Παγκόσμιο deal στα supermarket με ελληνικό… άρωμα

Ο πέμπτος μεγαλύτερος όμιλος λιανικής τροφίμων στις ΗΠΑ, ο τέταρτος μεγαλύτερος στην Ευρώπη και ο μεγαλύτερος στις χώρες Μπενελούξ δημιουργείται από τη συγχώνευση της βελγικής Delhaize με τον ολλανδικό όμιλο σούπερ μάρκετ Ahold. Η Ahold κατέληξε χθες και επίσημα σε συμφωνία, ύψους 25 δισ. ευρώ, για την εξαγορά της βελγικής Delhaize, ενώνοντας τις δυνάμεις τους σε μία προσπάθεια να ανταγωνιστούν τη WalMart στην αμερικανική αγορά. Ποια είναι όμως η βελγική Delhaize; Η ιδιοκτήτρια εταιρεία της A.B Βασιλόπουλος, μιας από τις μεγαλύτερες αλυσίδες supermarket της χώρας.
Σε κοινό ανακοινωθέν τους, οι δύο εταιρείες γνωστοποίησαν ότι η Ahold θα εξασφαλίσει μερίδιο 61% στο νέο όμιλο που θα συγχωνευθεί, ο οποίος θα παρουσιάζει πωλήσεις ύψους 54,1 δισ. ευρώ, θα διαθέτει περισσότερα από 6.500 καταστήματα παγκοσμίως και συμπληρωματικές δραστηριότητες σε ΗΠΑ και σε χώρες της Μπενελούξ. Επίσης, η συγχώνευση αναμένεται να εξασφαλίσει ετήσια μείωση δαπανών της τάξης των 500 εκατ. ευρώ, κάτι που αναμένεται να επιτευχθεί στο τρίτο έτος μετά τη συγχώνευση.
Η Ahold, η οποία είναι γνωστή στην Ευρώπη από την αλυσίδα σούπερ μάρκετ Albert Heijn στην Ολλανδία, ελέγχει τα καταστήματα Stop & Shop στις ΗΠΑ, ενώ η Delhaize ελέγχει τις αλυσίδες Food Lion και Hannaford.
O ολλανδικός όμιλος ανακοίνωσε επίσης ότι σκοπεύει να καταβάλει 4,75 μετοχές για κάθε μετοχή της Delhaize, αποτιμώντας την Delhaize στα 9,3 δισ. ευρώ ή στα 90 ευρώ ανά μετοχή.
Ωστόσο, η Ahold ανακοίνωσε ότι θα επιστρέψει 1 δισ. ευρώ στους μετόχους της με έκτακτο μέρισμα και με αντίστροφο split προτού ολοκληρωθεί η συγχώνευση. Προσπάθειες από το 2006 Σημειώνεται ότι οι δύο πλευρές εξέταζαν εδώ και χρόνια το ενδεχόμενο της συγχώνευσης, αρχίζοντας τις διαπραγματεύσεις το 2006, στην προσπάθειά τους να εξασφαλίσουν μεγαλύτερη οικονομία κλίμακος και μείωση του κόστους, προκειμένου να αντέξουν τον ανταγωνισμό από τις εκπτωτικές αλυσίδες σούπερ μάρκετ.
Ο διευθύνων σύμβουλος της Delhaize, Φρανς Μίλερ, αρνήθηκε να εξηγήσει πώς θα μπορούσαν να επιτευχθούν οι παραπάνω συνέργειες, λέγοντας απλώς ότι οι δύο πλευρές χρειάζονται χρόνο για να χαράξουν την πορεία τους. Αναλυτές εκτιμούν ότι η συγχώνευση θα βοηθήσει ώστε να αποτραπεί η απειλή από τις εκ- πτωτικές αλυσίδες σουπερμάρκετ σε ΗΠΑ και Ευρώπη, συμβάλλον- τας ταυτόχρονα στην εξοικονόμηση κόστους και στην επέκταση των δραστηριοτήτων των δύο ομίλων και στις δύο πλευρές του Ατλαντικού. Με βάση εκτιμήσεις της Morgan Stanley, ο νέος όμιλος που θα προκύψει θα έχει μερίδιο αγοράς 4,2% στις ΗΠΑ.
Επίσης, σύμφωνα με αναλυτές της Radobank, το αυξημένο μέγεθος του νέου ομίλου θα βοηθούσε τις επιχειρήσεις να διαφοροποιηθούν από τις ΗΠΑ και να αναπτύξουν online δραστηριότητες. Κάποιοι άλλοι αναλυτές, ωστό- σο, βλέπουν περιορισμένα οφέλη, πέραν του κόστους φορολόγησης. Σημειώνεται ότι οι δύο όμιλοι, ενώ έχουν την έδρα τους στην Ευρώπη, αντλούν το 60% των εσόδων από τις πωλήσεις τους στις ΗΠΑ.