Οι έξι φορολογικές εξαγγελίες που κινδυνεύουν να μείνουν στα λόγια

Οι έξι φορολογικές εξαγγελίες που κινδυνεύουν να μείνουν στα λόγια
Θα φορολογηθούν τα ακίνητα Ελλήνων στο εξωτερικό; Θα συνδεθεί το αφορολόγητο της φορολογικής κλίμακας με τη χρήση «πλαστικού χρήματος»; Θα αυξηθεί ο φόρος της βενζίνης «εδώ και τώρα» ώστε να μειωθούν τα τέλη κυκλοφορίας των αυτοκινήτων τον επόμενο Δεκέμβριο; Θα θεσπιστεί ενιαία φορολογική κλίμακα για όλα τα εισοδήματα μέσω της οποίας θα μεταφερθούν φορολογικά βάρη στους «έχοντες»;

Θα λειτουργήσει το ενιαίο περιουσιολόγιο μέσω του οποίου θα παταχθεί η φοροδιαφυγή και θα έρθουν στην επιφάνεια «κρυφά» εισοδήματα και περιουσιακά στοιχεία; Θα υποχρεωθούν οι Έλληνες να δηλώσουν από το περιεχόμενο των θυρίδων μέχρι τα μετρητά που έχουν κάτω από τα στρώματα; Θα εφαρμοστούν τα μέτρα για τον περιορισμό του λαθρεμπορίου σε τσιγάρα, ποτά και καύσιμα; Θα αντικατασταθεί ο ΕΝΦΙΑ από φόρο τύπου ΦΜΑΠ ώστε να ελαφρυνθούν οι μικροιδιοκτήτες χωρίς όμως να χάσει έσοδα το ελληνικό δημόσιο από τους φόρους ακινήτων;

Το 2015, πρώτο έτος διακυβέρνησης της χώρας από το ΣΥΡΙΖΑ ήταν έτος… υποσχέσεων όσον αφορά στην φορολογική πολιτική. Σε επίπεδο εξαγγελιών, ο πήχης ανέβηκε πολύ ψηλά και τώρα η κυβέρνηση καλείται να αποδείξει ότι μπορεί να κάνει τους σχεδιασμούς της πράξη. Επί έναν ολόκληρο χρόνο, δεν έγινε τίποτα περισσότερο από αυξήσεις φορολογικών συντελεστών: Στο 100% η προκαταβολή φόρου για τις επιχειρήσεις, έως και το 8% η εισφορά αλληλεγγύης, στο 23% ο ΦΠΑ για εκατοντάδες προϊόντα και υπηρεσίες, φόρος πολυτελούς διαβίωσης στα σκάφη και αύξηση των συντελεστών για ΙΧ και ακίνητα με πισίνα, αύξηση φόρου στα κρασιά, ήταν μερικά μόνο από τα μέτρα που επιβλήθηκαν ενώ υπάρχει και συνέχεια για το 2016: αυξημένος φόρος στα εισοδήματα των αγροτών καθώς και σε αυτά από ενοίκια, πρόσθετος φόρος 150 εκατ. ευρώ από τη φορολογική μεταρρύθμιση, αύξηση της προκαταβολής φόρου και στους ελεύθερους επαγγελματίες και αύξηση στο 29% του φόρου για τα κέρδη των επιχειρήσεων είναι μερικά μόνο από τα μέτρα της χρονιάς που έρχεται.

ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΕΙΣ

. Τι θα γίνει όμως σε επίπεδο μεταρρυθμίσεων; Από τις εξαγγελίες που έχουν γίνει μέχρι στιγμής, ελάχιστα έχουν προχωρήσει στην πράξη με αποτέλεσμα, η χρονιά να ξεκινάει και να είναι αμφίβολο τι και πότε θα προχωρήσει. Κάθε εξαγγελία που έγινε μέχρι τώρα, κυρίως από τον αναπληρωτή υπουργό Οικονομικών Τρύφωνα Αλεξιάδη, έχει εγείρει αρκετά ερωτήματα σχετικά με το κατά πόσο μπορεί να εφαρμοστεί και να αποδώσει άμεσα. Ιδού μερικοί από τους λόγους:
1. Η φορολόγηση των ακινήτων που διατηρούν Έλληνες στο εξωτερικό απαιτεί πολύ μεγάλο κόπο και προσπάθεια μόνο και μόνο για να εντοπιστεί η φορολογητέα ύλη. Από εκεί και πέρα υπάρχει το ζήτημα των συμβάσεων αποφυγής διπλής φορολογίας. Ακίνητα που φορολογούνται στο εξωτερικό, δεν μπορούν να φορολογηθούν και στην Ελλάδα. Το πιθανότερο είναι ότι η φορολογητέα ύλη που θα απομείνει θα είναι τόσο μικρή που δεν θα υπάρχει κανένα νόημα επιβολής του μέτρου. Ακόμη και στην Ιταλία που δοκιμάστηκε το μέτρο, τα εισπρακτικά αποτελέσματα ήταν απογοητευτικά

2. Η σύνδεση του αφορολογήτου με τις αγορές με πλαστικό χρήμα, είναι μέτρο που απολαμβάνει ευρείας στήριξης. Ωστόσο τα τεχνικά προβλήματα δεν έχουν αντιμετωπιστεί. Ελλείψεις συσκευών ανάγνωσης καρτών, υψηλές προμήθειες, αδυναμία σύνδεσης ενός φορολογούμενο με μια κάρτα ή έναν λογαριασμό είναι μερικά από αυτά.

3. Η αντικατάσταση του ΕΝΦΙΑ από τον φόρο κατοχής ακινήτων, σκοντάφτει στον κατακερματισμό της ακίνητης περιουσίας. Οι 6 στους 10 έχουν περιουσίες κάτω από 50-70.000 ευρώ σε όρους αντικειμενικών αξιών ενώ με την πτώση των αντικειμενικών, το ποσοστό των μικροιδιοκτητών θα μεγαλώσει. Θεσπίζοντας αφορολόγητο, η φορολογητέα ύλη θα περιοριστεί δραματικά και θα γίνει πολύ δύσκολη η συλλογή εσόδων ύψους 2,65 δι. ευρώ

4. Η συγκρότηση του περιουσιολογίου, πέρα από τη νομοθέτηση (προς το παρόν απαγορεύεται ακόμη και το φακέλωμα των καταθέσεων) απαιτεί πολύ μεγάλη προετοιμασία σε τεχνικό επίπεδο η οποία δεν έχει ξεκινήσει. Είναι αμφίβολο αν μια ολοκληρωμένη βάση θα είναι έτοιμη προς χρήση μέσα στο 2016 ακόμη και αν υλοποιηθεί η απειλή ότι «αυτό που δεν θα δηλώνεται θα κατάσχεται»

5. Η θέσπιση ενιαίας φορολογικής κλίμακας βάσει της οποίας θα φορολογείται το άθροισμα των εισοδημάτων από μισθούς, συντάξεις και ενοίκια (ή από ελεύθερα επαγγέλματα και ενοίκια) είναι πιθανό να «σκοντάψει» στους δανειστές. Η κατάργηση της αυτοτελούς φορολόγησης για εισοδήματα όπως είναι τα ενοίκια ή τα αγροτικά επαγγέλματα, μπορεί να κοστίσει έσοδα εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ. Τα εισοδήματα των Ελλήνων φορολογουμένων έχουν καταβαραθρωθεί λόγω της κρίσης και η φορολόγηση βάσει κλίμακας η οποία θα προβλέπει έστω και μικρό αφορολόγητο, μπορεί να επιφέρει μείωση της φορολογητέας ύλης κατά πολλά δις. ευρώ. Συνολικά το εισόδημα των φυσικών προσώπων, έχει υποχωρήσει πλέον κοντά στα 73 δισ. ευρώ από 110 δισ. ευρώ που ήταν την περίοδο πριν από τα μνημόνια.

6. Οι εξαγγελίες για αλλαγές στον τρόπο φορολόγησης των αυτοκίνητων, έχουν γίνει από το καλοκαίρι το 2015 (τις έκανε για πρώτη φορά ο Γιάνης Βαρουφάκης) αλλά προς το παρόν, το μόνο που υλοποιήθηκε ήταν «μπαλώματα» στα τέλη κυκλοφορίας. Ο Τρύφωνας Αλεξιάδης έσπευσε να μιλήσει από φέτος τον Δεκέμβριο για το τι θα κάνει με τα τέλη κυκλοφορίας του χρόνου: θέλει να μειώσει τα τέλη και να αυξήσει τη φορολογία στα καύσιμα. Όμως αυτό μπορεί να προκαλέσει αλυσιδωτές αντιδράσεις στην αγορά, ακόμη και αύξηση του μεταφορικού κόστους ενώ βυθίζει την αγορά στην αβεβαιότητα. Τι αυτοκίνητο θα επέλεγε κάποιος αν αγόραζε αυτή τη στιγμή; Πετρελαιοκίνητο; Βενζινοκίνητο; Η αγορά χρειάζεται καθαρό τοπίο για να λειτουργήσει και αυτό προς το παρόν δεν υπάρχει.

ΠΗΓΗ: ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ ΠΟΥ ΚΥΚΛΟΦΟΡΕΙ ΣΤΑ ΠΕΡΙΠΤΕΡΑ ΟΛΗΣ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ