Ποια φιλέτα του Δημοσίου αναμένεται να αλλάξουν χέρια

Ποια φιλέτα του Δημοσίου αναμένεται να αλλάξουν χέρια
Με τα περιφερειακά αεροδρόμια, τον ιππόδρομο και το λιμάνι του Πειραιά (και τον Αστέρα εάν διασωθεί τελικά το deal) αναμένεται να ολοκληρωθεί για φέτος το έργο του ΤΑΙΠΕΔ.

Όσον αφορά το Ελληνικό, το λιμάνι της Θεσσαλονίκης και την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, τους άλλους τρεις δηλαδή μεγάλους διαγωνισμούς που βρίσκονται σε εξέλιξη, το αποτέλεσμα ή το επιδιωκόμενο από το νέο management του ΤΑΙΠΕΔ, αναμένεται άγονο. Τα έσοδα έτσι, αναμένεται να φτάσουν ή ακόμα και να ξεπεράσουν το 1,5 δισ. ευρώ το 2015, όσα και έχουμε υποσχεθεί στους ευρωπαίους εταίρους.

Αυτό όμως που παραμένει όχι μόνον αδιευκρίνιστο αλλά πρακτικά άγνωστο, είναι εάν τελικά τα έσοδα από τις ιδιωτικοποιήσεις ή έστω το 50% εξ αυτών θα πάνε για την χρηματοδότηση του ασφαλιστικού συστήματος όπως έχει εξαγγείλει η νέα κυβέρνηση. Και αυτό συμβαίνει διότι απλούστατα ακόμα δεν έχει αποφασιστεί και ακόμα περισσότερο ολοκληρωθεί η διαπραγμάτευση με τους δανειστές της χώρας.

Και ενώ για τα περιφερειακά αεροδρόμια και τον ΟΛΠ φαίνεται πως υπάρχουν οι ευλογίες του Μαξίμου ζήτημα γεννάται για τον ΟΛΘ και την ΤΡΑΙΝΟΣΕ με δεδομένο ότι είναι στο πακέτο των επενδύσεων που θέλουν κάνουν οι ρώσοι. Όμως η νέα διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ εκτιμά πως στην παρούσα φάση δεν είναι δυνατόν να πιάσουν τιμές που θα μπορούσαν να δικαιολογήσουν την πώληση πακέτου μετοχών τους. Έτσι προάγεται για αμφότερες την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και την ΟΛΘ μοντέλο παραχώρησης.

Να φτιαχτεί δηλαδή στην Θεσσαλονίκη ένα story ανάλογο με αυτό της Cosco στον Πειραιά και ειδικότερα στον προβλήτα έξι της ΟΛΘ. H παράγωγη υπεραξίας από αυτόν θα μπορούσε να αυξήσει την ελκυστικότητα των μετοχών της εισηγμένης που διαχειρίζεται το λιμάνι και να προχωρήσει έτσι μετά σταδιακά το δημόσιο σε πωλήσεις πακέτων μετοχών.

ΤΑ ΟΦΕΛΗ. Οσον αφορά στην παραχώρηση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων στο σχήμα της γερμανικής Fraport με τον όμιλο Κοπελούζου με τίμημα 1,23 δισ. ευρώ το Μέγαρο Μαξίμου έχει ήδη ενημερωθεί για τα οφέλη από την ολοκλήρωση του διαγωνισμού και αναμένεται «η ωρίμανση του πολιτικού χρόνου για την υπογραφή της σύμβασης» αναφέρουν κύκλοι του Ταμείου.

Στο Ελληνικό τα πράγματα είναι πιο δύσκολα καθώς το management του ΤΑΙΠΕΔ εκτίμα σύμφωνα με άριστες πηγές ότι δεν μπορεί να περάσει το ΕΣΧΑΔΑ γα την εν λογω ανάπτυξη και ούτως ή άλλως μπορεί να υπάρξει ανατροπή στην πορεία. Όμως είναι νομικά έκθετο με βάση την σύμβαση που έχει ήδη υπογράψει με την Lamda Development του ομίλου Λάτση. Αυτό που εξομολογείται στα «Π» άνθρωπος σε γνώση των σχεδιασμών του Μαξίμου αλλά και του ΤΑΙΠΕΔ είναι πως ακόμα δεν έχουν ληφθεί αποφάσεις για το πώς θα «περπατήσει» αυτό το project. Όπως δε προσθέτει «αρκετό είναι το μέτωπο που ανοίγει με τον Πειραιά για την ώρα»…

Στον Πειραιά προχωρά, έκτος απροόπτου, και υπό την ασφυκτική πίεση του Πεκίνου, η πώληση του 51% των μετοχών του ΟΛΠ και όχι του 67,7% και στην παρούσα φάση προετοιμάζονται νομικά αδιάβλητες διαδικασίες που θα καταστήσουν εφικτή την τροποποίηση των όρων της προκήρυξης (που μιλά για 67,7%) και δεν θα πυροδοτήσουν επιπλοκές με την ευρωπαϊκή επιτροπή ανταγωνισμού και εσωτερικής αγοράς.

Υπενθυμίζεται πως στην δεύτερη φάση του διαγωνισμού για τον ΟΛΠ έχουν προκριθεί οι Cosco, APM Terminals, ICTS, Ports America και Utilico. Οι κινέζοι γνωρίζουν άριστα τους κανόνες της Ευρωπαϊκής Ένωσης αφού εκτός από την εμπειρία τους μέχρι τώρα στον Πειραιά έχουν ακόμα μεγαλύτερη ιστορία από την παραχώρηση που ελέγχουν στο λιμάνι της Αμβέρσας στο Βέλγιο.

Και έτσι γνωρίζουν ότι μόνο δια του εν εξελίξει διαγωνισμού μπορούν να αποκτήσουν τον έλεγχο του ΟΛΠ χωρίς να πυροδοτήσουν αντιδράσεις από την ΕΕ. Για τον ΟΛΠ υπάρχει όμως σαφές ενδιαφέρον και από την θυγατρική της Maersk, APM Terminals και δευτερευόντως από την φιλιππινέζικη ICTS, την αμερικανική Ports America και την νεοζηλανδέζικη Utilico.

Βασικός αντίπαλος της Cosco θεωρείται η δανέζικων συμφερόντων APM Terminals που ενδιαφέρεται και για τον αντίστοιχο διαγωνισμό για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης ο οποίος όμως έχει παγώσει όπως προαναφέρθηκε για τα καλά. Η ολοκλήρωση του διαγωνισμού για τον ΟΛΠ πάντως μετά και την τροποποίηση των όρων για να κατεβεί το ποσοστό που θα πουληθεί από 67,7% στο 51% χρειάζεται ακόμα μόνον την υποβολή δεσμευτικών προτάσεων. Κάτι που για να ζητηθεί από τους υποψηφίους απαιτεί πλέον πολιτική απόφαση.


Οι σχεδιασμοί για Πειραιά και Θριάσιο

Ο Πειραιάς, αλλά και το Θριάσιο Εμπορευματικό Κέντρο (διαγωνισμός τουλάχιστον προσώρας επίσης παγωμένος που διενεργείται πάντως από την ΓΑΙΑΟΣΕ και όχι το ΤΑΙΠΕΔ) έχουν κομβικό ρόλο στους κινεζικούς σχεδιασμούς αφού αφορούν στον «21st Century Maritime Silk Road».

Την Ταχεία Γραμμή Διασύνδεσης Ξηράς-Θάλασσας μεταξύ της Κίνας και της Ευρώπης. Πρόκειται για την λεγόμενη και πύλη των ασιατικών εισαγωγών στην Ευρώπη την μεγέθυνση της οποίας ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας έχει διαβεβαιώσει πως στηρίζει. Και η στήριξη του αυτή ενδέχεται να μπορέσει να του διασφαλίσει και κινεζική συμμετοχή στην χρηματοδότηση της Ελλάδας από τις αγορές.

Κάτι που φρόντισαν να του θυμίσουν οι κινέζοι όταν την Τετάρτη του Πάσχα έβαζαν 100 εκατομμύρια στις δημοπρασίες εντόκων γραμματίων του ελληνικού δημοσίου μια μέρα μετά την τηλεφωνική συνομιλία του έλληνα πρωθυπουργού με τον κινέζο ομόλογό του Λι Κετσιάνγκ όπου και ο Α. Τσίπρας του γνωστοποίησε πως προχώρα το project του Πειραιά.

Για τον Πειραιά ο μεγαλύτερος κίνδυνος παραμένει πάντως η αντίδραση των εργαζομένων και των κοινωνικών φορέων. Γι αυτό και το ξεπάγωμα της αποκρατικοποίησης δεν διαφημίζεται ιδιαίτερα από την κυβέρνηση. Αυτό πιθανόν να εξηγεί και τις αμφίσημες (σε όριο χρησμών) δηλώσεις στελεχών της κυβέρνησης όταν ερωτώνται για την συγκεκριμένη αποκρατικοποίηση.

ΠΗΓΗ: ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ ΠΟΥ ΚΥΚΛΟΦΟΡΟΥΝ ΣΕ ΟΛΑ ΤΑ ΠΕΡΙΠΤΕΡΑ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ