Ο πολυεθνικός κολοσσός που εμφάνισε ζημιές για πρώτη φορά στην ιστορία του

Ο πολυεθνικός κολοσσός που εμφάνισε ζημιές για πρώτη φορά στην ιστορία του
Η απώλεια της μονοπωλιακής θέσηw κοστίζει και μάλιστα ακριβά.

Αυτό αποδεικνύεται στην περίπτωση της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας η οποία για πρώτη φορά μετά από τουλάχιστον 28 συνεχή έτη κερδοφόρων αποτελεσμάτων το 2013 έκλεισε τη χρονιά με ζημίες και πτώση πωλήσεων παρά το γεγονός ότι η αγορά μπύρας σταθεροποιήθηκε στα επίπεδα του 2012.
Οι πωλήσεις της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας μειώθηκε το κατά 15,17% και ανήλθαν πέρυσι στα 133,167 εκατ. ευρώ, από 156,992 εκατ. Ευρώ το 2012 ενώ το καθαρό αποτέλεσμα ήταν ζημιογόνο κατά 10,9 εκ Ευρώ από κερδοφόρο το 2012 κατά 24,244 εκ Ευρώ.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η πτώση πωλήσεων στην εγχώρια αγορά ήταν υψηλότερη του 15,17% καθώς η Αθηναϊκή Ζυθοποιία αύξησε το 2013 τις εξαγωγές της κατά 7,7% οι οποίες ωστόσο δεν υπερέβησαν σε ποσοστό το 12% του συνολικού ετήσιου τζίρου.
Επισημαίνεται ότι η Αθηναϊκή Ζυθοποιία έχει βρεθεί στο στόχαστρο της Επιτροπής Ανταγωνισμού για εφαρμογή μονοπωλιακών πρακτικών κατά το παρελθόν και ελέγχεται για μπλοκάρισμα της όποιας προσπάθειας νέων παικτών να εισέλθουν στην αγορά όπως η Μύθος και η Βεργίνα.
Όμως τα δεδομένα για την εταιρία έχουν αλλάξει και από το γεγονός ότι η Μύθος έχει περάσει στα χέρια της πανίσχυρης Carlsberg σε αντίθεση με το παρελθόν που βρισκόταν στα χέρια της αδύναμης οικονομικά οικογένειας Μπουτάρη ενώ ταυτόχρονα μεγάλη πίεση δέχτηκε από την επιτυχία του επανλανσαρίσματος στην αγορά της Fix από τον όμιλο Χήτου. Την ίδια στιγμή μερίδιο στην αγορά κερδίζουν α περιφερειακά, «μικρά» ζυθοποιεία που προσφέρουν εξαιρετικής ποιότητας Ελληνική μπύρα σε Ρόδο, Κέρκυρα, Άργος, Σαντορίνη, Εύβοια, Κρήτη, Χίο, Τήνο, Πάτρα, Θεσσαλονίκη και Λαμία.
Έτσι η Αθηναϊκή Ζυθοποιία παρά το γεγονός ότι λάνσαρε νέες φίρμες έχασε σημαντικότατο μερίδιο αγοράς καθώς στους παραπάνω παίκτες της επώνυμης αγοράς ήλθαν να προστεθούν και οι πωλήσεις φασόν της Βεργίνας μέσω των πολυκαταστημάτων. Οι πωλήσεις φασόν αυξήθηκαν αισθητά τα τελευταία χρόνια λόγω της οικονομικής κρίσης. Σημειωτέον ότι η Βεργίνα ενισχύεται συνεχώς και διαθέτει ήδη δική της μονάδα παραγωγής βύνης.
Ενδεικτικό της πίεσης που δέχεται η Αθηναϊκή Ζυθοποιία είναι και το γεγονός ότι το 2013 η Ολυμπιακή Ζυθοποιία που διαθέτει στην αγορά τη Fix είχε έσοδα 52,48 εκατ. ευρώ, από 45,02 εκατ. δηλαδή αύξηση κατά 16,6% σε ποσοστό και κατά 7,46 εκατ. ευρώ σε αξία.
Υπό αυτές τις συνθήκες η Αθηναϊκή Ζυθοποιία προσπαθεί να μειώσει τα κόστη συγκεντρώνοντας την παραγωγή μπύρας στις μονάδες παραγωγής σε Πάτρα και Θεσσαλονίκη. Όμως το αποτέλεσμα στο ορατό μέλλον υπό τις συνθήκες που διαμορφώνονται στην αγορά είναι μάλλον αβέβαιο.
ΝΙΚ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ