Αεροδρόμιο Κωνσταντινούπολης: To όνειρο του Ερντογάν να γίνει το μεγαλύτερο του κόσμου

Με μεγάλο οικονομικό και περιβαλλοντικό αλλά και ανθρώπινο κόστος η κατασκευή του νέου αεροδρόμιου της Κωνσταντινούπολης

Αεροδρόμιο Κωνσταντινούπολης: To όνειρο του Ερντογάν να γίνει το μεγαλύτερο του κόσμου

 Αρον –αρον τα εγκαίνια από τον Ερνογάν προκειμένου να συμπέσουν με τον εορτασμό των 95 χρόνων από την ίδρυση της Τουρκικής Δημοκρατίας.Η πρώτη φάση των εργασιών αναμένεται να ολοκληρωθεί έως τα τέλη του έτους-

Μέχρι τότε θα εξυπηρετεί μόλις πέντε πτήσεις την ημέρα Εξι διάδρομοι προσγείωσης, 76 εκατ. τετραγωνικά μέτρα εγκαταστάσεων, 42 χιλιόμετρα κυλιόμενων διαδρόμων για τις βαλίτσες, 22.000 κάμερες ασφαλείας, 228 σημεία ελέγχου διαβατηρίων, 225.000 εργαζόμενοι και 200 εκατομμύρια επιβάτες το χρόνο.

Με έκταση μεγαλύτερη και από ολόκληρο το νησί του Μανχάταν και επιβατική κίνηση διπλάσια από το αμέσως επόμενο, το νέο αεροδρόμιο της Κωνσταντινούπολης δεν είναι απλά το μεγαλύτερο του κόσμου. Είναι ένα υπερμέγεθες σύμβολο της επιθυμίας του Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν να συμπεριλάβει την Τουρκία ανάμεσα στις υπερδυνάμεις του πλανήτη. «Το καταφέραμε παρά τις αμέτρητες προκλήσεις, παγίδες και επιθέσεις των τελευταίων πέντε χρόνων», δήλωσε ο Τούρκος πρόεδρος τη Δευτέρα, κατά τα πανηγυρικά εγκαίνια του νέου αεροδρομίου.

«Αυτό δεν είναι απλά ένα αεροδρόμιο. Είναι ένα μνημείο στη νίκη», διάβασαν οι δεκάδες δημοσιογράφοι σε μια ταμπέλα, σε μια έμμεση αναφορά στα γεγονότα που συντάραξαν την Τουρκία τα τελευταία πέντε χρόνια, όπως οι τρομοκρατικές επιθέσεις, οι επιπτώσεις του πολέμου στη Συρία και το αποτυχημένο πραξικόπημα του 2016. Τι και εάν οι καθυστερήσεις των εργασιών σημαίνουν πως τα εγκαίνια έγιναν περισσότερο για τα μάτια του κόσμου, αφού το αεροδρόμιο δεν μπορεί σε αυτή τη φάση να εξυπηρετήσει παρά μόλις πέντε πτήσεις την ημέρα. Στα σχέδια του Ερντογάν, ήταν απολύτως απαραίτητο η λαμπρή τελετή να συμπέσει με τον εορτασμό των 95 χρόνων από την ίδρυση της Τουρκικής Δημοκρατίας.

«Δημιουργούμε τις υποδομές και τους στόχους για το όραμά μας για το 2053 και το 2071», είπε, αναφερόμενος στα σχέδια που έχει παρουσιάσει με ορόσημο τη συμπλήρωση 600 χρόνων από την άλωση της Κωνσταντινούπολης και 1.000 χρόνων από τη μάχη του Ματζικέρτ αντίστοιχα. «Η Τουρκία είναι αποφασισμένη να γίνει σύμβολο ευημερίας και μία από τις 10 κορυφαίες οικονομίες του κόσμου», πρόσθεσε ο Ερντογάν. Με κόστος που ξεπερνά τα 30 δισ. ευρώ, το νέο αεροδρόμιο της Κωνσταντινούπολης είναι το μεγαλύτερο δημόσιο έργο στην ιστορία της Τουρκίας, όμως έρχεται να προστεθεί στα δεκάδες δισεκατομμύρια που έχουν επενδυθεί τα τελευταία χρόνια σε κατασκευές και real estate στη χώρα.

Επί των ημερών του Ερντογάν χτίστηκαν εκατοντάδες λαμπερά εμπορικά κέντρα και ουρανοξύστες, πανεπιστήμια, τζαμιά, γέφυρες, τούνελ, νοσοκομεία και σιδηροδρομικοί σταθμοί. Το αποτέλεσμα είναι ρυθμοί ανάπτυξης που παραμένουν υψηλότεροι από το 5% το χρόνο σε όλη τη διάρκεια της διακυβέρνησης Ερντογάν, όμως το τίμημα για την τουρκική οικονομία έχει υπάρξει βαρύ. Τα έργα αυτά πραγματοποιούνται με δανεικά και τα μεγάλα χρέη που έχουν συσσωρευτεί προβληματίζουν σοβαρά τους οικονομολόγους, ενώ ήδη προκαλούν τριγμούς στην οικονομία.

Όμως οι ενστάσεις για το οικονομικό, περιβαλλοντικό ή ακόμα και το ανθρώπινο κόστος (αφού η κατασκευή του νέου αεροδρομίου φέρεται να έχει οδηγήσει στο θάνατο δεκάδων εργατών) δεν είναι ικανές να σταθούν εμπόδιο στο μεγάλο όραμα του Ερντογάν για την Κωνσταντινούπολη. Στόχος του είναι να μετατρέψει την Πόλη σε ένα hub μεταφορών που θα συνδέει την Ασία, την Ευρώπη και τη Μέση Ανατολή, δίνοντας ακόμα μεγαλύτερη ώθηση στην Turkish Airlines, προκειμένου να ανταγωνιστεί τις τρεις μεγάλες αραβικές δυνάμεις των αερομεταφορών (Emirates, Qatar Airways και Etihad). «Η Κωνσταντινούπολη δεν είναι μόνο η μεγαλύτερη πόλη μας. Είναι το πιο σημαντικό brand μας.

Είναι ένα πανέμορφο πετράδι ανάμεσα σε δύο θάλασσες. Μπορεί να συγκριθεί με τον ήλιο αυτής της γης», είπε ο Ερντογάν. Πραγματικά, τοποθετημένη ιδανικά στο σταυροδρόμι μεταξύ Δύσης και Ανατολής, η Κωνσταντινούπολη απέχει εννέα ώρες με το αεροπλάνο τόσο από τη Νέα Υόρκη όσο και από την Σαγκάη. Το 80% του παγκόσμιου πληθυσμού μπορεί να βρεθεί στην Κωνσταντινούπολη με μία πτήση 11 ωρών το πολύ, και αυτό την καθιστά ιδανική για τη δημιουργία του hub που έχει οραματιστεί ο Ερντογάν. Όμως, το μεγάλο σχέδιο του Τούρκου προέδρου θα πρέπει να περιμένει τουλάχιστον έως τα τέλη του έτους, όταν και θα ολοκληρωθεί η πρώτη φάση των εργασιών στο νέο αεροδρόμιο της Κωνσταντινούπολης.

Μόνο τότε θα καταστεί δυνατή η μεταφορά των αεροπλάνων και του εξοπλισμού από το Διεθνές Αεροδρόμιο Ατατούρκ, το οποίο και θα κλείσει. Εν τω μεταξύ, οι καταγγελίες των εφημερίδων της αντιπολίτευσης για τις άθλιες συνθήκες που επικρατούν στο τεράστιο εργοτάξιο του νέου αεροδρομίου, θαμπώνουν τη λάμψη των εγκαινίων. «Το αεροδρόμιο έχει γίνει νεκροταφείο», είπε εκπρόσωπος του εργατικού συνδικάτου Dev-Yapi-Is στο Associated Press, καταγγέλλοντας ότι οι τεράστιες πιέσεις για την ολοκλήρωση του έργου οδηγούν σε απροσεξίες, ατυχήματα και θανάτους.

Το σωματείο μιλά για 37 διαπιστωμένους θανάτους εργατών και τουλάχιστον 100 ακόμα που δεν έχουν ταυτοποιηθεί, την ώρα που παλαιότερο ρεπορτάζ της τουρκικής εφημερίδας Cumhuriyet ανέβαζε τον αριθμό των νεκρών στους 400, κάνοντας λόγο για συγκάλυψη των ατυχημάτων και χρήματα που «αγοράζουν» τη σιωπή των οικογενειών των θυμάτων