Στα χαρακώματα ΣΕΤΕ - επιχειρηματίες της βραχυχρόνιας μίσθωσης

Στα χαρακώματα ΣΕΤΕ  - επιχειρηματίες της βραχυχρόνιας μίσθωσης

Δεν θα μας έκανε καμία εντύπωση εάν στην επιστολή αυτή υπήρχε το αίτημα να κλείσουν την πρόσβαση που έχουν οι πλατφόρμες όπως Airbnb, Booking,com, Vrbo, Holidu κ.λπ.) στη χώρα μας, αναφέρουν οι εκπρόσωποι επιχειρηματιών που δραστηριοποιούνται στη βραχυχρόνια μίσθωση

Βολές εναντίον του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) εξαπέλυσε σήμερα ο Σύνδεσμος Εταιρειών Βραχυχρόνιας Μίσθωσης Ακινήτων (STAMA) με αφορμή νομοθετικές προτάσεις για τον τομέα των βραχυχρόνιων μισθώσεων (τύπου Airbnb). Ο STAMA εξέδωσε σήμερα ανακοίνωση στην οποία αναφέρει πως «μόλις εχθές είδε το φως της δημοσιότητας η επιστολή του ΣΕΤΕ η οποία εν συντομία ζητάει ουσιαστικά την κατάργηση της δραστηριότητας της βραχυχρόνιας μίσθωσης.

Λίγο ή πολύ, ένας θεσμικός φορέας -κοινωνικός εταίρος για την ακρίβεια-ζητάει να παύσουν τη δραστηριότητά τους εκατοντάδες αμιγώς ελληνικές επιχειρήσεις (Property Managers) που δρουν σε νόμιμο φορολογικό πλαίσιο, να απολέσουν το συμπληρωματικό τους εισόδημα χιλιάδες ιδιοκτήτες ανά τη χώρα που φορολογούνται και να σταματήσει κάθε δραστηριότητα περιφερειακή της βραχυχρόνιας μίσθωσης όπως κατασκευές, ανακαινίσεις, εξοπλισμός, εταιρείες τεχνολογίας, συνεργαζόμενες εταιρείες από το εξωτερικό κ.λπ.

Κυρίως όμως να χάσει το ελληνικό δημόσιο χρήματα από τον εισερχόμενο τουρισμό και τη φιλοξενία των τουριστών.

Δεν θα μας έκανε καμία εντύπωση εάν στην επιστολή αυτή υπήρχε το αίτημα να κλείσουν την πρόσβαση που έχουν οι πλατφόρμες (όπως Airbnb, Booking,com, Vrbo, Holidu κ.λπ.) στη χώρα μας.

Όμως, θα πρέπει να καταλάβουμε ότι το τουριστικό προϊόν αλλάζει καθώς αλλάζουν οι ανάγκες των ταξιδιωτών και δεν μπορεί κανείς να εμποδίσει την ελεύθερη μετακίνηση των επισκεπτών παγκοσμίως και τη βούλησή τους να επιλέγουν τον τρόπο διακίνησης και διαμονής τους.

Αυτό όμως που μας εκπλήσει είναι ότι αυτή η απαίτηση έρχεται από τον Σύνδεσμο Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων. Τον ΣΕΤΕ.

Εμείς γνωρίζαμε μέχρι τώρα ότι ο ΣΕΤΕ και αυτό είναι αναρτημένο στο site του ότι:

“Ο ΣΕΤΕ, ως κοινωνικός εταίρος από το 2013, εκπροσωπεί τις πανελλήνιες κλαδικές ενώσεις τουριστικών επιχειρήσεων, καθώς και μεμονωμένες επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται ευρύτερα στην τουριστική οικονομία και καλύπτουν ολόκληρο το φάσμα των δραστηριοτήτων του τομέα.

Παράλληλα, παραμένει συνεπής στο έργο του που περιλαμβάνει τον εποικοδομητικό διάλογο και τη συμβουλευτική προς όλους τους εμπλεκόμενους φορείς του τουρισμού, για τη μεγιστοποίηση της συνεισφοράς του τουρισμού στην εθνική οικονομία, την απασχόληση, την κοινωνική συνοχή, τις τοπικές οικονομίες και κοινωνίες”

Δηλαδή για να καταλάβουμε….

Όλα τα μέλη του ΣΕΤΕ είναι ενάντια στη Βραχυχρόνια Μίσθωση;

Όλοι οι υποστηρικτές (χορηγοί) του ΣΕΤΕ είναι ενάντια στους ανθρώπους της Βραχυχρόνιας Μίσθωσης;

Όλα τα μέλη του διοικητικού συμβουλίου είναι ενάντια στην Βραχυχρόνια Μίσθωση;

Όλες οι τουριστικές επιχειρήσεις κάθε μορφής είναι αντίθετες με την ύπαρξη μας;

Δηλαδή τα μέλη του ΣΕΤΕ θα ελέγχουν τους επισκέπτες και δεν θα τους εξυπηρετήσουν γιατί διαμένουν στα καταλύματα STRs;

Για παράδειγμα: Ένα τουριστικό γραφείο δεν θα εκδίδει εισιτήριο από Πειραιά για Σαντορίνη σε κάποιον επισκέπτη γιατί διαμένει σε Βραχυχρόνια Μίσθωση;

Μια επιχείρηση εστίασης δεν θα σερβίρει τους επισκέπτες μας;

Μια τράπεζα δεν θα δέχεται τα χρήματα των επαγγελματιών που πάνε σε λογαριασμό της;

Μια εταιρεία κινητής τηλεφωνίας δεν θα πουλάει συνδέσεις Internet και άλλων προϊόντων σε χιλιάδες επιχειρήσεις και σπίτια ανά τη χώρα γιατί είναι επαγγελματίας της Βραχυχρόνιας Μισθωσης;

Οι ξεναγοί δεν θα δεχονται στα group τους διαμένοντες στα καταλύματα μας;

Η Marketing Greece θα διαφημίζει την Ελλάδα με σύνθημα ελάτε στη χώρα αλλά μην μείνετε στη Βραχυχρόνια Μίσθωση;

Ο ΣΕΤΕ προτίθεται να δώσει κάποια εξήγηση στα μέλη του και στο κράτος όταν θα φανούν απώλειες εσόδων από τους τουρίστες που δεν θα έρχονται στη χώρα μας;

Για να καταλάβουμε τελικά τι συμβαίνει. Βρισκόμαστε εν μέσω κοινωνικού εμφυλίου;

Γιατί εμείς μέχρι τώρα γνωρίζαμε ότι ο ΣΕΤΕ είναι για όλους τους ανθρώπους του τουρισμού. Δημιουργήθηκε από τους Έλληνες ξενοδόχους -και πολύ σωστά έπραξαν- αλλά ο ρόλος του πλέον δεν είναι να εκπροσωπεί μόνο αυτούς. Εκτός εάν είναι και δεν το λέμε.

Εάν δε, θεωρείται ότι η Βραχυχρόνια Μίσθωση δεν είναι τουριστικό προϊόν και πρέπει να εκλείψει, θα προτείναμε να συζητήσουν με μέλη τους ξενοδόχους που έχουν δει τις δυνατότητες της και έχουν μπει σε αυτήν, έστω και αν δεν το διαφημίζουν.

Τότε ίσως αλλάξουν γνώμη, ίσως δουν τα συγκριτικά πλεονεκτήματα που έχουν και να μπορέσουμε να βαδίσουμε σε δρόμους κοινούς για το καλό του ελληνικού τουρισμού.

Αυτό ζητάμε, αυτό θα επιδειώκουμε και για αυτό θα αγωνιζόμαστε. Είμαστε μέρος της κοινωνίας και θέλουμε να έχουμε λόγο και άποψη στις διεργασίες που μας αφορούν και ποτέ δεν έχουμε κληθεί να συμμετάσχουμε.

Τι πρότεινε ο ΣΕΤΕ

Ο ΣΕΤΕ σε ανοικτή του επιστολή που δημοσιοποιήθηκε την Τρίτη προτείνει σειρά νομοθετικών παρεμβάσεων για τον χώρο της βραχυχρόνιας μίσθωσης:

  1. Για τους σκοπούς του παρόντος άρθρου ως ακίνητο νοείται:

α) το διαμέρισμα,

β) η μονοκατοικία, εξαιρουμένων των μονοκατοικιών οι οποίες έχουν χαρακτηριστεί ως τέτοιες λόγω της κατάργησης της σύστασης οριζόντιας ιδιοκτησίας,

γ) οποιαδήποτε άλλη μορφή οικήματος με δομική και λειτουργική αυτοτέλεια,

δ) τα δωμάτια εντός διαμερισμάτων ή μονοκατοικιών.

Ως οικονομία του διαμοιρασμού ορίζεται κάθε μοντέλο όπου οι ψηφιακές πλατφόρμες δημιουργούν μια ανοικτή αγορά για την προσωρινή χρήση αγαθών ή υπηρεσιών που συχνά παρέχουν ιδιώτες.

Ως ψηφιακές πλατφόρμες ορίζονται οι ηλεκτρονικές, διμερείς ή πολυμερείς αγορές, όπου δύο ή περισσότερες ομάδες χρηστών επικοινωνούν μέσω διαδικτύου με τη μεσολάβηση του διαχειριστή της πλατφόρμας προκειμένου να διευκολυνθεί μία συναλλαγή μεταξύ τους.

Ως βραχυχρόνια μίσθωση ορίζεται η μίσθωση ακινήτου που συνάπτεται μέσω των ψηφιακών πλατφορμών για συγκεκριμένη χρονική διάρκεια, μικρότερη του έτους.

Ως διαχειριστής ακινήτου βραχυχρόνιας μίσθωσης (στο εξής «διαχειριστής ακινήτου») ορίζεται το φυσικό ή νομικό πρόσωπο ή κάθε είδους νομική οντότητα, που αναλαμβάνει την διαδικασία ανάρτησης ακινήτου στις ψηφιακές πλατφόρμες με σκοπό τη βραχυχρόνια μίσθωση και γενικά μεριμνά για τη βραχυχρόνια μίσθωση του ακινήτου. Διαχειριστής ακινήτου δύναται να είναι είτε κύριος του ακινήτου ή νομέας ή επικαρπωτής ή υπεκμισθωτής ή τρίτος.

  1. Προβλέπεται δυνατότητα βραχυχρόνιας μίσθωσης ακινήτου, μέσω των ψηφιακών πλατφορμών στο πλαίσιο της οικονομίας του διαμοιρασμού, υπό τις ακόλουθες προϋποθέσεις, που πρέπει να λειτουργούν σωρευτικά:

α. Ο διαχειριστής ακινήτου να έχει εγγραφεί στο «Μητρώο Ακινήτων Βραχυχρόνιας Διαμονής» που τηρείται στην Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.).

β. O αριθμός εγγραφής στο Μητρώο Ακινήτων Βραχυχρόνιας Διαμονής υποχρεωτικά να συνοδεύει την ανάρτηση του ακινήτου, σε εμφανές σημείο, στις ψηφιακές πλατφόρμες, καθώς και σε κάθε μέσο προβολής.

γ. Στις περιπτώσεις που οι διαχειριστές ακινήτων διαθέτουν Ειδικό Σήμα Λειτουργίας (Ε.Σ.Λ.) σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 1 έως 4 του ν. 4276/2014 (Α`155) και της παρ. 5 του άρθρου 46 του ν. 4179/2013 (Α`175), δεν υποχρεούνται να εγγραφούν στο Μητρώο Ακινήτων Βραχυχρόνιας Διαμονής, έχουν όμως την υποχρέωση να αναγράφουν, σε εμφανές σημείο, τον αριθμό του Ειδικού Σήματος Λειτουργίας (Ε.Σ.Λ.) κατά την ανάρτηση του ακινήτου στις ψηφιακές πλατφόρμες, καθώς και σε κάθε μέσο προβολής.

Η καταχώρηση στο Μητρώο Ακινήτων Βραχυχρόνιας Διαμονής πραγματοποιείται ανά εκμισθούμενο ακίνητο.

με την παράγραφο 4 του άρθρου 7 του Ν. 4276/2014 και επιβάλλεται το αυτοτελές πρόστιμο της παραγράφου

2.1. του παρόντος.

  1. α. Το εισόδημα που αποκτάται στο πλαίσιο των διατάξεων του άρθρου 39Α του ν. 4172/2013 (Α`167)

β. Ο διαχειριστής ακινήτου που δεν διαθέτει Ειδικό Σήμα Λειτουργίας (Ε.Σ.Λ.) υποχρεούται στην υποβολή Δήλωσης Βραχυχρόνιας Διαμονής, σε ηλεκτρονική εφαρμογή που θα δημιουργηθεί από την Α.Α.Δ.Ε. και δεν υποβάλλει Δηλώσεις Πληροφοριακών Στοιχείων Μίσθωσης Ακίνητης Περιουσίας.

Στην ίδια υποχρέωση υποβολής Δήλωσης Βραχυχρόνιας Διαμονής υπόκεινται και τα πρόσωπα της παρ. 5 του άρθρου. 46 του ν. 4179/2013.

  1. α. Ο κύριος του ακινήτου ή ο νομέας ή ο επικαρπωτής ή ο υπεκμισθωτής εφόσον αναθέτει σε τρίτο τη διαχείριση του ακινήτου του με σκοπό τη βραχυχρόνια μίσθωση, έχει υποχρέωση υποβολής Δήλωσης Πληροφοριακών Στοιχείων Μίσθωσης Ακίνητης Περιουσίας στην οποία θα καταχωρήσει τα στοιχεία του διαχειριστή του ακινήτου. Σε περίπτωση μη υποβολής αυτής, θεωρείται ο ίδιος διαχειριστής του ακινήτου.

β. Σε περίπτωση συνιδιοκτησίας ακινήτου, όταν διαχειριστής του ακινήτου είναι ένας εκ των συνιδιοκτητών, οι υπόλοιποι συνιδιοκτήτες δεν υποχρεούνται στην υποβολή Δήλωσης Πληροφοριακών Στοιχείων Μίσθωσης Ακίνητης Περιουσίας.

γ. Ο κύριος του ακινήτου ή ο νομέας ή ο επικαρπωτής ή ο υπεκμισθωτής εφόσον εκμισθώνει ακίνητο με δικαίωμα υπεκμίσθωσης εξακολουθεί να έχει την υποχρέωση υποβολής της Δήλωσης Πληροφοριακών Στοιχείων Μίσθωσης Ακίνητης Περιουσίας, σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις.

  1. α. Σε περίπτωση μη τήρησης των προϋποθέσεων των οριζόμενων στις περιπτώσεις α, β και γ της παραγράφου 2 και στην παράγραφο 8 επιβάλλεται αυτοτελές διοικητικό πρόστιμο ύψους πέντε χιλιάδων (5.000) ευρώ στους διαχειριστές ακινήτων. Το πρόστιμο αποτελεί δημόσιο έσοδο, επιβάλλεται και εισπράττεται σύμφωνα με τις διατάξεις του Κ.Ε.Δ.Ε. από την Α.Α.Δ.Ε.. Από τη διαπίστωση της παράβασης ο διαχειριστής ακινήτου βραχυχρόνιας μίσθωσης υποχρεούται εντός δεκαπέντε (15) ημερολογιακών ημερών να προβεί στις απαραίτητες ενέργειες συμμόρφωσης. Σε περίπτωση μη τήρησης εκ νέου προϋποθέσεων των παραγράφων 2 και 8, εντός ενός έτους από την έκδοση της πράξης επιβολής του προστίμου, το πρόστιμο αυτό επιβάλλεται στο διπλάσιο και στην περίπτωση κάθε επόμενης ίδιας παράβασης, στο τετραπλάσιο του αρχικώς επιβληθέντος.

β. Σε περίπτωση μη υποβολής ή υποβολής ανακριβούς Δήλωσης Βραχυχρόνιας Διαμονής επιβάλλεται στον διαχειριστή ακινήτου πρόστιμο ίσο με το διπλάσιο του μισθώματος όπως αυτό εμφανίζεται στην ψηφιακή πλατφόρμα κατά την ημέρα που πραγματοποιείται ο έλεγχος.

γ. Σε περίπτωση εκπρόθεσμης Δήλωσης Βραχυχρόνιας Διαμονής επιβάλλεται αυτοτελές διοικητικό πρόστιμο ύψους εκατό (100) ευρώ.

δ. Σε περίπτωση μη ανταπόκρισης στο αίτημα της Α.Α.Δ.Ε., κατά την παράγραφο 7 επιβάλλονται τα πρόστιμα των περιπτώσεων γ` και δ` της παρ. 2 του άρθρου 54 του ν. 4174/2013 (Α` 170).

  1. Για την εφαρμογή του παρόντος άρθρου, μπορεί να διενεργούνται έλεγχοι και από μικτά συνεργεία ελέγχου που αποτελούνται από υπαλλήλους της Α.Α.Δ.Ε. και του Υπουργείου Τουρισμού. Επιπλέον μπορεί να ζητείται η
  1. Η Α.Α.Δ.Ε. μπορεί να ζητεί από κάθε ψηφιακή πλατφόρμα, η οποία δραστηριοποιείται στην οικονομία του διαμοιρασμού, κάθε πληροφορία η οποία είναι απαραίτητη για την ταυτοποίηση των διαχειριστών ακινήτων, καθώς και των ακινήτων που αναρτώνται σε αυτές.
  1. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομίας και Ανάπτυξης, Οικονομικών και Τουρισμού μπορεί, για λόγους που σχετίζονται με την προστασία της κατοικίας, να καθοριστούν γεωγραφικές περιοχές, όπου θα ισχύουν περιορισμοί στη διάθεση ακινήτων για βραχυχρόνια μίσθωση ως εξής:

α. Να μην επιτρέπεται η βραχυχρόνια μίσθωση άνω των δύο (2) ακινήτων ανά Α.Φ.Μ. δικαιούχου εισοδήματος.

β. Η μίσθωση κάθε ακινήτου να μην υπερβαίνει τις ενενήντα (90) ημέρες ανά ημερολογιακό έτος και για νησιά κάτω των δέκα χιλιάδων (10.000) κατοίκων τις εξήντα (60) ημέρες ανά ημερολογιακό έτος. Υπέρβαση της διάρκειας του προηγούμενου εδαφίου επιτρέπεται, εφόσον το συνολικό εισόδημα του εκμισθωτή ή του υπεκμισθωτή, από το σύνολο των ακινήτων που διαθέτει για μίσθωση ή υπεκμίσθωση, δεν ξεπερνά τις δώδεκα χιλιάδες (12.000) ευρώ κατά το οικείο φορολογικό έτος.

  1. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Τουρισμού και του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε., ορίζονται οι όροι συνεργασίας του Ελληνικού Δημοσίου με την εκάστοτε ψηφιακή πλατφόρμα.
  1. Με απόφαση του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε. καθορίζονται οι λεπτομέρειες για την έναρξη ισχύος και τη λειτουργία του Μητρώου Ακινήτων Βραχυχρόνιας Διαμονής και για τη διαδικασία υποβολής της Δήλωσης Βραχυχρόνιας Διαμονής, τη διενέργεια του ελέγχου, τα όργανα επιβολής των κυρώσεων της παραγράφου 5, καθώς και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή του παρόντος άρθρου.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ