που πάνε κόντρα στο ρεύμα του "πληθωρισμού απληστίας"

 "Θυσιάζουν" περιθώρια κέρδους για να κρατήσουν μερίδια αγοράς.   Ε.Ι Παπαδόπουλος και ΚΡΙ-ΚΡΙ αναπτύσσουν άμυνες και βγαίνουν κερδισμένες και από αυτή την κρίση.

Σαρωτικό το "κύμα" ακρίβειας, υπέρογκα τα κόστη παραγωγής προκαλούν ντόμινο παρενεργειών στο εύρος της αλυσίδας, από τον πρωτογενή τομέα μέχρι το ράφι-τον καταναλωτή. Δυσβάσταχτες για το μέσο εισόδημα οι διψήφιες αυξήσεις στην πλειονότητα των τροφίμων-ειδών διατροφής, όσων διαμορφώνουν το "καλάθι" καθημερινότητας.

Ανατιμήσεις, μάλιστα σε ορισμένες περιπτώσεις με αναδρομική ισχύ- από την 1η Αυγούστου- απόρροια συνδυαστικά της επιβάρυνσης πρώτων υλών- πληθωρισμού απληστίας- ελλιπών ελέγχων συνθέτουν το "εκρηκτικό" σκηνικό μεσοκαλόκαιρα.

Και όμως σε αυτή την δυσχερή συγκυρία, επιχειρηματίες του ευρύτερου κλάδου επιχειρούν να διαχειριστούν την κατάσταση, να παραμείνουν στο πλευρό του πελάτη- είτε επιμερίζοντας το κόστος είτε εφαρμόζοντας τακτικές δοκιμασμένες σε ανάλογες περιόδους. Πρόκειται, κατά κύριο λόγο για παραδοσιακούς επιχειρηματίες, επαγγελματίες με διαχρονική σχέση με τον πελάτη, ακολουθώντας μία old school πολιτική προκειμένου να μην διαρρήξουν μακροχρόνιους δεσμούς και συνήθειες.

Ε.Ι Παπαδόπουλος και ΚΡΙ-ΚΡΙ (κατά σειρά επιχειρηματικής παλαιότητας) δύο περιπτώσεις ενδεικτικές τόσο για μη όσο για εισηγμένη στο Χρηματιστήριο Αθηνών. Ενισχυμένη όσον αφορά στις πωλήσεις (σε ποσότητα και αξία) η...αιωνόβια εταιρεία "θυσίασε" μέρος των περιθωρίων κέρδους. Πέρυσι η ιστορική εταιρεία γιόρτασε τα 100 χρόνια παρουσίας της στην αγορά, με την επικεφαλής της Ιωάννα Παπαδοπούλου να δηλώνει περήφανη καθώς λιγοστές είναι οι επιχειρήσεις που επιτυγχάνουν ένα τόσο σημαντικό ορόσημο.

Ομως το εορταστικό για την Ε.Ι. Παπαδόπουλος 2022 ήταν η χρονιά και της εισβολής της Ρωσίας και όσων παρενεργειών προκλήθηκαν στην ευρύτερη "αλυσίδα" του κλάδου. Εκρηκτική αύξηση πρώτων υλών, "πόλεμος" στις αγορές σιτηρών που συνεχίζεται μέχρι σήμερα σχεδόν 18 μήνες μετά.

Στα 81,956 εκατ. το κόστος (συνολική γραμμή παραγωγής) το 2022 από 57,292 εκατ. το 2021, αύξηση/επιβάρυνση περίπου 45% σε διάστημα χρήσης. Στην διάρκεια του η διοίκηση κατάφερε να αυξήσει τις πωλήσεις στους 4 κύριους τομείς όπου δραστηριοποιείται (μπισκότο, ψωμί, αρτοσκευάσματα, δημητριακά) αυξημένες κατά 4,8% συνολικά αλλά με διπλασιασμό στις αγορές εξωτερικού. Το ένα από τα "κλειδιά" που χρησιμοποίησε η επιχειρηματίας για να βρει διέξοδο από τις επάλληλες κρίσεις.

Αποτέλεσμα; πωλήσεις 216,2 εκατ. πετυχαίνοντας να περιορίσει τις αυξήσεις- το τελικό προϊόν στο ράφι/πελάτη- σημαντικά χαμηλότερα του πληθωρισμού. Στο 5,36% από 6,92% το περιθώριο κέρδους επί των πωλήσεων, στα 11,587 εκατ. τα καθαρά κέρδη (2022) αλλά η Ιωάννα Παπαδοπούλου μπορεί να αισθάνεται δικαιωμένη διασφαλίζοντας μια οικογενειακή παράδοση που φτάνει χρόνια πίσω στο 1921. ---Νεότερη- από το 1954- η ΚΡΙ ΚΡΙ ξεκίνησε από μία μικρή οικογενειακή εταιρεία στις Σέρρες για να φτάσει το πρώτο 3μηνο του 2023 να καταγράψει μεγέθη-ρεκόρ.

Σε μία περίοδο που η κατανάλωση προϊόντων γιαούρτης μειώνεται η εισηγμένη πετυχαίνει να ισχυροποιήσει τους οικονομικούς δείκτες, να αυξήσει τα περιθώρια κέρδους κρατώντας χαμηλά την τιμολογιακή πολιτική της στο ράφι. Πέρυσι-χρονιά κρησάρα- η διοίκηση Τσινάβου "θυσίασε" το περιθώριο ebitda (στο 5,2% από 15,6% το 2021) και τα κέρδη/ebit (στο 2,3% από 12,4%) για να αυξήσει περαιτέρω το μερίδιο της.

Ο επικεφαλής της σερραϊκής γαλακτοβιομηχανίας, Παναγιώτης Τσινάβος, στηρίχθηκε κυρίως στην στροφή των καταναλωτών σε προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, στις εξαγωγές και στην επιμονή να κρατήσει τις τιμές σε ανταγωνιστικά επίπεδα. Μειώνουμε τις τιμές-όταν αυτές υποχωρούν από την πηγή μέχρι την παραγωγή και τη μεταφορά ήταν το μότο του νουνεχούς επιχειρηματία, όταν ερωτήθηκε από αναλυτές γιατί μειώνει τις τιμές. Κάλλιστα η ΚΡΙ-ΚΡΙ ως εισηγμένη στο ΧΑ θα μπορούσε να επικαλεστεί τους θεσμικούς επενδυτές, τους διαχειριστές κεφαλαίων να επικαλεστεί ακριβώς αυτή την σχέση για να δικαιολογήσει αυτό που-δυστυχώς- τείνει να γίνει κανόνας στον κλάδο.

Η διοίκηση σεβάστηκε τον πελάτη, ενίσχυση την επαφή της με τον πελάτη/καταναλωτή και στην τελική βλέπει το αποτέλεσμα να αυτεπιστρέφεται θετικό τόσο για τα μεγέθη της όσο στην σχέση που διαμορφώνει εδώ και χρόνια. Δεν είναι τυχαίο δε, πως η ΚΡΙ-ΚΡΙ είναι από τις εισηγμένες-εξαιρέσεις με άψογη χρηματιστηριακά πορεία, με διαχρονικό σεβασμό και στον επενδυτή. Επίσης δεν είναι τυχαίο πως Ιωάννα Παπαδοπούλου και Παναγιώτης Τσινάβος έχουν συνεργαστεί (από αρχές 2019) σε σειρά προϊόντων.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ