Ποιες επιχειρήσεις κερδίζουν και ποιες χάνουν από το αδύναμο ευρώ

Ποιες επιχειρήσεις κερδίζουν και ποιες χάνουν από το αδύναμο ευρώ
Έχετε αντιληφθεί πως η ισοτιμία του ευρώ με το δολάριο πάει για ένα προς ένα; Ακούσατε πως η Goldman Sachs (κάτι ξέρουν αυτοί…) βλέπει το ευρώ να αγοράζει μόλις 95 σεντς του δολαρίου σε ένα χρόνο όταν πέρυσι αγόραζε ένα δολάριο και 30 σεντς; Η νέα πραγματικότητα που διαμορφώνει για την ανταγωνιστικότητα των ελληνικών επιχειρήσεων αυτή η πτώση του ευρώ χωρίζει τους έλληνες επιχειρηματίες σε κερδισμένους και χαμένους.

Τα αποτελέσματα των ελληνικών επιχειρήσεων επηρεάζονται με δυο τρόπους από την νέα αυτή πραγματικότητα. Αφενός ενισχύεται η ανταγωνιστικότητα των ομίλων που πουλάνε σε αγοραστές δολαρίου και αφετέρου μειώνεται το κόστος δανεισμού όσων δανείζονται σε ευρώ. Χρηματιστηριακοί παράγοντες επισημαίνουν πως εξωστρεφείς επιχειρήσεις με πωλήσεις σε νομίσματα που έχουν ανατιμηθεί όπως είναι ο Τιτάνας, η Μυτιληναίος, η Motor Oil, η Follie Folie, η Creta Farm, η Lavipharm και η ΦΑΓΕ, ευνοούνται.

Στον αντίποδα επιχειρήσεις που εισάγουν τα προϊόντα τους από ζώνες και οικονομίες συνδεδεμένες με το δολάριο όπως η Κίνα αντιμετωπίζουν υψηλότερα κόστη

Ο όμιλος Μυτιληναίος εμφανίζεται σε ποσοστό της τάξης του 70%-80% εξαγωγικός και δη εξαγωγές σε δολάρια. Εκτός από το Αλουμίνιον, που τιμολογεί τις πωλήσεις του σε δολάρια σημαντικό μέρος των πωλήσεων εκτός Ελλάδος προέρχεται από τη ΜΕΤΚΑ, που πραγματοποιεί ποσοστό της τάξης του 70% % των έργων της στο εξωτερικό όπως Μέση Ανατολή και Βόρειο Αφρική που συνδέονται με το δολάριο. Και οι δύο εταιρείες έχουν κόστη σε ευρώ και πωλήσεις σε δολάρια, ενώ, επιπρόσθετα, το Αλουμίνιον επωφελείται από τη μείωση του ενεργειακού κόστους λόγω πετρελαίου.

Η Βιοχάλκο είναι εκ των μεγαλύτερων εξαγωγέων καθώς πραγματοποιεί πάνω από το 85% του κύκλου εργασιών του εκτός Ελλάδος, κυρίως στην Ευρώπη.

Ωστόσο, έχει σημαντική παρουσία μέσω των θυγατρικών του στις ΗΠΑ, αλλά και σε άλλες χώρες εκτός Ευρωζώνης. Χαρακτηριστικά, τα Σωληνουργεία Κορίνθου πραγματοποιούν πολύ μεγάλο μέρος των πωλήσεών τους εκτός ζώνης ευρώ όπως και η Χαλκόρ .

Πολύ μεγάλα οφέλη εχει βέβαια και η μεγαλύτερη ιδιωτική βιομηχανία της Ελλάδας η Motor Oil Hellas, κατεξοχήν εξαγωγικά διυλιστήρια, τα οποία πραγματοποιούν πάνω από το 70% των πωλήσεών του εκτός Ελλάδος. Από τους πελάτες του διυλιστηρίου, μόλις το 10% είναι χώρες της Ε.Ε., ενώ σημαντικοί παραδοσιακοί αγοραστές είναι το αμερικανικό Δημόσιο, η BP, η Τουρκία, η Λιβύη και ο τομέας της ναυτιλίας. Αν και το βασικό κόστος πρώτης ύλης (αργό πετρέλαιο) υπολογίζεται σε δολάρια, το τελικό πρόσημο είναι θετικό, εξαιτίας της σημαντικής πτώσης της τιμής του αργού.

Ο Τιτάνας πραγματοποιείται στην Ελλάδα μόλις το 25% των πωλήσεών του την στιγμή που οι ΗΠΑ ενισχύουν όλο και περισσότερο το μερίδιό τους.

Σημειώνεται ότι περί το 35% του τζίρου πραγματοποιείται στη Νοτιοανατολική Ευρώπη και την Αίγυπτο. Η εταιρεία προσβλέπει στην ενίσχυση των μεγεθών της το επόμενο διάστημα κυρίως από την αγορά της Αμερικής.