O κρυμμένος θησαυρός των 13 δις. ευρώ για τα supermarket 

O κρυμμένος θησαυρός των 13 δις. ευρώ για τα supermarket 
Μερίδιο στην αγορά των μεμονωμένων καταστημάτων τροφίμων και εστίασης που αποτιμάται στα 12,7 δισ. ευρώ διεκδικούν τα σούπερ μάρκετ, ο κλάδος των οποίων παραμένει σε καθεστώς συγκέντρωσης.

Αναλυτικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας «Προοπτικές Ανάπτυξης στο Οργανωμένο Λιανεμπόριο Τροφίμων: η άποψη των καταναλωτών» που παρουσίασε χθες ο καθηγητής Γεώργιος Δουκίδης, επιστημονικός σύμβουλος του Ινστιτούτου Έρευνας και Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), στο πλαίσιο του συνεδρίου «Σελφ σέρβις CEO FORUM 2017 Στρατηγικές Ανάπτυξης σε Αβέβαιους Καιρούς», υπάρχουν έντονες αναπτυξιακές προοπτικές μέσα από διάφορες κατηγορίες προϊόντων, που σήμερα διατίθενται και από άλλα κανάλια εκτός σούπερ μάρκετ. Για την κατηγορία «έτοιμου φαγητού», που αφορά έναν τομέα με τζίρο 5,6 δισ., η έρευνα υποδεικνύει ότι το 7% των καταναλωτών επισκέπτεται τα σούπερ μάρκετ για αγορά έτοιμου φαγητού, ενώ όσον αφορά το βασικό κριτήριο επιλογής των προϊόντων η τιμή τοποθετείται στην τρίτη θέση, μετά την υγιεινή ασφάλεια και τον χρόνο. Αντίστοιχα, η κατηγορία του ψωμιού αποτελεί μια δαπάνη 400 ευρώ ετησίως για το νοικοκυριό, με έναν στους έξι καταναλωτές να αγοράζει ψωμί από σούπερ μάρκετ, καθώς η πλειονότητα επιλέγει τους φούρνους. Ωστόσο, στις υποκατηγορίες όπως ψωμί του τοστ, πίτες, φρυγανιές κτλ. τα ποσοστά αγοράς από το σούπερ μάρκετ είναι ιδιαίτερα υψηλά (88% αγοράζει το ψωμί του τοστ στα σούπερ μάρκετ και το 75% φρυγανιές). Στο ίδιο πλαίσιο, η κατηγορία των συμπληρωμάτων διατροφής, μια αγορά 0,5 δισ. ευρώ, και το κρέας, που αποτιμάται σε 3,3 δισ. ευρώ, αποτελούν πεδία που μπορούν να διεισδύσουν οι αλυσίδες και να κερδίσουν μερίδια. Όπως εξήγησε ο κ. Δουκίδης, μολονότι οι καταναλωτές πραγματοποιούν 14 επισκέψεις την εβδομάδα σε κάποιο κατάστημα για αγορά τροφίμων, μόνο το 1/3 των επισκέψεων αφορά τα σούπερ μάρκετ. Συνολικά, το 2016 ο τζίρος των σούπερ μάρκετ ανήλθε στα 11 δισ. ευρώ, ενώ στις άλλες αγορές τροφίμων τα έσοδα ανήλθαν στα 12,7 δισ. ευρώ. Από την πλευρά του ο διευθύνων σύμβουλος της Metro ΑΕΒΕ, Αριστοτέλης Παντελιάδης, χαρτογραφώντας το μέλλον του κλάδου των σούπερ μάρκετ ανέφερε ότι ήδη 90 αλυσίδες έχουν διακόψει τη λειτουργία τους και εκτίμησε ότι η συγκέντρωση θα συνεχιστεί. Σε αυτό το πλαίσιο ο ίδιος πρόσθεσε ότι «κανείς δεν πρέπει να κλείσει τα μάτια στη συγκέντρωση», σημειώνοντας ότι «η Μetro είναι ανοιχτή σε ενδεχόμενες ευκαιρίες εξαγοράς», ωστόσο υπογράμμισε ότι «είμαστε δύσκολοι και εκλεκτικοί». Ο κ. Παντελιάδης εκτίμησε ότι σε τρία χρόνια οι μικρομεσαίες αλυσίδες εάν δεν επενδύσουν στη διαφοροποίησή τους θα δεχθούν έντονη πίεση. Σχετικά με τον αντίκτυπο της συγκέντρωσης στους προμηθευτές, ο επικεφαλής της Metro τους «συμβούλεψε» να «έχουν επίγνωση των ορίων τους» και να «θέτουν κόκκινες γραμμές», ενώ χαρακτήρισε «ιερά κείμενα» τις συμφωνίες που συνάπτονται μεταξύ βιομηχανίας και αλυσίδων, οι οποίες θα πρέπει να τηρούνται στο ακέραιο και από τις δύο πλευρές

Πηγή: Ναυτεμπορική