Το χάος στην αγορά ντίζελ απειλεί την παγκόσμια οικονομία

Οι φυσικές προμήθειες των καυσίμων επιβάλλουν μεγάλα ασφάλιστρα. Η περιορισμένη προσφορά και οι υψηλές τιμές κινδυνεύουν να υποδαυλίσουν τον παγκόσμιο πληθωρισμό

Το χάος στην αγορά ντίζελ απειλεί την παγκόσμια οικονομία

Η παγκόσμια αγορά ντίζελ παρουσιάζει για άλλη μια φορά σημάδια χάους, υπονομεύοντας την παγκόσμια οικονομία με μια νέα περίοδο πληθωριστικών πιέσεων.

Τροφοδοτώντας φορτηγά, τρένα και πλοία που οδηγούν τη βιομηχανία, το καύσιμο είναι καθοριστικό στην Ευρώπη. Ταλαιπωρημένη από τις απεργίες των εργαζομένων για τις αμοιβές στα γαλλικά διυλιστήρια πετρελαίου που διήρκεσαν πάνω από τρεις εβδομάδες, η ήπειρος αγωνίζεται να είναι έτοιμη για την απαγόρευση των εισαγωγών από τον βασικό προμηθευτή Ρωσία που απέχει 3 1/2 μήνες. Οι ΗΠΑ έχουν τα χαμηλότερα εποχιακά αποθέματα σε στοιχεία που ξεκίνησαν το 1982 πηγαίνοντας στο χειμώνα.

Το χάος είναι το τελευταίο πράγμα που χρειάζεται η Ευρώπη παράλληλα με τις υψηλές τιμές της ενέργειας, αλλά θα μπορούσαν να έρθουν χειρότερα. Αξιωματούχοι της κυβέρνησης Μπάιντεν πίεσαν τους παραγωγούς καυσίμων να περιορίσουν τις εξαγωγές στο εξωτερικό και τους κατηγόρησαν για χαμηλά αποθέματα ντίζελ.

«Είναι εξαιρετικά σφιχτό, οι μετοχές των τελικών χρηστών είναι εξαιρετικά χαμηλές», δήλωσε ο Gary Ross, βετεράνος σύμβουλος πετρελαίου που έγινε διαχειριστής hedge fund στην Black Gold Investors LLC. «Δεν ξέρω από πού προέρχεται ο ανεφοδιασμός. Το ντίζελ είναι το βιομηχανικό προϊόν του κόσμου, οπότε δεν πρόκειται να βοηθήσει ένα ήδη αποδυναμωμένο οικονομικό περιβάλλον».

Κάποια στιγμή αυτή την εβδομάδα, οι έμποροι πλήρωναν ασφάλιστρα έως και 160 δολάρια τον τόνο, περισσότερα από 20 δολάρια το βαρέλι, για να αποκτήσουν ένα φυσικό φορτίο φορτηγίδας του οδικού καυσίμου στην Ευρώπη. Αυτό είναι ένα σημάδι στενών αποθεμάτων. Συγκρίνεται με 24 $ τον τόνο ένα μήνα νωρίτερα.

Στη Νέα Υόρκη, η φυσική αγορά είναι τόσο σφιχτή που τα ασφάλιστρα αυξήθηκαν και εκεί. Η αγορά βρίσκεται σε ανοδική πορεία συναλλαγών από τον περασμένο Αύγουστο. Η δομή σημαίνει ότι οι πωλητές χάνουν χρήματα όταν κρατούν προμήθειες.

Η αγορά συχνά μετατρέπεται σε contango, το αντίθετο της καθυστέρησης όπου οι μελλοντικές τιμές είναι υψηλότερες στα μέσα του έτους, δίνοντας κίνητρα στους προμηθευτές να δημιουργήσουν αποθέματα το καλοκαίρι πριν από την περίοδο συγκομιδής και θέρμανσης.

Το ντίζελ είναι ο κινητήρας της παγκόσμιας οικονομίας. Χρησιμοποιείται για μεταφορές, θέρμανση και βιομηχανικές διαδικασίες, πράγμα που σημαίνει ότι η αύξηση των τιμών μπορεί να αυξήσει τα πάντα, από την τιμή θέρμανσης ενός σπιτιού έως το κόστος των τελικών προϊόντων.

«Σε μακροοικονομικό επίπεδο, η υψηλότερη διαδικασία πετρελαίου αυξάνει τον πληθωρισμό και μειώνει την οικονομική ανάπτυξη», δήλωσε ο Mark Williams, διευθυντής έρευνας για τα βραχυπρόθεσμα έλαια στην WoodMackenzie Ltd. «Το αυξανόμενο κόστος του καυσίμου ντίζελ επηρεάζει επομένως όλους, καθώς οι τιμές του ντίζελ επηρεάζουν το άμεσο κόστος κατασκευής, μεταφοράς και θέρμανσης. Όσο αυξάνονται οι τιμές του ντίζελ, τόσο αυξάνεται και το κόστος των αγαθών, το οποίο γενικά μετακυλίεται στους καταναλωτές».

Η κατάσταση της αγοράς ενδέχεται να κρούσει τον κώδωνα του κινδύνου στο Βερολίνο, το Παρίσι, ακόμη και τη Μόσχα. Ακόμη και τον περασμένο μήνα, η Ευρώπη έλαβε τα δύο πέμπτα των εισαγωγών ντίζελ από τη Ρωσία. Από την πλευρά της, η Ρωσία συνεχίζει να στέλνει περίπου το 80% των αποστολών των καυσίμων της στην Ευρώπη.

Με την έλλειψη εξειδικευμένων δεξαμενόπλοιων ενισχυμένων με πάγο που μπορούν να εξάγουν από τα λιμάνια της Βαλτικής Θάλασσας της Ρωσίας το χειμώνα, υπάρχει επίσης ένα ερώτημα σχετικά με το πόσο εύκολα η αλυσίδα εφοδιασμού της βιομηχανίας πετρελαίου θα είναι σε θέση να μεταφέρει αυτές τις προμήθειες σε εναλλακτικές αγορές.

Η αγορά βρίσκεται σε διάφορες καταστάσεις χάους από τότε που η εισβολή στην Ουκρανία προκάλεσε αβεβαιότητα σχετικά με το τι θα συμβεί στις ροές ντίζελ. Ωστόσο, με την απαγόρευση της ΕΕ, τιμωρία για τον πόλεμο του Βλαντιμίρ Πούτιν, να πλησιάζει όλο και περισσότερο, οι απεργίες στη Γαλλία δεν ήταν αυτό που χρειαζόταν η αγορά.

Οι απεργιακές κινητοποιήσεις, οι οποίες ξεκίνησαν στα τέλη Σεπτεμβρίου, έγιναν τόσο άσχημες που η γαλλική κυβέρνηση επιτάχυνε απεργούς εργάτες για να διανεμηθούν καύσιμα. Σχεδόν το ένα τρίτο των πρατηρίων καυσίμων της χώρας αντιμετώπιζε ελλείψεις κάποια στιγμή αυτή την εβδομάδα.

Υπήρξαν σημάδια ανακούφισης την Παρασκευή, καθώς το πλαίσιο των απεργιακών κινητοποιήσεων υποχώρησε. Οι εργαζόμενοι στα γαλλικά εργοστάσια της Exxon Mobil Corp. σταμάτησαν τη δράση τους, αν και το διυλιστήριο της TotalEnergies SE στη Νορμανδία εξακολουθούσε να είναι αποκλεισμένο.

Η επανέναρξη δεν μπορεί να έρθει αρκετά σύντομα για τους αγοραστές.

«Το ντίζελ είναι ήδη πολύ σφιχτό», δήλωσε ο Helge Andre Martinsen, ανώτερος αναλυτής πετρελαίου στην DNB Bank ASA. «Θα μπορούσαμε εύκολα να καταλήξουμε με μια συμπίεση στο χειμώνα».

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ