Λίφτινγκ στα προαπαιτούμενα της 4ης αξιολόγησης

«Κενό» στις συζητήσεις για το Χρέος, με τη Γερμανία να ακυρώνει ως είθισται όλα τα σχέδια επί χάρτου των Βρυξελλών

Λίφτινγκ στα προαπαιτούμενα της 4ης αξιολόγησης

Ο αριθμός των προαπαιτούμενων της τελευταίας αξιολόγησης παραμένει αμετάβλητος- τα 88 που «καίνε»- αλλά για να αποφύγουμε το ολικό black out, γίνεται εκτεταμένο λίφτινγκ, σβήνοντας και γράφοντας τα παραδοτέα, που χαρακτηρίζονται ως «προβληματικά», με πιο χαρακτηριστική την περίπτωση του Ελληνικού.

 

Περιμένοντας τους επικεφαλής του Κουαρτέτου κι εν όψει των κρίσιμων διαβουλεύσεων από την Τετάρτη, οι πληροφορίες από το μέτωπο της διαπραγμάτευσης αναφέρουν ότι σε συνεννόηση με τους Θεσμούς γίνεται ριζική επαναδιατύπωση- όχι μόνο λεκτική- των προαπαιτούμενων, έτσι ώστε σε πρώτη φάση να επιτευχθεί συμφωνία σε τεχνικό επίπεδο (Staff Level Agreement) και συνολική ολοκλήρωση της τελευταίας αξιολόγησης ως το ορόσημο της 21ης Ιουνίου. «Αλλάζει όλο το πλάνο των βασικών παραδοτέων (key deliverables)», σημειώνουν πηγές με άμεση γνώση των διαβουλεύσεων, συμπληρώνοντας ότι αν και η αναμόρφωση/επικαιροποίηση των προαπαιτούμενων ήταν η συνήθης πρακτική, αυτή τη φορά έχει ειδικό βάρος, καθώς πρόκειται για την τελευταία αξιολόγηση του Προγράμματος.

ΠΡΟΣΦΥΓΕΣ ΓΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΟ

Δυσκολίες υπάρχουν πολλές, όπως για παράδειγμα η τοποθέτηση των νέων Γ.Γ. και Γενικών Διευθυντών στο Δημόσιο, όπου η διαδικασία έχει μεν ξεκινήσει αλλά αποκλείεται να ολοκληρωθεί ως τις 21/6, εκτός αν αλλάξει η διατύπωση του επίμαχου προαπαιτούμενου. Άλλη περίπτωση είναι αυτή του Ελληνικού, όπου η βροχή των προσφυγών και των δικαστικών διαδικασιών καθιστούν ανέφικτη π.χ. την έγκαιρη μεταβίβαση των μετοχών. Θα πρέπει, ωστόσο, να σημειωθεί ότι παρά το εκτεταμένο λίφτινγκ, είναι πολύ πιθανόν ότι θα παραμείνουν σε εκκρεμότητα και μετά από τον Αύγουστο κάποια προαπαιτούμενα, «κυρίως τεχνικού χαρακτήρα», όπως εκτιμούν οι ίδιες πηγές.

Κι ενώ η Αθήνα προσπαθεί να… κόψει δρόμο, με τις Βρυξέλλες να βάζουν «πλάτη», επικρατεί νεκρική σιγή στο μέτωπο των διαβουλεύσεων για τη μεταμνημονιακή επιτήρηση. «Έχουν συμφωνήσει ατύπως όλοι ότι θα είναι έτοιμοι στις 21 Ιουνίου αλλά…», αναφέρουν στα «Π» αρμόδιες πηγές και παραδέχονται ότι πλην των διαρροών και των πληροφοριών για το πώς θα ήθελαν οι βασικοί παίκτες το πλαίσιο «ενισχυμένης εποπτείας», δεν υπάρχει ακόμα τίποτε απολύτως γραμμένο στο χαρτί. Άλλες πηγές, επιβεβαιώνοντας πλήρως τα όσα αποκάλυψαν το περασμένο Σάββατο τα «Π», σημειώνουν ότι εκτός της πολιτικής συμφωνίας για τη μεταμνημονιακή επιτήρηση της Ελλάδας, απαιτείται νομική παρέμβαση λόγω του ασαφούς ισχύοντος πλαισίου για την εποπτεία των χωρών που βγαίνουν από Πρόγραμμα και πρόκειται να τεθούν υπό ενισχυμένη εποπτεία.

ΑΠΛΟΣ ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΣ

Εκεί που υπάρχει το απόλυτο «κενό», είναι στο ζήτημα του Χρέους, καθώς, ως ήταν αναμενόμενο, η γερμανική πλευρά ακύρωσε όλα τα σχέδια επί χάρτου, που είχαν εκπονήσει Βρυξέλλες και Παρίσι, με αποτέλεσμα όλα να πηγαίνουν αργότερα, πολύ αργότερα και με πολλούς αστερίσκους. Στην πραγματικότητα η Αθήνα- η οποία για μια ακόμα φορά είναι παρατηρητής των εξελίξεων που θα κρίνουν το μέλλον των επόμενων γενεών- δείχνει να έχει συμβιβαστεί με την ιδέα ότι οι όποιες αποφάσεις για το Χρέος θα είναι προϊόν επώδυνων για την Ελλάδα συμβιβασμών μεταξύ Γερμανίας- Γαλλίας- ΔΝΤ και δεν θα πρέπει να αναμένονται πριν από την ολοκλήρωση του Προγράμματος. Το τι σημαίνει για τις αγορές η ασάφεια για τη βιωσιμότητα του Χρέους είναι προφανές, εξ ου και η παράταση του σχεδίου αναστολής πληρωμών, με στόχο τη διατήρηση ενός «φουσκωμένου» ταμειακού «μαξιλαριού, μέχρι να ξεκαθαρίσει το τοπίο. Αυτό έχει προκαλέσει, όμως, βραχυκύκλωμα στην εξόφληση των ληξιπρόθεσμων οφειλών του Δημοσίου, επιτείνοντας τα συμπτώματα ασφυξίας στην αγορά.

Μια από τις βασικές μνημονιακές δεσμεύσεις, που σχετίζεται με την ενίσχυση της ρευστότητας στην πραγματική οικονομία άρα και με την υποβοήθηση της δυναμικής της ανάκαμψης, είναι η εκκαθάριση οφειλών ύψους περίπου 4 δις ευρώ ως τον Αύγουστο, με ρητό στόχο να μηδενιστεί το stock των ληξιπρόθεσμων χρεών (δηλαδή αυτών που εκκρεμούν πάνω από 90 ημέρες) κατά την ολοκλήρωση του Προγράμματος. Ωστόσο, τα στοιχεία δείχνουν μηδενικές πληρωμές- κάτι που έθιξε ακόμα και η έκθεση του «φιλικού Γραφείου Προϋπολογισμού στη Βουλή- με αποτέλεσμα στο πρώτο τρίμηνο του έτους να έχουν αυξηθεί αντί να μειωθούν τα «φέσια» του Δημοσίου. Είναι, άλλωστε, ενδεικτικό ότι η υποδόση του 1 δις ευρώ, που είχε προγραμματιστεί για τα μέσα Απριλίου, πήγε στη συνέχεια για τις αρχές Μαίου και πλέον αναμένεται (;) στο πρώτο 15νθήμερο του Ιουνίου.

Πηγή: Από την εφημερίδα ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ που κυκλοφορεί κάθε Σάββατο στα περίπτερα όλης της χώρας

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ