Ανατροπές - φωτιά στο Ασφαλιστικό

Ανατροπές - φωτιά στο Ασφαλιστικό
Πολλαπλά ηλεκτροσόκ στους ασφαλισμένους φέρνουν οι αλλαγές στο Ασφαλιστικό, καθώς παρά τη διάθεση της κυβέρνησης να στείλει τη μπάλα στην… εξέδρα και να παραπέμψει τις όποιες παρεμβάσεις στις νέες Αναλογιστικές Μελέτες, οι πιέσεις των δανειστών είναι ασφυκτικές και όπως λένε πηγές με άμεση γνώση των διαπραγματεύσεων, «τώρα όλα ανοίγουν».


Τα μηνύματα που φτάνουν από το μέτωπο των διαπραγματεύσεων συγκλίνουν στο ότι οι αλλαγές ή μάλλον οι ανατροπές, θα γίνουν σε δύο φάσεις κι αυτό ενδεχομένως να είναι το… «περιτύλιγμα» της όποιας συμφωνίας.

Όπως προκύπτει από τις επίσημες δηλώσεις Ευρωπαίων αξιωματούχων- οι πιο χαρακτηριστικές ίσως είναι αυτές του Ζαν Κλοντ Γιούνκερ- αλλά και από διαρροές που γίνονται από τα κέντρα αποφάσεων στις Βρυξέλλες και το Βερολίνο, το υπ’ αριθμόν ένα «κόκκινο πανί» είναι οι πρόωρες συντάξεις και γι’ αυτό η επιδιωκόμενη συμφωνία θα συμπεριλαμβάνει παρεμβάσεις κάθε άλλο παρά ανώδυνες, όπως επιθυμεί να περάσει η ελληνική πλευρά.

35ΕΤΙΑ. Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι η 6ετής μεταβατική περίοδος που επιδιώκει η Αθήνα και θα ξεκινά από το 2016, στην πραγματικότητα βάζει στο στόχαστρο περίπου 150.000 ασφαλισμένους όλων των Ταμείων, οι οποίοι έχουν κατοχυρώσει αλλά δεν έχουν θεμελιώσει συνταξιοδοτικό δικαίωμα. Ποια είναι η διαφορά που ισοδυναμεί με βίαιη παράταση του εργασιακού βίου;

Όπως σημειώνει γνώστης του Ασφαλιστικού συστήματος, κατοχυρωμένο είναι το συνταξιοδοτικό δικαίωμα όταν έχεις συμπληρώσει τα αναγκαία έτη ασφάλισης (35ετία εν προκειμένω), ενώ θεμελιωμένο είναι το συνταξιοδοτικό δικαίωμα όταν έχεις συμπληρώσει και τα αναγκαία έτη αλλά και το αναγκαίο όριο ηλικίας.

Ποιοι είναι αυτοί που πρέπει να προετοιμάζονται για 3 ή 4 χρόνια παραπάνω δουλειάς; Τουλάχιστον 30.000 υπάλληλοι του Δημοσίου, περίπου 10.000 εργαζόμενοι σε ΔΕΚΟ, ενώ οι υπόλοιποι 110.000 είναι ασφαλισμένοι του ΙΚΑ και του ΟΑΕΕ, συμπεριλαμβανομένων των μηχανικών, των δικηγόρων και των γιατρών. Ποιο είναι το κοινό τους στοιχείο και η κοινή τους μοίρα; Έχουν συμπληρώσει τα 35 έτη δουλειάς και θα μπορούσαν να βγουν σε σύνταξη στα 58, στα 59 ή στα 60 τους, αλλά πλέον θα πρέπει να εργαστούν ως τη συμπλήρωση του 62ου έτους της ηλικίας τους, άρα να παραμείνουν στα… γραφεία τους έως και 4 χρόνια παραπάνω!

ΜΕΙΩΣΕΙΣ. Η πρώτη φάση δεν κλείνει, όμως, μόνο με την «επίθεση» σε αυτούς τους 150.000 εργαζόμενους, αφού το παζάρι για τη ρήτρα μηδενικού ελλείμματος είναι σκληρό. Ως γνωστόν η ρήτρα παραμένει «παγωμένη», αφού η κυβέρνηση έχει διαμηνύσει ότι δεν πρόκειται να μειώσει περαιτέρω τις συντάξεις. Ωστόσο, λόγω των πιέσεων στο σύστημα ήδη συζητείται κάποιο «ψαλίδισμα» στις υψηλές επικουρικές, όταν κι αν απαιτηθεί από τις Αναλογιστικές Μελέτες.

Στην πραγματικότητα το πρόβλημα είναι άμεσο κι όπως τονίζει στα «Π» η ίδια πηγή, «όσα ακούγονται για αναστολή της εφαρμογής της ρήτρας ως το 2017 δεν ευσταθούν, αφού το πρόβλημα στο σύστημα αφορά αυτή ακριβώς την περίοδο, δηλαδή φέτος και την επόμενη διετία», επισημαίνοντας ότι από εκεί και πέρα αν δεν έχουν αλλάξει οι δείκτες της οικονομίας και της απασχόλησης, το πρόβλημα θα είναι ούτως ή άλλως δομικό. Στην πραγματικότητα η τύχη της ρήτρας μηδενικού ελλείμματος ή μάλλον το πότε θα εφαρμοστεί, θα είναι αποτέλεσμα του μεγάλου παζαριού για τα δημοσιονομικά ήτοι για το ΦΠΑ και το συνολικό φορολογικό «πακέτο».

Κι αν η πρώτη φάση φαντάζει δύσκολη, σε λίγους μήνες θα μοιάζει με… παιδική χαρά μπροστά στα όσα θα «ξεράσει» το σύστημα, το οποίο ήδη εμφανίζει ανησυχητικές ρωγμές.

ΕΛΛΕΙΜΜΑΤΑ. Όποιος ανατρέξει στα μηνιαία στοιχεία εκτέλεσης του Κρατικού Προϋπολογισμού θα βρει τα πρώτα στοιχεία, που επιβεβαιώνουν όσους προβλέπουν τεράστια ελλείμματα στο τέλος του χρόνου. Με βάση τον ψηφισμένο Προϋπολογισμό για το 2015, το έλλειμμα στους Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης θα πρέπει να είναι 968 εκατ. ευρώ στο τέλος του Δεκεμβρίου.

Ωστόσο, η καθίζηση των εσόδων -κυρίως από τις ασφαλιστικές εισφορές- αλλά και το «πάγωμα» της οικονομίας γενικότερα, οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια σε μεγαλύτερα ελλείμματα. Σύμφωνα με εκτίμηση της ίδιας πηγής, η «τρύπα» των Ασφαλιστικών Ταμείων για το 2015 θα είναι διπλάσια, δηλαδή θα αγγίξει τα 2 δις ευρώ κι αυτό δημιουργεί τις χειρότερες προϋποθέσεις για τις παρεμβάσεις που πρέπει να γίνουν το 2016, έτσι ώστε να μην καταρρεύσει το σύστημα.

Συγκεκριμένα, το 2015, η «τρύπα» αυτή μπορεί θεωρητικά να καλυφθεί κατ’ αρχάς από τον ΑΚΑΓΕ, απ’ όπου υπολογίζεται ότι μπορούν να αντληθούν τουλάχιστον 600 εκατ. ευρώ, καθώς κι από τη ρύθμιση οφειλών, η οποία κατά γενική ομολογία πάει πολύ καλύτερα από τις προσδοκίες. Όμως το 2016 δεν θα υπάρχουν αυτά τα «σωσίβια» και όλα θα εξαρτώνται από τις προοπτικές του ΑΕΠ και της ανεργίας, οι οποίες ήδη ετοιμάζονται να αναθεωρηθούν επί τα χείρω. Πού οδηγεί αυτή η εξέλιξη; Στον σκληρό πυρήνα του Ασφαλιστικού.

Όπως επισημαίνει η ίδια πηγή, οι Αναλογιστικές Μελέτες δεν μπορούν να δώσουν απαντήσεις για το «σήμερα», όπως απαιτούν οι δανειστές, καθώς αφορούν στη δυναμική του συστήματος σε βάθος 40 ετών. Με δεδομένο, δε, ότι μένουν «παγωμένες» και η ρήτρα στις επικουρικές αλλά και οι διατάξεις του τελευταίου Ασφαλιστικού Νόμου, με βάση τις οποίες θα έπρεπε να υπολογίζονται από την αρχή του έτους οι κύριες συντάξεις, οι δανειστές ετοιμάζονται για την τελική «επίθεση».


Μαχαίρι στους συντελεστές αναπλήρωσης

Αυτό που θα μπει στο στόχαστρο είναι κατ’ αρχάς οι συντελεστές αναπλήρωσης για τις νέες συντάξεις, οι οποίες θα είναι χαμηλότερες. Υπενθυμίζεται ότι από το περασμένο Φθινόπωρο οι δανειστές και ειδικά το ΔΝΤ πίεζαν για αλλαγές που οδηγούσαν σε μείωση των νέων κύριων συντάξεων έως και 20%. Στο στόχαστρο θα μπουν και οι κατώτερες συντάξεις, προνοιακού χαρακτήρα, αφού σύμφωνα με την άποψη των δανειστών δεν συνδέονται με πραγματικές εισφορές άρα δεν πρόκειται για συντάξεις.

Η πάγια θέση τους είναι ότι πρέπει να αντιμετωπιστούν ως προνοιακά επιδόματα και η χορήγηση τους να γίνεται με εισοδηματικά κριτήρια, όπως ακριβώς συμβαίνει με το ΕΚΑΣ, για το οποίο συνεχίζουν να ζητάνε αυστηρότερα κριτήρια έτσι ώστε να περιοριστεί ο αριθμός των δικαιούχων.

Από μια τέτοια «μάχη» φυσικά δεν θα μείνουν αλώβητοι όσοι έχουν ήδη βγει στη σύνταξη και δεν είναι τυχαίο ότι συχνά- πυκνά οι Ευρωπαίοι αξιωματούχοι επικαλούνται το τι ισχύει σε άλλες χώρες, ζητώντας στην πραγματικότητα να «ψαλιδιστούν» ακόμα περισσότερο οι αποκαλούμενες υψηλές συντάξεις είτε μόνο οι κύριες είτε το άθροισμα κύριων- επικουρικών…

ΔΕΙΤΕ τοΚαθαρό ποσοστό αναπλήρωσης (% επί των προσυνταξιοδοτικών αποδοχών) σε κάθε ευρωπαϊκή χώρα ξεχωριστά ΕΔΩ

ΔΕΙΤΕ τι ισχύει για τα όρια ηλικίας συνταξιοδότησης για κάθε χώρα της ΕΕ ΕΔΩ

ΠΗΓΗ: ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ ΠΟΥ ΚΥΚΛΟΦΟΡΕΙ ΣΕ ΟΛΑ ΤΑ ΠΕΡΙΠΤΕΡΑ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ