"Πόρτα" από τους δανειστές για το ασφαλιστικό - τα επτά σημεία "φωτιά"

"Πόρτα" από τους δανειστές για το ασφαλιστικό - τα επτά σημεία "φωτιά"
Μπορεί επισήμως οι εκπρόσωποι του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου αλλά και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής να μην τοποθετούνται ακόμη επί της ελληνικής πρότασης για το ασφαλιστικό, τα μηνύματα όμως που φτάνουν στην ελληνική πλευρά είναι σαφή: το νομοσχέδιο με τη μορφή που παρουσιάστηκε δεν… περνάει.

Το υπουργείο Εργασίας παρουσίασε μια πρόταση που «πριμοδοτεί» υπερβολικά τους υποψήφιους χαμηλοσυνταξιούχους με συντελεστές αναπλήρωσης που ξεπερνούν ακόμη και το 80% όταν το «κουαρτέτο» έχει ζητήσει συντελεστές όχι πάνω από 50-55%. Σε μια χώρα χαμηλοσυνταξιούχων αυτό σημαίνει διατήρηση της συνταξιοδοτικής δαπάνης σε πολύ υψηλά επίπεδα με αποτέλεσμα να μην εξασφαλίζεται ότι η συνταξιοδοτική δαπάνη θα παραμείνει στα συμφωνημένα επίπεδα του 15% μέχρι και το 2060.

Σαφής πρόβλεψη για κατάργηση των φόρων υπέρ τρίτων δεν υπάρχει ούτε οι πόροι που θα γεμίσουν τον «κουμπαρά» του ασφαλιστικού έχουν αποσαφηνιστεί από την ελληνική πλευρά προκειμένου να «μετρηθούν».

Ακόμη και ο νέος τρόπος υπολογισμού των εισφορών προκαλεί ενστάσεις από την πλευρά των δανειστών καθώς «πριμοδοτεί» -μειώνοντας τις ασφαλιστικές εισφορές- αυτούς που δηλώνουν τα λιγότερα.

Με δεδομένο όμως ότι στα χαρτιά της εφορίας η συντριπτική πλειοψηφία αγροτών και ελεύθερων επαγγελματιών εμφανίζονται ως «φτωχοί» δημιουργούνται ενστάσεις σχετικά με το κατά πόσο θα διατηρηθούν οι εισφορές στα επιθυμητά επίπεδα. Υπό αυτά τα δεδομένα, το ενδεχόμενο να υπάρξουν σημαντικές καθυστερήσεις τόσο όσον αφορά στη διαδικασία ψήφισης του ασφαλιστικού όπως επίσης και στη συνολική διαδικασία της 1ης αξιολόγησης είναι κάτι περισσότερο από ορατό.

Ο αρχικός προγραμματισμός σύμφωνα με τον οποίο το ασφαλιστικό νομοσχέδιο θα ερχόταν στη Βουλή μέσα στο τελευταίο 10ήμερο του Ιανουαρίου προκειμένου να ψηφιστεί μέσα στο πρώτο 10ήμερο του Φεβρουαρίου, φαίνεται πλέον υπερβολικά αισιόδοξος.


ΟΙ ΑΝΤΙΡΡΗΣΕΙΣ. Ποια όμως είναι τα επτά καυτά σημεία του νέου ασφαλιστικού επί των οποίων αναμένεται να υπάρξουν και οι περισσότερες αντιρρήσεις από την πλευρά των δανειστών; Ο κατάλογος με τα σημεία «φωτιά» διαμορφώνεται ως εξής:

1. Συντελεστές αναπλήρωσης για τις νέες συντάξεις: Με 15 χρόνια ασφάλισης και αποδοχές μόλις 800 ευρώ, το νέο σύστημα βγάζει συντελεστή αναπλήρωσης 60%, με 20 χρόνια 65%, με 30 χρόνια 77% και με 35 χρόνια 86%. Στα 40 χρόνια, το ποσοστό αναπλήρωσης μόνο για την κύρια σύνταξη του συγκεκριμένου ασφαλισμένου προσεγγίζει ακόμη και το 100%. Τι σημαίνει αυτό στην πράξη; Ότι το νέο σύστημα είναι «γενναιόδωρο» για αυτούς που θα πληρώσουν τα λιγότερα κατά τη διάρκεια του εργασιακού τους βίου. Επί του θέματος είναι πολύ σοβαρό να υπάρξουν σοβαρές αντιρρήσεις από την πλευρά των δανειστών

2. Με βάση την πρόταση της ελληνική πλευράς, οι συντελεστές αναπλήρωσης πέφτουν κατακόρυφα για τις υψηλότερες αποδοχές. Στις 2.000 ευρώ συντάξιμων αποδοχών, ο συντελεστής διαμορφώνεται στο 31% στα 15 χρόνια, στο 36% στα 20 χρόνια και στο 57% στα 35 χρόνια. Εκτός του ότι και αυτά τα ποσοστά μπορεί να κριθούν υψηλά από τους δανειστές, δημιουργούν και αντικίνητρο για ασφάλιση καθώς όσο λιγότερα πληρώνει κάποιος με τόσο υψηλότερο συντελεστή αναπλήρωσης επιβραβεύεται. Αυτό μπορεί να αποτελέσει ισχυρό κίνητρο για εισφοροαποφυγή.

3. Εχει τεθεί δυσανάλογα υψηλό πλαφόν στο εισόδημα που ασφαλίζεται συγκριτικά με τη σύνταξη που θα αποδίδεται. Τα νούμερα εντυπωσιάζουν: Το μέγιστο όριο μηνιαίου εισοδήματος για το οποίο θα μπορεί να ασφαλίζεται κάποιος, διαμορφώνεται στα 5860 ευρώ. Όμως η μέγιστη σύνταξη δεν θα μπορεί να ξεπερνά τα 2300 ευρώ. Γιατί να εμφανίσει κάποιος τις πραγματικές υψηλές αποδοχές του όταν θα γνωρίζει ότι το σύστημα θα τον επιβραβεύσει με συντελεστή αναπλήρωσης κάτω του 40%, ποσοστό χαμηλότερο από οποιαδήποτε ευρωπαϊκή χώρα; Αυτή η δυσαναλογία από μόνη της αποτελεί ισχυρό κίνητρο και για φοροδιαφυγή με πολλαπλές συνέπειες για τα κρατικά ταμεία.

4. Όπως δήλωσε δημόσια και ο υπουργός Εργασίας, το νέο σύστημα υπολογισμού των ασφαλιστικών εισφορών επιβραβεύει όσους επαγγελματίες δηλώνουν έως 800-1000 ευρώ τον μήνα μειώνοντας τις ασφαλιστικές εισφορές που θα πρέπει να πληρώνουν στα ταμεία. Αυτό όμως σημαίνει και μείωση προσδοκόμενων εσόδων για τα ταμεία. Πώς θα αναπληρωθούν αυτές οι απώλειες όταν εισοδήματα έως 1000 ευρώ τον μήνα δηλώνει το 90% των ελεύθερων επαγγελματιών και σχεδόν το σύνολο του αγροτικού κόσμου; Οι υπεραυξημένες εισφορές που θα κληθούν να πληρώσουν οι έχοντες τα υψηλά εισοδήματα, είναι αμφίβολο αν θα εισπραχθούν αλλά και ακόμη και να εισπραχθούν, δεν θα είναι αρκετές ώστε να μην προκληθεί τρύπα στα έσοδα των ταμείων.

5. Προς το παρόν δεν υπάρχουν στοιχεία που να επιβεβαιώνουν ότι η δαπάνη για τις συντάξεις σε μακροχρόνιο ορίζοντα (έως και το 2060) θα συγκρατηθεί στα επίπεδα του 15%, όριο που έχει συμφωνηθεί με τους δανειστές. Η «γενναιοδωρία» προς τους χαμηλοσυνταξιούχους, είναι πιθανό να αυξήσει τη δαπάνη πάνω από αυτά τα επίπεδα.

6. Το νομοσχέδιο προβλέπει τη λήψη μέτρων για τη χρηματοδότηση των αναγκών του ασφαλιστικού στο μέλλον. Το πώς ακριβώς θα γεμίσει ο «κουμπαράς» (στα πρότυπα του ΑΚΑΓΕ) του ασφαλιστικού δεν έχει αποσαφηνιστεί ενώ οι πηγές εσόδων παραμένουν άγνωστες.

7. Η ελληνική πλευρά έχει τοποθετηθεί υπέρ της διατήρησης των φόρων υπέρ τρίτων ως πόρων του συστήματος παρά τις αντίθετες αναφορές του μνημονίου. Αυτό το κάνει για να μην δημιουργήσει την ανάγκη για νέα μέτρα ή για επιβολή ακόμη περισσότερων εισφορών. Ούτε αυτό όμως έχει συμφωνηθεί με τους δανειστές και παραμένει ως εκκρεμότητα.

ΠΗΓΗ: ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ ΠΟΥ ΚΥΚΛΟΦΟΡΕΙ ΣΤΑ ΠΕΡΙΠΤΕΡΑ ΟΛΗΣ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ