Το «ξύπνημα» του ΤΑΙΠΕΔ: Τι θα πουληθεί και πότε

Το «ξύπνημα» του ΤΑΙΠΕΔ: Τι θα πουληθεί και πότε
Αντίστροφα μετρά πλέον ο χρόνος για τη λειτουργία του Υπερταμείου των 50 δισ. ευρώ, μετά τις υπογραφές που έπεσαν την περασμένη Δευτέρα για τα περιφερειακά αεροδρόμια. Με τον «μηχανισμό» των αποκρατικοποιήσεων να παίρνει μπροστα, ύστερα από μήνες καθυστερήσεων, το ΤΑΙΠΕΔ «κερδίζει» τη θέση του ως ένας βασικός μοχλός του fund για την αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας, ενώ ταυτόχρονα, ξεκαθαρίζουν οι λεπτομέρειες για τη λειτουργία του νέου Ταμείου, δημιουργώντας όμως και (νέα) ερωτήματα.

Στην αγορά θεωρούν τις υπογραφές για τα αεροδρόμια ως το πρώτο «θετικό σημάδι» που έρχεται από την ελληνική πλευρά για ξένες επενδύσεις και δεν είναι τυχαία η παρέμβαση του Τζον Πόλσον στην κατεύθυνση αυτή. Ο επικεφαλής του Paulson & Co που μπήκε δυνατά στη διαδικασία ανακεφαλαιοποίησης των ελληνικών τραπεζων, δήλωσε πως «θα εξετάσουμε νέες επενδύσεις όσο θα σημειώνεται περαιτέρω πρόοδος».

Πρόσθεσε μάλιστα πως «η Ελλάδα επιβίωσε από την καταιγίδα. Τα σύννεφα διαλύονται και ο ήλιος αρχίζει να κάνει την εμφάνιση του. Τα ήρεμα νερά θα οδηγήσουν σε πιο ομαλές πλόες. Ο ήλιος θα λάμψει και πάλι πάνω από την Ελλάδα».

Με το γενικοτερο κλίμα να διαμορφώνεται θετικά, ο επόμενος «σταθμός» αφορά τον ΟΛΠ καθώς την προσεχή Δευτέρα 21 Δεκεμβρίου ( ίσως να δοθεί παράταση ολίγων ημερών) λήγει η προθεσμία υποβολής προσφορών για το πρόγραμμα αποκρατικοποίησης του λιμανιού του Πειραιά, με το ΤΑΙΠΕΔ να αισιοδοξεί πως θα έχει στη διάθεση του τουλάχιστον τρεις «δυνατές» προσφορές από τους ενδιαφερόμενους.


ΤΑ ΤΡΕΝΑ. Χαμηλότερος είναι ο πήχης της αισιοδοξίας για τα προγράμματα των τρένων (ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ROSCO) για τα οποία η προθεσμία υποβολής προσφορών έχει τεθεί μεν για τις 15 Ιανουαρίου, αλλά η παράταση θεωρείται σχεδόν βέβαιη. Ένας από τους λόγους της παράτασης είναι και η (άγνωστη προς το παρόν) στάση που θα κρατήσουν οι ρωσικοί σιδηρόδρομοι της RDZ που μέχρι πρότινος ήταν ο κεντρικός υποψήφιος και για τις δύο διαδικασίες.

Σημειώνεται ότι η νεα ηγεσία της RDZ ανακοίνωσε ότι σκοπευει να προτείνει την απόσυρση του ομίλου από τα ελληνικά προγράμματα, αν και ο αναπληρωτής πρωθυπουργός της Ρωσίας Αρκάντι Ντβόρκοβιτς που επισκέφθηκε πρόσφατα τη χωρα, άφησε ανοικτό το ενδεχόμενο συμμετοχής. Σε κάθε περίπτωση η ελληνική πλευρά έχει στην «τσέπη» το ενδιαφέρον τόσο των γαλλικών SNCF και Alstom, όπως και της αμερικανικής Watco που θα συνεργαστεί με τους Ρουμάνους της GFR.

Την άνοιξη, και συγκεκριμένα στις αρχές Απριλίου αναμενονται οι προσφορές και για τον ΟΛΘ, ενώ μέχρι τότε πιθανότατα θα έχει ξεκαθαρίσει και η υπόθεση του ΔΕΣΦΑ που αν και απειλήθηκε με ναυάγιο, τελικά μπήκε στην οδό της ολοκλήρωσης. Σημειώνεται ότι έπειτα από οδηγία της Κομισιόν, οι Αζέροι της SOCAR που πλειοδότησαν στον διαγωνισμό του 2013 για το 66% του ΔΕΣΦΑ, δεν θα αποκτήσουν ολόκληρο το πακέτο, αλλα μόνο το 49% και έχουν αναλάβει σε συνεργασία με τις αρμόδιες ελληνικές αρχές να «παραχωρήσουν» το υπόλοιπο 17% σε ευρωπαικές εταιρείες.

Ηδη η ιταλική SNAM και η κοινοπραξία υπό τη βελγικη Fluxys (περιλαμβάνει και την ισπανική Enagas) έχουν εκδηλώσει ενδιαφερον και πριν από μερικές ημέρες ξεκίνησαν τον έλεγχο (due dilligence) στο λογιστήριο του ελληνικού διαχειριστή φυσικού αερίου για να υποβάλουν τις προσφορες τους.

Με αυτα τα δεδομένα, ένα σημαντικό τμήμα των ελληνικών προγραμμάτων αποκρατικοποιήσεων θα ολοκληρωθεί υπό το «αυτόνομο» ΤΑΙΠΕΔ μέχρι το τέλος της άνοιξης, ενώ τα υπόλοιπα θα περάσουν (πάλι υπό το ΤΑΙΠΕΔ, όμως) στη διαχείριση του νέου Ταμείου.


Η παραχώρηση των 14 αεροδρομίων με μια ματιά

Η παραχώρηση του δικαιώματος λειτουργίας, συντήρησης και εκμετάλλευσης των περιφερειακών αεροδρομίων «μοιράζεται» σε δύο ομάδες και η διαδικασία αναμένεται να ολοκληρωθεί κατά την διάρκεια του καλοκαιριού, σύμφωνα με τον κ. Πιτσιόρλα, όταν θα καταβληθεί και το τίμημα από το σχήμα Fraport - Κοπελούζου.

Ομάδα Α: Περιλαμβάνει τα αεροδρόμια Θεσσαλονίκης, Καβάλας, Κέρκυρας, Κεφαλονιάς, Ζακύνθου, Ακτίου και Χανίων,
Ομάδα Β: Περιλαμβάνει τα αεροδρόμια Μυτιλήνης, Σκιάθου, Σάμου, Μυκόνου, Σαντορίνης, Κω, Ρόδου.


ΤΑ ΕΣΟΔΑ. Το ΤΑΙΠΕΔ θα λάβει εγγυημένο τίμημα άνω των 2,4 δισ. ευρώ το οποίο περιλαμβάνει εφάπαξ τίμημα 1,23 δισ. ευρώ πληρωτέο με τη νομική ολοκλήρωση της συναλλαγής και ετήσια μισθώματα συνόλου άνω των 1,2 δισ. ευρώ (μίσθωμα 22,9 εκατ. ευρώ ετησίως για 40 χρόνια, προσαυξημένο με τον ετήσιο πληθωρισμό). Επιπλέον, κάθε έτος, θα εισπράττεται από το ΤΑΙΠΕΔ ετήσιο μερίδιο της κερδοφορίας μέσω σταθερού, προκαθορισμένου ποσοστού 28,5% επί των κερδών προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (EBITDA) των αεροδρομίων. Το μεταβλητό τίμημα εκτιμάται σε 5 δισ. ευρώ. Συνολικά το τίμημα θα ανέλθει κατά προσέγγιση σε 10 δισ. ευρώ.

Οσο για τις υποχρεώσεις του επενδυτή; Καλείται να αναβαθμίσει τα αεροδρόμια εντός των πρώτων τεσσάρων ετών ώστε να συμμορφώνονται με τα αντικειμενικά προσδιορισμένα κριτήρια Επιπέδου C, όπως αυτά καθορίζονται από την ΙΑΤΑ και στη συνέχεια να τα συντηρεί και να διατηρεί σε αυτά τα επίπεδα εξυπηρέτησης για όλη τη διάρκεια της παραχώρησης. Ο επενδυτής εκτιμά ότι το ύψος επενδύσεων θα ανέλθει σε 330 εκατ. ευρώ τα τέσσερα πρώτα έτη της παραχώρησης. Συνολικά οι επενδύσεις θα ανέλθουν σε 1,4 δισ. ευρώ για το σύνολο των 40 ετών της περιόδου παραχώρησης.

Τα επιπλέον φορολογικά, κοινωνικά και άλλα οφέλη (πλην του τιμήματος) εκτιμώνται μέχρι το ποσό των 4,6 δισ. ευρώ. Εξ αυτών, 2,5 δισ. ευρώ υπολογίζεται ο φόρος εισοδήματος και 1,2 δισ. ευρώ άλλα τέλη (υπέρ ΥΠΑ κ.α.). Εξασφαλίζεται η υλοποίηση των απαραίτητων επενδύσεων ύψους 1,4 δισ. ευρώ που θα αναμορφώσει ριζικά την εικόνα των αεροδρομίων, τα οποία αποτελούν τις πύλες εισόδου εκατομμυρίων επισκεπτών στη χώρα μας και στην ουσία τον «καθρέφτη» του τουριστικού μας προϊόντος. Τα αεροδρόμια αυτά σήμερα χαρακτηρίζονται από έλλειψη επενδύσεων και δεν αποτελούν καν μία ενιαία οικονομική οντότητα, δεν εκδίδουν οικονομικές καταστάσεις και δεν διαθέτουν κάποια ιστορικότητα αποτελεσμάτων.


ΠΗΓΗ: ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ ΠΟΥ ΚΥΚΛΟΦΟΡΕΙ ΣΕ ΟΛΑ ΤΑ ΠΕΡΙΠΤΕΡΑ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ