Οι στόχοι του ταξιδιού Σαμαρά στην Τουρκία

Τον κ. Σαμαρά συνοδεύουν οι υπουργοί Εξωτερικών κ. Δημήτρης Αβραμόπουλος, Αμύνης κ. Πάνος Παναγιωτόπουλος, Ανάπτυξης κ. Κωστής Χατζηδάκης, Επικρατείας κ. Δημήτρης Σταμάτης, Δημοσίας Τάξεως κ. Νίκος Δένδιας, Γεωργίας κ. Αθανάσιος Τσαυτάρης, Παιδείας κ. Κωνσταντίνος Αρβανιτόπουλος, Υγείας κ. Ανδρέας Λυκουρέντζος, Τουρισμού κα. Όλγα Κεφαλογιάννη, Ναυτιλίας κ. Κωστής Μουσουρούλης καθώς επίσης, οι αναπληρωτές υπουργοί Οικονομικών κ. Χρήστος Σταικούρας, Πολιτισμού Κώστας Τζαβάρας και ο κυβερνητικός εκπρόσωπος κ. Σίμος Κεδίκογλου.
Στο πλαίσιο αυτό θα υπογραφεί μνημόνιο κατανόησης στον τομέα της ναυτιλίας μεταξύ των δύο υπουργών για την ενθάρρυνση της συνεργασίας μεταξύ ναυτιλιακών εταιριών καθώς και της συνεργασίας στην ναυτική εκπαίδευση και στον θαλάσσιο Τουρισμό. Μνημόνιο όμως θα υπογραφεί και για την περαιτέρω συνεργασία στον τουριστικό τομέα όπου ήδη οι αφίξεις από την άλλη πλευρά του Αιγαίου έχουν υπερδιπλασιαστεί μετά την απλοποίηση των διαδικασιών για την χορήγηση βίζας.
Συμφωνίες θα υπογραφούν και για τις ανταλλαγές και συνεργασία στον τομέα της Υγείας, στον τομέα του Αθλητισμού και στον τομέα του Πολιτισμού. Κοινή δήλωση θα υπάρξει μεταξύ του υπουργού Δημοσίας Τάξεως κ. Νίκου Δένδια και του Τούρκου ομολόγου του, για την αντιμετώπιση της λαθρομετανάστευσης. Η ελληνική πλευρά δίνει ιδιαίτερη σημασία στο θέμα, αφού ο μεγάλος αριθμός των παράνομων μεταναστών φθάνει στην χώρα μας από τα ελληνοτουρκικά σύνορα ή από τα τουρκικά παράλια, ενώ παράλληλα η Τουρκία αρνείται να εφαρμόσει παλαιότερη συμφωνία των δύο χωρών για επαναπροώθηση.
Το ενδιαφέρον των ελληνικών εταιριών που μετέχουν στην επιχειρηματική αποστολή στην Τουρκία εστιάζεται:
1: στην προώθηση εξαγωγών και υπηρεσιών σε τομείς που περιλαμβάνουν δομικά υλικά (κατασκευές), μεγάλη γκάμα τροφίμων(κυρίως παραδοσιακά πραϊόντα), χημικά, φαρμακευτικά, αλλά και νανοτεχνολογία και εξειδικευμένες εφαρμογές πληροφορικής (όπως τραπεζικό software), συστήματα ασφαλείας, υπηρεσίες υγείας-διοίκηση νοσοκομείων, λιανικό εμπόριο, προσέλκυση τουρκικού επενδυτικού ενδιαφέροντος σε real-estate στην Ελλάδα.
2: στην αναζήτηση τουρκικών εταιριών που θα ενδιαφερόντουσαν να συμμετάσχουν σε κοινοπραξίες για συνέργειες (joint-ventures) στις αγορές των Βαλκανίων.
3: στην ευρύτερη αξιοποίηση της μεγάλης τουρκικής αγοράς 70 εκ. καταναλωτικού πληθυσμού και των τουρκικών εταιρειών που έχουν αναπτύξει υψηλό στελεχιακό δυναμικό, υψηλή επιχειρηματική αντίληψη και πρακτική αποτελεσματικότητας, και έχουν αποκτήσει δυναμική, καθώς η τουρκική οικονομία, σε περιβάλλον διεθνούς κρίσης διατηρεί αναπτυξιακή πορεία.
4: στην επέκταση σε αγορές της Μαύρης Θάλασσας, της Κασπίας και του Καυκάσου μέσω συμμαχιών με τουρκικές εταιρείες, οι οποίες λόγω παραδοσιακών δεσμών (επιχειρηματικών, θρησκευτικών, πολιτιστικών) έχουν καλύτερη πρόσβαση.
5: στο τεράστιο πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων και παραχωρήσεων -με τη μορφή ΒΟΤ- που σχεδιάζει η τουρκική Κυβέρνηση, το οποίο προκαλεί έντονο επιχειρηματικό ενδιαφέρον σε μεγάλους παίκτες, μεταξύ των Ελλήνων επιχειρηματιών. Το φιλόδοξο αυτό πρόγραμμα περιλαμβάνει έργα υποδομών μεγάλης εμβέλειας σε ενεργειακά assets, στην υγεία, στο οδικό δίκτυο, στις σιδηροδρομικές συνδέσεις, σε λιμάνια, αεροδρόμια, κλπ.
6: στον τομέα των ανανεώσιμων πηγών, η τουρκική αγορά εμφανίζεται κορεσμένη στα φωτοβολταϊκά, όμως παραμένει πεδίο ελληνικού ενδιαφέροντος.
7: στην αναζήτηση χρηματοδότησης για τα ενεργειακά projects στην Ελλάδα, στην Τουρκία ή σε άλλες χώρες της περιοχής.
8: στον κλάδο της πληροφορικής, όπου οι ελληνικές εταιρείες πιστεύουν ότι διαθέτουν τις τεχνολογικές λύσεις και εφαρμογές οι οποίες μπορούν να συνδυασθούν αποτελεσματικά με την τουρκική προσβασιμότητα στις παρευξείνιες αγορές.
9: Στον κατασκευαστικό τομέα, όπου και οι δύο πλευρές διαθέτουν- η κάθε μία στην περιοχή της- τεχνογνωσία, εμπειρία και ικανό προφίλ, αλλά απαιτείται να εντοπιστεί το κέντρο βάρους των συνεργειών που θα αποφέρουν κοινά οφέλη.
10: Στον τουριστικό τομέα, όπου διαφαίνεται μία διαφορετική προσέγγιση , που ξεπερνά την ανταγωνιστική διάθεση που επικρατούσε ως τώρα και οδηγείται σε συνέργειες με κοινά πακέτα που μπορούν να προσελκύσουν καλύτερα τις μαζικές τουριστικές αγορές Άπω Ανατολής, Αμερικής και Λατινικής Αμερικής.