Επιχείρηση: «Φορολογήστε το Facebook»

Επιχείρηση: «Φορολογήστε το Facebook»

Στελέχη από τις φορολογικές και οικονομικές υπηρεσίες 137 χωρών προσπαθούν να βρουν απάντηση στο πώς θα φορολογηθούν οι μεγάλες εταιρείες της ψηφιακής οικονομίας και πώς θα αντιμετωπιστεί η φοροαποφυγή.

Οι διαβουλεύσεις έχουν φτάσει σε κάποιο σημείο μεν, σύμφωνα με την ανακοίνωση που εκδόθηκε μετά την ολοκλήρωση ενός ακόμα γύρου διαπραγματεύσεων υπό την εποπτεία του ΟΟΣΑ, όμως η επίτευξη συμφωνίας θα καθυστερήσει αρκετά. Στο σχετικό ανακοινωθέν οι 137 χώρες επιβεβαίωσαν την προσήλωσή τους σε μία συμφωνία ως το τέλος το 2020, όμως αυτό δεν είναι, τελικά, τόσο εύκολο να επιτευχθεί.

Ουσιαστικά πρόκειται για μια κατάσταση όπου 136 χώρες βρίσκονται στη μία πλευρά του τραπεζιού, έχοντας στην απέναντι πλευρά μόνο μία - τις ΗΠΑ. Οι μεγάλες ψηφιακές δυνάμεις είναι όλες αμερικανικές και έχουν συνταχθεί πίσω από την κυβέρνηση Τραμπ για να διαφυλάξουν τα κεκτημένα τους. Amazon, Facebook, Google, Apple και δεκάδες άλλες εταιρείες που έχουν γιγαντωθεί τα τελευταία χρόνια χάρη στην ανάπτυξη των online υπηρεσιών δεν έχουν κανέναν λόγο να δουν αλλαγές στο φορολογικό τους καθεστώς.

Ωστόσο χώρες όπως η Γαλλία πιέζουν. Σε μια προσπάθεια να κάμψει τις αντιρρήσεις της Ουάσιγκτον το Παρίσι έχει προχωρήσει στην επιβολή του λεγόμενου ψηφιακού φόρου, αγνοώντας τις απειλές Τραμπ για εφαρμογή -τιμωρητικών, βεβαίως- δασμών στις εισαγωγές γαλλικών προϊόντων. Η Γαλλία έχει εφαρμόσει φόρο 3% επί των εσόδων που καταγράφουν στην επικράτειά της εταιρείες με δραστηριότητα στο διαδίκτυο και παγκόσμια έσοδα άνω των 750 εκατ. ευρώ. Ωστόσο στο Νταβός ανακοίνωσε πως θα καθυστερήσει την ενεργοποίηση των σχετικών διατάξεων ως το τέλος του 2020 σε αναμονή μίας συμφωνίας υπό τον ΟΟΣΑ.

Οι συνομιλίες στον ΟΟΣΑ επικεντρώνονται γύρω από το πώς θα φορολογηθούν οι εταιρείες στο σημείο που εκδηλώνουν τη δραστηριότητα τους. Με βάση τα σημερινά δεδομένα επιχειρήσεις όπως η Facebook ή η Apple φορολογούνται στην Ιρλανδία -όπου βρίσκονται οι ευρωπαϊκές τους έδρες- για τις πωλήσεις που πραγματοποιούν στην Ελλάδα. Βεβαίως η περίπτωση της δεύτερης είναι λίγο πιο απλή, καθώς αντί αυτής φορολογούνται οι εδώ αντιπρόσωποί της για κάθε Apple υπολογιστή που πουλάνε, όμως δεν ισχύει το ίδιο για τις άυλες υπηρεσίες όπως το iTunes ή το Apple tv. Αντίστοιχα, τα διαφημιστικά έσοδα που δημιουργούνται στην Ελλάδα για το Facebook δεν φορολογούνται στην Ελλάδα, κάτι που θα αλλάξει εφόσον όλες οι πλευρές καταλήξουν σε μία συμφωνία.

Τι σημαίνει όμως για την Ελλάδα μία αλλαγή; Κανείς -εκτός από τις ίδιες τις εταιρείες βέβαια- δεν γνωρίζει τον ακριβή τζίρο που παράγεται στη χώρα μας, αλλά η περίπτωση της Γαλλίας δίνει μια τάξη μεγέθους. Η γαλλική φορολογική υπηρεσία εκτιμούσε πως θα εισπράξει 400 εκατ. ευρώ ως το τέλος Απριλίου από την εφαρμογή του φόρου που είναι γνωστός ως GAFA (όχι από την ελληνική ομόηχη λέξη αλλά από τα αρχικά των εταιρειών Google, Amazon, Facebook, Apple). Το ποσό αυτό είναι απειροελάχιστο μπροστά στα φορολογικά έσοδα του γαλλικού Δημοσίου και έχει περισσότερο συμβολικό χαρακτήρα. Ενδιαφέρον θα έχει η στάση που θα τηρήσει το Λονδίνο, που σχεδιάζει την επιβολή του δικού του ψηφιακού φόρου την άνοιξη, αγνοώντας -προς το παρόν- τις αμερικανικές πιέσεις.