Ποιοι θα κερδίσουν (και πόσα) από τον νέο αγωγό αερίου στην Ελλάδα

Ποιοι θα κερδίσουν (και πόσα) από τον νέο αγωγό αερίου στην Ελλάδα
Η μεγαλύτερη άμεση ξένη επένδυση στην Ελλάδα, προϋπολογισμού 1,5 δισ. ευρώ, η κατασκευή του μεγάλου Διαδριατικού Αγωγού Φυσικού Αερίου (ΤΑΡ), ο οποίος θα μεταφέρει φυσικό αέριο από το Αζερμπαϊτζάν μέσω της Τουρκίας, Ελλάδας, Αλβανίας και Ιταλίας στην Δυτική Ευρώπη εγκαινιάστηκε, και μαζί μια νέα εποχή για τον ενεργειακό ρόλο της χώρας και τις επενδύσεις.

Το συνολικό μήκος του αγωγού που συνδέεται με τον TANAP στην Τουρκία και καταλήγει στην Ιταλία είναι 870 χλμ από τα οποία το μεγαλύτερο μέρος τα 550 χλμ περνούν από την Ελλάδα, όπου και θα πραγματοποιηθεί και το μεγαλύτερο μέρος της επένδυσης, στη χρηματοδότηση της οποίας η EBRD θα συμβάλει με 1,5 δις. ευρώ.

Τα οφέλη για την ελληνική οικονομία από τον ΤΑΡ στα επόμενα 50 χρόνια υπολογίζονται σε 17 – 18 δισ. ευρώ. Το έργο κατασκευής, που θα ξεκινήσει το καλοκαίρι δημιουργεί για την ελληνική οικονομία σημαντικές χρηματοροές και ώθηση της οικονομίας και θα δημιουργήσει 8.000-10.000 θέσεις εργασίας. Υπολογίζονται στις 150 οι εταιρείες που θα πάρουν παραγγελίες ενισχύοντας τη δραστηριότητά τους και την απασχόληση, ενώ η λειτουργία του αγωγού θα δημιουργήσει 4.300 θέσεις εργασίας για τα επόμενα 50 χρόνια.

ΣΠΟΥΔΑΙΟΤΗΤΑ. Πρόκειται για ένα από τα σημαντικότερα ενεργειακά έργα παγκοσμίως με το οποίο το σχέδιο για μια πολυδιάστατη ενεργειακή πολιτική μέσω συνεργασιών και έργων γίνεται πράξη. Την εποχή αυτή ο ενεργειακός χάρτης της ΝΑ Ευρώπης μεταμορφώνεται και η Ελλάδα μπορεί να γίνει ενεργειακός κόμβος αποκτώντας πολλαπλά οφέλη. Ο IGB, ο πλωτός σταθμός LNG στην Αλεξανδρούπολη και η αναβάθμιση του σταθμού της Ρεβυθούσας είναι έργα αυτής της νέας εποχής, ενώ αναμένεται σύντομα και η ολοκλήρωση της πώλησης του ΔΕΣΦΑ για τον οποίο το ενδιαφέρον των Αζέρων είναι αμείωτο. Η ενέργεια μπορεί να γίνει πόλος έλξης ξένων επενδύσεων αλλάζοντας το επενδυτικό προφίλ της χώρας.

Η κούρσα των αγωγών που κρατάει από το 2013 έληξε οριστικά με νικητή τον TAP μια εξέλιξη αυτή σε συνδυασμό με την ολοκλήρωση της αξιολόγησης σηματοδοτεί τη νέα στάση της κυβέρνησης απέναντι στις επενδύσεις, αφού, μετά από τις αρχικές επιφυλάξεις, καθυστερήσεις, αναβολές φαίνεται αποφασισμένη να επιταχύνει τους ρυθμούς της.

Πλειάδα υπουργών παραβρέθηκαν στα εγκαίνια του αγωγού οι οποίοι τόνισαν τη σημασία των επενδύσεων και όλοι έδειξαν αποφασισμένοι να βοηθήσουν στην άρση των όποιων εμποδίων για να επιταχυνθούν οι ρυθμοί και να τονωθεί η οικονομία.

Ο υφυπουργός Εξωτερικών, Δημήτρης Μάρδας αναφέρθηκε στη σημασία της άρσης των εμποδίων για να προχωρήσουν επενδύσεις που λιμνάζουν χρόνια. «Εχω εισηγηθεί τη δημιουργία μιας τριμελούς επιτροπής υπό τον Νίκο Παππά, ο οποίος είναι αρμόδιος για την προσέλκυση διεθνών επενδύσεων, η οποία θα αναλαμβάνει να ξεμπλοκάρει όποια επένδυση κολλάει» δήλωσε στο MoneyPro. Όπως εξήγησε πρόκειται για ένα μηχανισμό ο οποίος θα ενεργοποιείται όταν μια επένδυση κολλάει στο γραφείο ενός υπαλλήλου για περισσότερο από 30 ημέρες, λειτουργώντας ως «επιταχυντής». Η επιτροπή θα παρεμβαίνει και θα έχει τις απαιτούμενες αρμοδιότητες για να ξεκολλάει ότι κολλάει.

ΕΙΣΗΓΗΣΗ. O ΔΕΣΦΑ φαίνεται πως θα είναι η επόμενη ιδιωτικοποίηση που θα ολοκληρωθεί, αφού σύμφωνα με τον κ. Σκουρλέτη «το ενδιαφέρον των επενδυτών είναι δεδομένο, επιβεβαίωσαν και οι Ιταλοί το ενδιαφέρον τους για το 17% που πρέπει να πάρει ευρωπαϊκή εταιρεία (η SNAM) και οι διαδικασίες προχωράνε». Αναμένεται η εισήγηση της διοίκησης του ΔΕΣΦΑ για τις τιμολογήσεις στη ΡΑΕ και μετά η δημοσίευση του Κανονισμού που αλλάζει τις τιμές στις χρεώσεις του ΔΕΣΦΑ και επομένως το business plan. Μετά την οριστικοποίηση των χρεώσεων που καθορίζουν και την αποδοτικότητα της επένδυσης θα πρέπει να μεταβιβαστεί το 17% από τη Socar στη Snam και να δώσει την οριστική της έγκριση η Κομισιόν στη συμφωνία και μέσα στο καλοκαίρι και τέλος να γίνει η μεταβίβαση των μετοχών του ΔΕΣΦΑ από το ΤΑΙΠΕΔ.

Από την εφημερίδα Παραπολιτικά που κυκλοφορεί κάθε Σάββατο