Πιέσεις για την ιδιωτικοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων

Πιέσεις για την ιδιωτικοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων
Το «φάκελο» της αποκρατικοποίησης των περιφερειακών αεροδρομίων καλείται να ανοίξει σύντομα η ελληνική κυβέρνηση ύστερα από «εντολή» της Τρόικας. Το κλιμάκιο των πιστωτών της χώρας έχει ήδη ζητήσει την επίσπευση των αποκρατικοποιήσεων των περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας και την άμεση κατάρτιση και κατάθεση σχετικού σχεδίου δράσης στις Βρυξέλλες. Μάλιστα σε συνάντηση που είχαν με τον υπουργό Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων κ. Κ. Χατζηδάκη τόνισαν ότι ήδη έχει σημειωθεί καθυστέρηση στην κατάρτιση του σχετικού σχεδίου καθώς τα αεροδρόμια είχαν μπει στη λίστα των αποκρατικοποιήσεων για το 2012.

Στόχος είναι τα αεροδρόμια να μετατραπούν σε κέντρα ανάπτυξης εμπορίου αλλά και ψυχαγωγίας δίνοντας νέα πνοή στις πόλεις που βρίσκονται. Το πρότυπο του Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών αν και αποδείχθηκε αρκετά «ακριβό» θα αποτελέσει το «πρότυπο» για την είσοδο ιδιωτικών κεφαλαίων και στα περιφερειακά αεροδρόμια.

Για το σκοπό αυτό τα περιφερειακά αεροδρόμια έχουν παραχωρηθεί από τον περασμένο Φεβρουάριο στο Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ), προκειμένου να ετοιμαστούν οι διαγωνισμοί και να προχωρήσει η εξεύρεση επενδυτών.

Τεχνικοί σύμβουλοι του εγχειρήματος είναι το Γραφείο Δοξιάδη, η Alanna Consulting Group και η Lufthansa Consulting, η οποία έχει ολοκληρώσει ανάλογη προσπάθεια στο Μεξικό το 2002 και στο Κονγκό το 2008.

Υπενθυμίζεται ότι η διοίκηση του Ταμείου Ιδιωτικοποιήσεων προχώρησε μάλιστα και σε ένα πρώτο «πακετάρισμα» περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας που πρόκειται να παραχωρηθούν.

Προκήρυξε διαγωνισμό για μελέτες περιβαλλοντικών επιπτώσεων από τη λειτουργία των αεροδρομίων από τις οποίες προκύπτει πως έχουν δημιουργηθεί τρεις ομάδες:

  • Στην πρώτη εντάσσονται τα αεροδρόμια Κέρκυρας, Μυκόνου και Ιωαννίνων,
  • στη δεύτερη τα αεροδρόμια Ακτίου Πρέβεζας, Καρπάθου, Ικαρίας και Χανίων και
  • στην τρίτη τα αεροδρόμια Μυτιλήνης, Ρόδου και Χίου.

Ξεκίνησε η καταγραφή στοιχείων των αεροδρομίων που είναι προς ιδιωτικοποίηση

Δεν είναι τυχαίο ότι ο υπουργός Κ. Χατζηδάκης ανέφερε χαρακτηριστικά κατά τη διάρκεια των προγραμματικών δηλώσεων ότι το ΤΑΙΠΕΔ αναζητά την καλύτερη φόρμουλα για την αξιοποίηση των 37 περιφερειακών αεροδρομίων σημειώνοντας: «Τα περιφερειακά αεροδρόμια δεν πρέπει να είναι απλώς πίστες προσγείωσης και απογείωσης, αλλά μικροί, τοπικοί πόλοι ανάπτυξης» και πρόσθεσε πως «το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων και αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας θα αποτελέσει σημαντικό εργαλείο αναπτυξιακής πολιτικής. Δεν είναι μόνο το ταμειακό όφελος. Είναι κυρίως το μήνυμα που στέλνει η Ελλάδα για την προσέλκυση κεφαλαίων και επενδύσεων».

Οι έλεγχοι

Ήδη έχουν γίνει έλεγχοι από τους σύμβουλους στα περισσότερα αεροδρόμια όπου καταγράφηκαν αναλυτικά ο εξοπλισμός τους αλλά και ο τρόπος λειτουργίας του κάθε αεροδρομίου ξεχωριστά.

Οι σύμβουλοι έχουν αναλυτικό ερωτηματολόγιο 34 σελίδων με ερωτήσεις που αφορούν : Από τις προδιαγραφές των κτιριακών υποδομών, τις θέσεις στάθμευσης, τις παρεχόμενες υπηρεσίες Cargo και Handling, μέχρι τα ωράρια λειτουργίας προσωπικού και λεπτομέρειες για τις διαδικασίες ελέγχου κυκλοφορίας και τα συστήματα και υπηρεσίες αεροναυτιλίας (πομποδέκτες, ραδιοβοηθήματα, RADAR και ILS).

Να σημειωθεί ότι η διοίκηση της ΥΠΑ από τις 24/2 ενημέρωσε όλα τα αεροδρόμια της χώρας ότι πρόκειται να δεχθούν επίσκεψη από τεχνικούς συμβούλους του Ταμείου για την Αξιοποίηση της Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου με σκοπό τη συλλογή στοιχείων, σχετικών με τη λειτουργία και τις δομές τους.

Υπενθυμίζεται ότι ο νόμος 3913/2011 περί 'Αναδιοργάνωσης της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας και άλλες διατάξεις' που ψηφίστηκε πέρσι ανοίγει το δρόμο για την ιδιωτικοποίηση των αεροδρομίων της χώρας. Σε αυτόν προβλέπεται ότι το προσωπικό που θα στελεχώσει τα ιδιωτικοποιημένα αεροδρόμια θα προσλαμβάνεται αποκλειστικά με συμβάσεις ιδιωτικού δικαίου, ενώ μόνο οι υπηρεσίες αεροναυτιλίας θα παρέχονται - προς το παρόν - από το Δημόσιο φορέα αεροναυτιλίας (ΥΠΑ).

Περιβαλλοντικές μελέτες

Με την ανάθεση των περιβαλλοντικών μελετών ξεκίνησε η μακρά διαδικασία προετοιμασίας της αποκρατικοποίησης των περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας.

Οι ενδιαφερόμενες μελετητικές εταιρείες είχαν προθεσμία έως την 1η Ιουνίου προκειμένου να καταθέσουν το ενδιαφέρον τους και την προσφορά τους για μια από τις τρεις ομάδες στις οποίες κατηγοριοποιούνται συνολικά 10 αεροδρόμια, ενώ ο προϋπολογισμός ήταν 50.000 ευρώ για κάθε ομάδα.

Την ευθύνη της διαδικασίας και την πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος έχει το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ), ενώ οι μελέτες των τριών Ομάδων Αεροδρομίων θα εκπονηθούν και θα υποβληθούν στην Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, η οποία και είναι η αρμόδια υπηρεσία για την υποβολή των μελετών στην αρμόδια υπηρεσία του Υπουργείου Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής. Η διάρκεια του έργου εκτιμάται σε δυο μήνες μετά την υπογραφή των συμβάσεων.

πηγή: imerisia.gr