Τα θαλασσοδάνεια που έδωσαν οι γερμανικές τράπεζες σε Ελληνες

Μπορεί η Γερμανία να ποδηγετεί οικονομικά την Ευρώπη, όμως έχει πέσει σε μεγάλη «θαλασσοταραχή».
Πιο συγκεκριμένα λόγω της τραπεζικής ενοποίησης στην Ευρωζώνη και την ανάληψη του κεντρικού τους ελέγχου από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα, από τον ερχόμενο Νοέμβριο, έχει ανοίξει μεγάλη συζήτηση για το πώς μέχρι τώρα οι τράπεζες και ιδιαίτερα οι γερμανικές, αποτιμούσαν τις τιμές των πλοίων για τα δάνεια τα οποία είχαν εκδώσει και χορηγήσει.
Τα ναυτιλιακά δάνεια, από την πρώτη στιγμή είχαν μπει στο στόχαστρο της ΕΚΤ, καθώς η ναυτιλία ήρθε αντιμέτωπη με οικονομική κρίση που διαρκεί έξι χρόνια.
Ύστερα από ελέγχους, η ΕΚΤ εξέφρασε σοβαρές αντιρρήσεις για τα μοντέλα αποτίμησης της τιμής των πλοίων που εφάρμοζαν οι γερμανικές τράπεζες. Η ΕΚΤ θεωρεί ότι οι αποτιμήσεις βασίστηκαν σε φιλόδοξα σενάρια και για αυτό ζητάει από τις τράπεζες να προχωρήσουν σε διορθώσεις και μειώσεις.
«Το αποτέλεσμα αυτών των μειώσεων θα είναι ότι εν όψει των επερχόμενων Stress Tests, οι γερμανικές τράπεζες θα παρουσιάσουν μεγαλύτερες ζημιές από αυτές που αρχικά εκτιμούσαν και στην χειρότερη περίπτωση κάποιες από αυτές να χρειαστούν να προχωρήσουν σε αύξηση μετοχικού κεφαλαίου» επισημαίνει ο διεθνής ναυλομεσιτικός οίκος G.Moundreas SA.
ΕΛΛΑΔΑ. Από τις ευρωπαϊκές τράπεζες τα περισσότερα δάνεια προς την ελληνική ναυτιλία χορήγησαν το 2013 γερμανικές τράπεζες. Συνολικά είναι 10 τα γερμανικά χρηματοπιστωτικά ιδρύματα που έδωσαν σε ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακές εταιρείες δάνεια ύψους 16,6 δισ. ποσοστό 27% επί του συνόλου του ελληνικού ναυτιλιακού χαρτοφυλακίου, έναντι 17 δισεκατομμυρίων ευρώ ποσοστό 25,8%, το 2012. Συνολικά, κατά 6,3% μειώθηκε η ναυτιλιακή χρηματοδότηση για την ελληνική ναυτιλία το 2013. Τα δάνεια, τόσο αυτά που εκταμιεύτηκαν όσο και αυτά που εγκρίθηκαν αλλά δεν εκταμιεύτηκαν ανήλθαν στα 61,49 δισεκατομμύρια δολάρια έναντι 65,78 δισεκατομμυρίων δολαρίων το 2012 σύμφωνα με την ετήσια έρευνα της Petrofin Bank Research.
ΓΕΡΜΑΝΙΚΟΣ ΣΤΟΛΟΣ. Οι γερμανικοί εμπορικοί στόλοι είναι στόχος επενδυτικών ομίλων από όλο τον κόσμο, αφού οι τιμές των πλοίων είναι πολύ χαμηλές. Μέσα στο 2014 αναμένεται να υπάρξει συνολική αύξηση των κεφαλαίων από Private Equity.
Την ίδια ώρα, τα γερμανικά πολυμετοχικά KG Funds έχουν στραμμένο το βλέμμα στην Ελλάδα προκειμένου να αναλάβουν τη διαχείριση των πλοίων τους ελληνικές εταιρείες που έχουν την τεχνογνωσία. Πάνω από τις μισές γερμανικές ναυτιλιακές εταιρείες, αντιμετωπίζουν σοβαρά οικονομικά προβλήματα.
Αυτό έχει ως αποτέλεσμα Έλληνες πλοιοκτήτες να συνεχίζουν να αγοράζουν πλοία γερμανικών συμφερόντων. Η αγορά μεταχειρισμένων πλοίων της Γερμανίας παρακολουθείται κυρίως από τους Έλληνες.
Σε αγορές πλοίων από γερμανικές εταιρείες έχουν προχωρήσει μεταξύ άλλων, η Costamare της οικογένειας Κωνσταντακόπουλου, η Goldenport της οικογένειας Δράγνη, η Golden Union του Θοδωρή Βενιάμη, η Marmaras του Διαμαντή Διαμαντίδη, η Allseas Marine του Μιχάλη Μποδούρογλου, η Cosmoship του Νίκου Σάββα, η Prime Marine των Χαλκιά, Τοπούζογλου, Πουλερή, και η Cetrofin του Δημήτρη Προκοπίου.
Από την εφημερίδα "Παραπολιτικά" που κυκλοφορεί σήμερα σε όλα τα περίπτερα της χώρας με φοβερές προσφορές και αποκαλυπτικά ρεπορτάζ