Βαθύ το τραύμα στον τουρισμό από τον κορονοϊό

Απώλειες που προσεγγίζουν ως και το μισό τρισ. δολάρια για την παγκόσμια αγορά τουρισμού – Τα πρώτα στοιχεία για την επιβατική κίνηση στην Ελλάδα

Βαθύ το τραύμα στον τουρισμό από τον κορονοϊό

Το 2019 είχε ολοκληρωθεί με τους καλύτερους οιωνούς για τον ελληνικό τουρισμό, ωστόσο η πανδημία του κορονοϊού ανέτρεψε βίαια τα σχέδια και τις προσδοκίες.

Σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος το 2019 είχε κλείσει με το πλεόνασμα του ταξιδιωτικού ισοζυγίου να διαμορφώνεται σε 15,43 δισ. ευρώ από 13,9 δισ. το 2018. Η εξέλιξη αυτή οφείλεται στη μεγαλύτερη αύξηση των ταξιδιωτικών εισπράξεων κατά 2,1 δισ. από αυτή των ταξιδιωτικών πληρωμών που αυξήθηκαν κατά 553 εκατ.

Το ενθαρρυντικό για το 2019 ήταν η αύξηση της μέσης δαπάνης ανά ταξίδι κατά 48 ευρώ αλλά και η αύξηση της εισερχόμενης κίνησης ταξιδιωτών κατά 2,8%. Οι διανυκτερεύσεις ταξιδιωτών στην Ελλάδα διαμορφώθηκαν στις 236,5 εκατ.. το 2019, έναντι 230,7 εκατ. το 2018, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 2,5%. Το γεγονός αυτό οφείλεται στην άνοδο κατά 10,4% των διανυκτερεύσεων των κατοίκων των χωρών εκτός της ΕΕ-28, καθώς οι διανυκτερεύσεις των κατοίκων των χωρών της ΕΕ-28 παρουσίασαν μικρή μείωση κατά 0,7%, ανέφερε σε σχετικό ενημερωτικό της δελτίο η Τράπεζα της Ελλάδος.

Ωστόσο τα μαύρα σύννεφα άρχισαν να πυκνώνουν κυρίως από τον Φεβρουάριο και μετά με τις πρώτες ενδείξεις να έρχονται από την Κίνα. Ο αντίκτυπος από τα μέτρα για την αντιμετώπιση της επιδημίας στην ασιατική χώρα έφτασε στην Ελλάδα στα τέλη Φεβρουαρίου όταν η Air China ανακοίνωσε την αναστολή των πτήσεων στη γραμμή Αθήνα – Πεκίνο, εξέλιξη που ουσιαστικά ανέστειλε την εκκίνηση της τουριστικής περιόδου σε περιοχές όπως η Σαντορίνη.

Βεβαίως η «άφιξη» του κορονοϊού στην Ευρώπη έδειξε από την αρχή πως ο τουρισμός θα ήταν το μεγάλο θύμα και στην Ελλάδα, όπου ο συγκεκριμένος κλάδος παράγει τουλάχιστον το 20% του ΑΕΠ. Δημοφιλείς προορισμοί σε όλη την ήπειρο παρουσιάζουν μια εντελώς διαφορετική εικόνα από τη συνηθισμένη με προφανείς επιπτώσεις στην οικονομία και την απασχόληση.

Χαμένη είναι η χρονιά για την κρουαζιέρα, η οποία είχε συνεισφέρει πέρυσι με μισό δισ. ευρώ στις ταξιδιωτικές εισπράξεις παρουσιάζοντας μεταβολή 15,3% σε σχέση με το 2018.

Πολλά από τα ξενοδοχεία 12μηνης λειτουργίας στην Ελλάδα θεωρούν πως δεν θα επανεκκινήσουν τη λειτουργία τους πριν το επόμενο φθινόπωρο, με την προϋπόθεση πως δεν θα επιβεβαιωθούν οι προβλέψεις για εκδήλωση δεύτερου κύματος του Covid-19 μετά το καλοκαίρι.

Ο κλάδος των αερομεταφορών από την πλευρά του κάνει λόγο για πρωτοφανή επίπτωση της πανδημίας στα ευρωπαϊκά αεροδρόμια. Μόνο τον Μάρτιο η επιβατική κίνηση στα αεροδρόμια της ηπείρου μειώθηκε κατά 59,5%, ενώ οι προβλέψεις μιλούν για χαμένα έσοδα ύψους 23 δισ. ευρώ μέχρι το τέλος του έτους με μείωση της κίνησης κατά 873 εκατ. επιβάτες, σύμφωνα με το βασικό σενάριο.

Συνολικά για το 2020 ο Παγκόσμιος Οργανισμός Τουρισμού εκτιμά πως η κίνηση θα είναι μειωμένη ως και κατά 30% σε σχέση με το 2019, γεγονός που μεταφράζεται σε απώλεια ταξιδιωτικών εισπράξεων ύψους 300-450 δισ. δολαρίων.

H εικόνα του αεροδρομίου «Ελευθέριος Βενιζέλος» της Αθήνας δείχνει το μέγεθος της επίπτωσης για τα ελληνικά δεδομένα. Τον Μάρτιο η συνολική επιβατική κίνηση παρουσίασε πτώση 61,3%, με πτώση 60% στις πτήσεις εσωτερικού και 62% στις διεθνείς πτήσεις. Συνολικά στο 1ο τρίμηνο καταγράφεται πτώση 20,5% σε σχέση με το 1ο τρίμηνο του 2019.

Σύμφωνα με τους κολοσσούς των αερομεταφορών η ανάκαμψη δεν θα είναι ταχεία. Η Lufthansa έχει ήδη δώσει μία εκτίμηση, με το Εκτελεστικό της Συμβούλιο να εκτιμά πως η αεροπορική βιομηχανία δεν θα μπορέσει να επιστρέφει στα προ-κορονοϊού επίπεδα γρήγορα, καθώς θα χρειαστούν μήνες έως ότου να αρθούν εντελώς οι παγκόσμιοι περιορισμοί και χρόνια μέχρι η παγκόσμια ζήτηση για αεροπορικά ταξίδια να επιστρέψει στα επίπεδα πριν την κρίση.