Μπαίνουν.... μπουλντόζες σε έργα αξίας 10 δισεκατομμυρίων ευρώ

Ο πλήρης κατάλος ;έργων του υπουργείου Υποδομών

Μπαίνουν.... μπουλντόζες σε έργα αξίας 10 δισεκατομμυρίων ευρώ

Στην επιτάχυνση υλοποίησης των δημόσιων έργων στοχεύει το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, ανεβάζοντας τον πήχη των συμβασιοποιημένων έργων μέχρι τον Δεκέμβριο του 2019 κοντά στα 10 δισεκατομμύρια ευρώ.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του υπουργείου προβλέπεται μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2019 να υπάρχουν συμβασιοποιημένα έργα 6,8 δισεκατομμύρια ευρώ και μέχρι τον Δεκέμβριο του επόμενου έτους να έχουν φθάσει τα 9,17 δισεκατομμύρια ευρώ. Τον Ιανουάριο ξεκινούν οι εργολαβίες στον αυτοκινητόδρομο Πάτρα - Πύργος και προχωράει η ο ολοκλήρωση του ημιτελούς Ε65. Υπάρχει πλήρης και ολοκληρωμένη πρόταση για την υλοποίηση συνολικά του αυτοκινητοδρόμου Κεντρικής Ελλάδος (νότιο τμήμα Λαμία – Ξυνιάδα και βόρειο τμήμα Τρίκαλα – Εγνατία) με χρηματοδότηση από το Σύμφωνο Εταιρικής Σχέσης (ΕΣΠΑ) και την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.

Για το νότιο τμήμα (Λαμία – Ξυνιάδα) η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ήδη ενέκρινε τη χρηματοδότηση του έργου ενώ η σύμβαση κυρώθηκε από την Βουλή και είναι πλέον θέμα χρόνου να ξεκινήσουν οι κατασκευαστικές εργασίες. Επίσης, επισπεύδονται οι διαπραγματεύσεις με την ΕΤΕπ για τη χρηματοδότηση του βόρειου τμήματος Γρεβενών – Εγνατίας.

Παράλληλα προχωρούν τα έργα παραχώρησης και ΣΔΙΤ τρίτης γενιάς. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, ο Βόρειος Οδικός Αξονας της Κρήτης. Πρόκειται για το μεγαλύτερο έργο παραχώρησης στην Ελλάδα με συνολικό κατασκευαστικό προϋπολογισμό που αγγίζει περίπου το 1,6 δις ευρώ. Οι διαγωνιστικές διαδικασίες είναι σε εξέλιξη και ισχυροί όμιλοι από την Ελλάδα και το εξωτερικό εκδήλωσαν ενδιαφέρον υποβάλλοντας αιτήσεις συμμετοχής στην πρώτη φάση της διεθνούς διαγωνιστικής διαδικασίας.

Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκονται οι διαδικασίες για το αεροδρόμιο Καστελίου. Αναμένεται η απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Με τη θετική ολοκλήρωση του προσυμβατικού ελέγχου θα υπογραφεί η σύμβαση παραχώρησης και θα κατατεθεί προς κύρωση στη Βουλή για να ξεκινήσει στη συνέχεια η κατασκευή του. Με την έναρξη του έργου δημιουργούνται άμεσα 1000 θέσεις εργασίας κατά την περίοδο της κατασκευής. Επίσης 500 μόνιμες θέσεις εργασίας κατά την περίοδο λειτουργίας και εκατοντάδες ακόμη, την περίοδο που θα αναπτυχθούν οι νέες εμπορικές υποδομές και οι χρήσεις.

ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΟΣ: Το Εμπορευματικό Κέντρο στο Θριάσιο Πεδίο και το διαμετακομιστικό κέντρο Θριασίου, εντάσσουν τη χώρα μας σε υψηλή θέση στον χάρτη των διεθνών συνδυασμένων μεταφορών.

Σε εξέλιξη επίσης βρίσκεται και ο διαγωνισμός για το Εμπορευματικό Κέντρο της Θεσσαλονίκης στο Γκόνο και προωθείται το έργο της Σιδηροδρομικής Σύνδεσης του 6ου προβλήτα του Λιμένα Θεσσαλονίκης. Ο σχεδιασμός του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών περιλαμβάνει Εμπορευματικά Κέντρα σε Αλεξανδρούπολη, Βόλο, Λάρισα, Καβάλα, Ηγουμενίτσα και Πάτρα. Βεβαίως, τα παραπάνω, προϋποθέτουν, ένα επαρκές και ολοκληρωμένο σιδηροδρομικό δίκτυο. Ήδη το Κεντρικό σιδηροδρομικό δίκτυο μετά από δεκαετίες είναι σε φάση ολοκλήρωσης. Ο άξονας Αθήνα-Θεσσαλονίκη θα ολοκληρωθεί άμεσα με ηλεκτροκίνηση και σηματοδότηση και το ταξίδι θα διαρκεί 3 ώρες και 30 λεπτά. Ο άξονας Αθήνα-Πάτρα θα ολοκληρωθεί ως το 2022 και το ταξίδι θα διαρκεί λιγότερο 1 ώρα και 45 λεπτά.

Οι εξελίξεις αυτές παράλληλα με το άνοιγμα της αγοράς των υπηρεσιών στις μεταφορές και με την ολοκλήρωση του Διαμετακομιστικού Κέντρου του Θριασίου, μπορούν να κάνουν τον ελληνικό Σιδηρόδρομο ελκυστικό για επενδύσεις. Ένα έργο με ξεχωριστή βαρύτητα, είναι η υλοποίηση και ανάπτυξη του σιδηροδρομικού άξονα Θεσσαλονίκη- Καβάλα-Αλεξανδρούπολη-Μπουργκάς-Βάρνα-Ρούσε. Το σχέδιο προβλέπει τη σιδηροδρομική σύνδεση με γραμμή υψηλών απαιτήσεων που θα συνδέει τα λιμάνια της Θεσσαλονίκης, της Καβάλας, της Αλεξανδρούπολης, με τα δύο λιμάνια της Βουλγαρίας στον Εύξεινο Πόντο, που είναι το Μπουργκάς και η Βάρνα και με το λιμάνι του Ρούσε στον Δούναβη. Το σχέδιο έχει την υποστήριξη και των δύο κρατών, Ελλάδος και Βουλγαρίας και έχει παρουσιαστεί με επιτυχία στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Μέσα στους επόμενους δυόμισι μήνες θα εγκριθεί από τα κοινοβούλια Ελλάδας και Βουλγαρίας το καταστατικό της κοινής, διακρατικής, εταιρείας η οποία θα συντονίσει το ενιαίο έργο σιδηροδρομικής διασύνδεσης των λιμανιών Θεσσαλονίκης - Καβάλας και Αλεξανδρούπολης με τρία βουλγαρικά λιμάνια σε Μπουργκάς, Βάρνα και το Ρούσε στον Δούναβη. Το σχέδιο για την παράκαμψη της Στενών των Δαρδανελίων στις εμπορευματικές μεταφορές, μέσω σιδηροδρομικής σύνδεσης λιμανιών της Ελλάδας και της Βουλγαρίας, βρίσκεται στο προσκήνιο εδώ και πολλά χρόνια. Τόσο η ελληνική όσο και η βουλγαρική κυβέρνηση εμφανίζονται σήμερα να στηρίζουν το σχέδιο καθώς θεωρούν πως αναβαθμίζει τον γεωπολιτικό τους ρόλο.

Ξεκίνησε επίσης, μέσω του INTERREG η μελέτη βιωσιμότητας της σιδηροδρομικής σύνδεσης Φλώρινας-Καστοριάς με την Αλβανία μέσω Κρυσταλλοπηγής